مرکز فرهنگی و هنری شانگهای | نورمن فاستر

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

مرکز فرهنگی و هنری شانگهای

معرفی پروژه

معمار : فاستر و شرکا ، استودیو هیدرویک
مساحت : 420000.0 مترمربع
سال : ۲۰۱۷
عکاس:لاورین قینیتیو
سازه : اکسنت

همکاری بین Foster + Partners و Heatherwick Studio

در سال ۲۰۱۳ گروه فاستر و شرکت بریتانیایی Heatherwick برای توسعه پروژه مرکز فرهنگی و هنری شانگهای به ابعاد ۴۲۰۰۰۰ متر مربع باهم همکاری داشتند که شامل مرکز فرهنگ و هنر و ۲ برج به ارتفاع  ۱۸۰ متر می شود. این دو برج دارای امکاناتی از جمله ساختمان بیمه، هتل و بخش های تجاری می باشد که در اطراف میدان شانگهای واقع شده اند، گفتنی است که ساخت این پروژه ۴ سال به طول انجامید.

مرکز مالی Bund – یک توسعه جدید و ترکیبی جدید است که به طور مشترک توسط Foster + Partners و Heatherwick Studio طراحی شده است که قرار است اسکله شانگهای را احیا کند. این طرح به عنوان نقطه اتصال بین شهر قدیمی و منطقه مالی جدید در نظر گرفته شده است.

مرکز فرهنگی و هنری شانگهای

پروژه برجسته معماری چین در دروازه قدیمی شهر

سایت پروژه در دروازه قدیمی ورود به شهر در نزدیکی ساحل رودخانه انتخاب شده واین پروژه را از برجسته ترین نمونه های معماری چین است. با الهام از این بافت شهری، دو برج لندمارک ۱۸۰ متری در جنوب این مکان قرار گرفته است، در حالی که ساختمان های روبروی اسکله از نظر ارتفاع دچار تغییر شده اند و از نظر مقیاس و ریتم به نشانه های بزرگ قرن نوزدهم در امتداد باند مربوط می شوند. در قلب این طرح، یک مرکز فرهنگی و هنری انعطاف پذیر، خانه بنیاد فوسان، قرار دارد که سالن های نمایش و رویدادها را با یک محل اجرا، با الهام از صحنه های باز تئاترهای سنتی چین، ترکیب می کند.

مرکز فرهنگی و هنری شانگهای

مرکز فرهنگی و هنری شانگهای و ارتباط با فضای موجود

 این مرکز به عنوان یک پلتفرم برای تبادلات هنری و فرهنگی بین الملل و محلی برای نشان دادن رویداد های تجاری در نظر گرفته شده است. ادامه نمای این ساختمان، گویای پوشش در حال حرکت است.

توماس هیترویک، بنیانگذار استودیو هیترویک، گفت: «فرصت ایجاد چیزی جدید در این مکان برجسته که قبلا دروازه ورود رودخانه به شهر قدیمی شانگهای بود، برای ما فوق العاده بود. با پروژه ای که ۴۲۰۰۰۰ متر مربع فضا ایجاد می کند، ما وظیفه بزرگی را احساس کردیم که به دنبال راه های جدیدی برای ارتباط با میراث ساخته شده شگفت انگیز چین باشیم تا یک مکان عمومی معنادار برای هزاران نفر برای کار و دور هم جمع شدن ایجاد کنیم.ما تحت تأثیر متریال و مقیاس ساختمان‌های تاریخی موجود در امتداد Bund، مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری، فروشگاهی و فرهنگی ساده ساخته‌ایم که سیستم‌های شیشه‌ ای با کارایی بالا را با قاب‌های ساختمانی سنگی حکاکی شده با دست ترکیب می‌کنند. این سازه ها به نوبه خود فضاهای عمومی جدیدی را احاطه کرده و از میراث بناهای تاریخی Bund سخن می گویند.”

مرکز فرهنگی و هنری شانگهای

توسعه ۴۲۰۰۰۰ متر مربعی هشت ساختمان، دفاتر ممتاز را با یک بوتیک هتل، یک مرکز فرهنگی و طیف گسترده‌ای از فضاهای خرده‌فروشی مجلل ترکیب می‌کند که همگی در اطراف یک میدان عمومی محوطه‌سازی شده چیده شده‌اند. فضاهای خرده فروشی به صورت عمودی با بوتیک ها، فروشگاه های مفهومی برای برندهای بین المللی، یک مرکز خرید لوکس و رستوران ها پوشیده شده است. پالتی از سنگ های حکاکی شده و جزئیات برنزی به ساختمان کیفیتی شبیه جواهر می بخشد. لبه های هر حجم از گرانیت بافت دار و حکاکی شده با دست ساخته شده اند و با بالا آمدن، نازک تر می شوند و حس استحکام در پایه و شفافیت در بالا را ایجاد می کنند.

مرکز فرهنگی و هنری شانگهای

تمرکز اجتماعی این طرح، مرکز فرهنگی است که به عنوان یک پلتفرم برای هنرهای بین‌المللی و تبادل فرهنگی، و همچنین مکانی برای رویدادهای برندها و معرفی محصولات در نظر گرفته شده است. ساختمان توسط یک پوسته متحرک احاطه شده است که با تغییر کاربری ساختمان سازگار است و صحنه را در بالکن و چشم‌اندازهایی به سمت پودونگ نشان می‌دهد. این نما که با همکاری مهندسان محلی دانشگاه تونگجی ساخته شده است، پوسته ای است که در امتداد سه مسیر سازماندهی شده و از لایه‌هایی از ۶۷۵ منگوله آلیاژ منیزیم تشکیل شده است که اشاره‌ای به پوسته سنتی چینی است. طول منگوله ها از حدود ۲ متر تا ۱۶ متر متغیر است، به طوری که با حرکت هر مسیر به طور مستقل، پوسته با منگوله ها روی هم می چرخد و جلوه های بصری و سطوح مختلفی از تیرگی را ایجاد می کند.

مرکز فرهنگی ترکیبی بهینه از هنر و فناوری است که از بافندگی سنتی چینی الهام گرفته شده است، این بنا دارای آخرین فناوری پیشرفته برای مقاومت در برابر زلزله، طوفان و آب و هوای سخت است. در حالی که صحنه نورانی و حرکت پوسته متحرک، پس‌زمینه‌ای منحصربه‌فرد برای تئاتر زندگی شهری ایجاد می‌کند شکل منحصربه‌فرد این بنا تجربه‌ای به یاد ماندنی و خارق‌العاده را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.