بازسازی فروشگاه کیف و کفش کالو

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

معرفی پروژه

معماران: مهندسین مشاور هشت (همگون شهر تیناب)

مکان: تهران، ایران

مساحت: ۱۸۲مترمربع

تیم طراحی: شهاب احمدی، ایمان هدایتی، مائده مساح، نغمه الفت، نیلوفر محمدزاده، مصطفی دلاوری

گرافیک: نیلوفر محمدزاده، محمدعلی احمدی

عکس: حسین فراهانی

تعریف پروژه

کارفرما یک فروشگاه کیف و کفش زنانه داشت و بازسازی آن را بر اساس تفکرات کلاسیک، با ایجاد طاق و قوس هایی در نیمه بالایی فروشگاه تا حدی پیش برده بود. اما به این نتیجه رسیده بود تا برای ادامه پروژه از یک مشاور کمک بگیرد. از ما خواسته شد تا ادامه پروژه را به همان سبک کلاسیک طراحی کنیم.

ارزش های موجود

پروژه از دو جهت قابل ارزش بود، اول این که موقعیت پروژه در ابتدای خیابان باغ سپهسالار بود و دیگر اینکه ابعاد کالبدی اش آن را در میان فروشگاه های کوچک باغ برجسته تر میکرد. این دو دلیل استراتژیک باعث می شد تا نحوه برخورد با این پروژه سرمشقی برای بازسازی های آینده مغازه های قدیمی باغ باشد و این مورد، مسئولیت طراح را در قبال پروژه بیشتر میکرد.

آسیب شناسی و چالشهای پیشِ روی طرح

مهمترین چالش های پیش روی طرح عبارت بودند از: ” ۱ – سیمای شهری(نما) بسیار ضعیف فروشگاه با توجه به بسته بودن چندین ساله آن در حالی که خواسته کارفرما از ما فقط طراحی داخلی پروژه بود ۲ – چگونگی برخورد با طاق و قوس های کلاسیک اجرا شده توسط کارفرما ۳ – وجود یک راهرو بین انبارهای طبقه بالا که بخشی از فضای بالای فروشگاه را به شکل زائده گونه‌ای اشغال میکرد ۴ – شرایط ضعیف پروژه به لحاظ سازه‌ای که استفاده از مصالح سنگین را ناممکن می‌نمود.

استراتژی های کلان طراحی

تصمیم کلی ما برای طراحی فضا این بود که اولا طرح پروژه به شکل ملموسی نشان دهنده کاربری آن یعنی فروشگاه کیف و کفش زنانه باشد و نیازهای عملکردی کارفرما را تامین کند. همچنین بتواند در میان بافت لجام گسیخته آن منطقه، تافته ای هم بافت و هماهنگ با تهران معاصر باشد.


فرآیند طراحی

پیش بینی های عملکردی

فرآیند طراحی با تعیین حوزه های عملکردی و تقسیم فضا به دو سکانس اصلی آغاز شد. بخش ابتدایی به منطقه فروش عادی و بخش انتهایی به منطقه فروش اجناس خاص تر (وی آی پی) اختصاص یافت. کار مهمی که در این مرحله انجام شد قانع کردن کارفرما برای صرف نظر از ویترین‌های کلیشه‌ای و در عوض تبدیل کل مغازه به فضای نمایش و فروش همزمان بود که مخاطب را بیشتر به فضا دعوت میکرد. راه حل عملکردی مناسب در خصوص سریعترین حالت ممکن سناریوی فروش (انتخاب-سفارش-تحویل) و احترام به مشتری مساله ای است که کارفرما از ابتدا به دنبال آن بود. پاسخ ما به این مساله دو جنبه سازمانی و کالبدی داشت. بخش سازمانی مربوط به تبدیل سیستم سنتی “پذیرش، سفارش و تحویل” به حالت مکانیزه بود. در بخش کالبدی نیز مبلمانهایی طراحی شد که هم جایگاه نشیمن مشتری هستند و هم قسمتی برای نمایش اجناس و قراردادن رایانه
لمسی (برای سفارش) دارند. مبلمان وسط علاوه بر این در جهت دادن به فضاهای گردش مشتری نیز نقش بسزایی دارد.


ادبیات طراحی فرم

ابتدا سعی نمودیم طاق های اجرا شده را امتداد دهیم تا از تداوم آن ها بتوانیم قفسه و سکوهای مورد نیاز برای نمایش اجناس را ایجاد کنیم. سپس تلاش کردیم تا با استفاده از معاصر سازی ادبیات طراحی کالبد و استفاده از مورفولوژی کفش امروزی، با ایجاد سطوح به هم پیوسته (Seamless Curves)، انرژی سیال موجود در روح محصولاتی که قرار است در فروشگاه به فروش برسند را در کالبد بنا بدمیم.
یک راهرو عملکردی بین انبارهای طبقه بالا وجود داشت که بخشی از آن به صورت ناخوشایندی سیالیت مورد نظر را تحت الشعاع قرار می‌داد که تصمیم گرفتیم با ایجاد یک پوسته سه بعدی جلو آمده روی دیوار، آن را به ادامه طرح متصل کنیم. جلوآمدگی این صفحه باعث ایجاد فضایی برای نمایش تابلوی تبلیغاتی فروشگاه روی دیوار شد که با وارد شدن مخاطبان به باغ سپهسالار از دور دیده می‌شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.