طراحی فروشگاه لایکو

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

لایکو

اطلاعات کلی پروژه

معماران: دفتر آدمون | شبیر موسوی، امیررضا فاضل، مهدی کلاهی

مکان: تهران، ایران

مساحت: ۱۰۰۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۶-۱۳۹۷

همکاران طراحی: ابوالفضل خمسیه، مسعود الماسی، فرشاد حبیبی، علی رضا هاشم زاده، مجید معبودی

گرافیک: کیمیا فرهناک، نیوشا قاسم

مدیر اجرا: بابک مشرفی، مهدی موسوی

عکس: پرهام تقی اف، مهدی کلاهی

لایکو

از دریچه نگاه پدر و خالق لایکو :

از مراغه آمده بودم مثل خیلی های دیگر که درحین و پس از اصلاحات ارضی و انقلاب سفید شاه به سمت شهرهای بزرگ آمدند. آمدم که ادامه تحصیل بدهم و برای خوم کسی بشوم, به دانشگاه رفتم و اقتصاد خواندم, آن روزها در ابتدای دهه ی چهل شمسی اقتصاد خواندن شبیه این بود که امروز بگویی درناسا درس میخوانم و در رشته فضانوردی!

اقتصاد رشته ای بود مدرن و تازه و هنوز کسی آن را جدی نمی گرفت, آخر در آن تاریخ مورد نظر فقط 35% مردم سواد داشتند و باقی در حد مکتب خانه و به قول قدیمی ترها اکابر.
بگذریم؛
خلاصه ی کلام آنکه در حین تحصیل کارهای مختلفی کردم از تدریس و حساب کتاب شرکتها تا استخدام در برق تهران در آن سالها…
البته دیری نپائید متوجه شدم من کارمند نیستم و بهترست برای خودم کاری کنم.

در سفر خاطره انگیزی به زادگاهم مراغه دوستی پیشنهاد راه اندازی خط تولید حرفه ای برای لحاف و کالای خواب را داد، آنجا بود که پس از این پیشنهاد به این فکر افتادم که راستی چرا ما در ایران چنین خط تولید حرفه ای و ویژه ای برای کالای خواب نداریم ؟
از آنجا بود که تصمیم جدی گرفتم تا این صنعت را وارد ایران کنم.
سفرهای بسیار رفتم، تحقیقات فراوان نمودم، به تعداد بی نهایت جلسه گذاشتم تا سرانجام دراوایل دهه ی پنجاه شمسی توانستم بنیان کار را برزمین گذاشته و آرام آرام تولد این کودک آن سالها و انسان میانسال امروز را پایه گذاری کنم.
امروز که در آستانه هشتاد سالگی به گذشته نگاه می کنم می بینم ارزشش را داشته، مردم صلح طلب و ارزشمند من در بحبوبه های سخت تاریخ معاصر ما که کم هم نبودند همواره یاور و پشتیبان لایکو بوده اند، من همیشه اعتقاد داشتم و دارم که مردم همه چیز را می فهمند پس باید درست بود ودرست کار کرد آنگاه نتیجه خودش درست خواهد بود.

 

لایکو اولین تولید کننده کالای خواب در ایران

لایکو تولید کننده لحاف، ملحفه، بالش، روتختی، انواع تشک فنری و همچنین لحاف نوزاد، ملحفه نوزاد.

طراحی فروشگاه مرکزی لایکو برندی با چند زیر برند با تنوع بسیار و تعدد محصولات، هر گروه از محصولات نیازمند استندهای متفاوت با اشکال مختلف می‌باشند. فروشگاه بزرگ است و درک‌پذیر نیست. ستون‌های بسیار، پلان نامنتظم، ناخوانایی فضا، کاربر در این پلان سردرگم می‌شود.

کارفرما: نمی‌توانم پایان فضا را ببینم. می‌خواهم همه محصولاتم دیده شود.

یک فضای پان اپتیک با زون‌بندی و شفافیت مناسب که پاسخگوی همه تفاوت‌ها باشد.

چگونه می‌توان تفاوت را از طریق یکپارچگی به تصویر کشید؟

آرامش فضا به همراه تنوع کالا، اضافه نکردن پیچیدگی به پیچیدگی، فضا برای کاربر لایکو درک‌پذیر باشد. پلان حول کدام مرکز یکپارچه می‌شود؟ نگاه امروز به محصول و خریدار چگونه است؟ کاربر چگونه فضا را تجربه می‌کند؟ چگونه برندی از گذشته برای امروز و آینده قابل استفاده است؟

استراتژی تیم طراحی وقتی دایره به کمک می آید، ایجاد شبکه‌ای مدولار و انعطاف‌پذیر در پلان است. نمای استندها در پلان تصویر می‌شوند. تمامی آنچه به فضا الحاق می‌شود سفید خواهد بود. کل پلان نامنتظم فضا در یک لحظه برای پاسخگویی به همه پیش فرض‌ها آماده می‌شود. لکه‌ای پررنگ و سفید در مرکز، شبکه همگرای کف و شبکه نورهمگرای سقف، کاربر را به درون می کشد. اینجا رویدادی اتفاق می‌افتد. سکویی برای توقف و انتخاب، ایجاد چرخش، تجربه و شناخت. همه محصولات در قطاع های دایره طبقه بندی می شوند، استندها از ارتفاع کم به زیاد در دید اول و به تدریج خود را به کاربر نشان می‌دهند. فضا به سرعت شناخته شدنی و آشنا به نظر می‌رسد.

اجزای متفاوت، محصولات و کاربر در یک هارمونی هم‌افزا و هم‌گرا .

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.