35 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان تا پابان روز پنج شنبه 4 مرداد ماه   

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

فرهنگسرای برزک | دفتر معماری و ساختمانی آرکافیس 

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

فرهنگسرای برزک دفتر معماری و ساختمانی آرکافیس 

معرفی پروژه 

معماران: دفتر معماری و ساختمانی آرکافیس | امیرحسین علوی‌زاده

مکان: برزک، کاشان، ایران

مساحت: ۸۰۰ مترمربع

مساحت زیربنا: ۴۲۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۷-۱۳۹۴

اجرا: داود علوی‌زاده

گرافیک: مهدی بابایی‌زاده

عکس: پرهام تقی‌اف

طرح معماری فرهنگسرای برزک بر اساس معماری خانه‌های قدیمی کاشان شکل گرفته است. بر این اساس این مرکز دارای یک حیاط مرکزی است که کلیه فضاها حول آن شکل گرفته و دو فضای اصلی آن شامل سالن اجتماعات و کتابخانه به صورت دو ایوانی و در جبهه جنوبی و شمالی آن جانمایی شده‌اند. ورودی ساختمان نیز از کنج شمال شرقی حیاط که نزدیک‌ترین جا به معبر اصلی نیز می باشد به وسیله یک دالان مورب تامین گردیده است. حفظ هویت معماری ایرانی در عین نوگرایی و توجه به معماری پایدار از اهداف اصلی طراحی مرکز فرهنگی برزک بوده است.

فرهنگسرای برزک دفتر معماری و ساختمانی آرکافیس 

عملکرد فرهنگسرای برزک

فرهنگسرای برزک، فضایی عمومی برای پیشرفت فرهنگی در برزک کاشان است. این مرکز فرهنگی که بزرگ‌ترین و اولین مرکز از نوع خود در این شهر به شمار می‌رود، کلاس‌های متنوعی را در حوزه‌های مختلف از جمله هنر، ورزش و غیره ارائه می‌دهد. این مرکز زندگی فرهنگی مردم برزک، به‌ویژه زنان و جوانان را متحول کرده است. این مرکز که در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد، با جذب قشر کم‌درآمد، تأثیر بسزایی در روند تحولات اجتماعی شهر داشته است. مرکز فرهنگی برزک به مردم انگیزه می‌دهد تا از خانه بیرون‌آمده و وارد عرصه عمومی شوند؛ این امر باعث غنی‌سازی فرهنگی آن‌ها و امکان تعریف فردیتشان می‌شود.

فرهنگسرای برزک دفتر معماری و ساختمانی آرکافیس 

فضای حیاط

فضای حیاط مفهوم اصلی طراحی فرهنگسرای برزک است. فضای حیاط نوعی فضای باز است – که اغلب بزرگ است – و بخش اصلی ساختمان در اطراف یک حیاط مرکزی قرار گرفته است. اهمیت فضای حیاط به این دلیل است که قدمت استفاده از آن به قرن ها قبل برمی‌گردد. این فضاها از یک حیاط مرکزی تشکیل شده‌اند که اتاق‌های کوچک متعددی دور آن را احاطه کرده‌اند. اندازه پنجره‌های هر اتاق باتوجه‌به مقدار نوری که آن فضا نیاز دارد، متفاوت است.

فرهنگسرای برزک دفتر معماری و ساختمانی آرکافیس 

مصالح اصلی نمای مرکز فرهنگی برزک: آجر

مصالح اصلی نمای فرهنگسرای برزک، آجر است. قدیمی‌ترین آجرها، آجرهای خام بوده‌اند؛ به این معنی که از خاک رس یا گل حاوی رس ساخته می‌شدند و (معمولاً در آفتاب) خشک می‌شدند تا به استحکام کافی برای استفاده برسند. قدیمی‌ترین آجرهای کشف‌شده که در اصل از گل شکل داده شده ساخته شده‌اند.

 

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.