سقف سرد (Cool Roof) چیست؟- استراتژی های معماری 2030

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

سانتورینی مکان:سانتورینی،یونان

سقف سرد چیست؟

سقف سرد طوری طراحی شده است که نور خورشید را بیشتر از سقف معمولی منعکس کند و انرژی خورشیدی کمتری را جذب کند. این امر دمای ساختمان را کاهش می دهد همانطور که پوشیدن لباس های رنگ روشن در یک روز آفتابی بدن شما را  خنک نگه می دارد.

سقف ‌های معمولی در یک بعد از ظهر آفتابی تابستانی می توانند به دمای 65 درجه سانتی گراد یا بیشتر برسند. در شرایط مشابه، سقف های بازتابنده می توانند بیش از 28 درجه سانتیگراد سقف را خنک تر کنند.

فروشگاه والمارت مکان:لاس وگاس،آمریکاتاریخچه سقف سرد

DOE تحقیقاتی را در مورد مزایای سقف های سرد برای صرفه جویی در انرژی و کاهش دمای تابستانی شهری در دهه 1980 آغاز کرد.

پس از خاموشی های برقی در تابستان 2001، کالیفرنیا کد انرژی خود را تغییر داد تا سقف یرد را برای اکثر ساختمان های تجاری با سقف های کم شیب تجویز کند.

اقلیم مورد استفاده

سقف های سرد معمولا در اقلیم های گرم و خشک کاربرد دارند اما با نگاهی به آمار سالیانه آب و هوایی شهر خود و هزینه های مصرفی این گزینه را برای پروژه خود در نظر بگیرید.

مرکز شرکت ون کارمان مکان:ایروین، آمریکا

کنترل رطوبت

باید توجه داشته در اقلیم های مرطوب انباشت رطوبت باعث شکل گیری جلبک و کپک ها در سقف می شوند با توجه به روشن بودن رنگ سقف این موارد قابل دید تر نسبت به رنگ های تیره اند البته با استفاده از متریال هایی جدید می توان رشد کپک ها را تا حد زیادی کاهش داد.

در آب و هوای سرد نیز امکان انباشت رطوبت نیز وجود دارد که با استفاده از تکنیک های طراحی میتواند جلوی این موارد را نیز گرفت .

یافتن سقف سرد مناسب

استفاده ار سقف سرد به مورد متعددی مانند حداقل مقادیر بازتاب خورشیدی و انتشار حرارتی، مکان، نوع ساختمان و شیب سقف و… متفاوت است. بنابراین، هیچ تعریف واحدی برای استفاده  از سقف سرد وجود ندارد.

اپرا هاوس اسلو مکان:اسلو،نروژ

مزایای سقف سرد

یک سقف سرد می تواند به یک ساختمان و ساکنان آن کمک کند:

کاهش قبوض برق و گاز با کاهش نیاز به تهویه مطبوع

کمک به تهویه مطبوع کافی برای تابستان‌ های گرم‌

امکان کم کردن تجهیزات تهویه مطبوع ، صرفه جویی در هزینه و افزایش بالقوه راندمان خنک کننده

بهبود آسایش و ایمنی داخل ساختمان برای فضاهایی که تهویه مطبوع ندارند.

کاهش دمای سقف، که ممکن است عمر سرویس سقف را افزایش دهد.

سقف های سرد نیز می توانند موجب کاهش گرمایش زمستانی باشند. یعنی جذب کمتر نور خورشید در پشت بام باعث کاهش انتقال گرما به داخل ساختمان می شود و نیاز به گرمایش مکانیکی در زمستان را افزایش می دهد. فراتر از خود ساختمان، سقف ‌های سرد نیز می‌توانند برای محیط‌زیست مفید باشند، به‌خصوص زمانی که بسیاری از ساختمان‌ های یک جامعه دارای آن‌ها باشند. سقف های سرد می توانند:

کاهش دمای محلی هوای بیرون، در نتیجه کاهش اثر جزیره گرمایی شهری

با خنک کردن هوای بیرون، تشکیل مه دود ناشی از آلاینده های هوا را که وابسته به دما هستند، کند شوند.

مصرف برق در زمان پیک را کاهش دهد، که می تواند به جلوگیری از قطع برق کمک کند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیروگاه ها با کاهش تقاضای انرژی برای خنک سازی ساختمان ها.

با انعکاس بیشتر نور خورشید به فضا، به جبران گرمایش جهانی کمک می شود.

کابین چاک بلوف مکان:نوادا، آمریکا

راهکار هایی برای بام سرد

قیمت محصولات سقف سرد معمولاً بیشتر از محصولات سقفی معمولی نیست. ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای خنک کردن سقف، انتخاب یک پوشش خنک در طول ساخت و ساز یا زمانی که پوشش سقف فعلی شما نیاز به تعویض دارد می باشد. انواع خاصی از محصولات سقفی را نیز می توان با پوشش های سرد تقویت کرد، اما این کار هزینه های اضافی متریال و نیروی کار را به همراه خواهد داشت.

مرکز گتی مکان:لس آنجلس ، آمریکا

رنگ سقف

سقف های به رنگ سفید حدود 60 تا 90 درصد نور خورشید را منعکس می کنند. با این حال، از آنجایی که تقریباً نیمی از نور خورشید به صورت تابش نامرئی به زمین می رسد. می‌توانیم از متریالی استفاده کنید که با استفاده از رنگدانه هایی خاص نور خورشید را با وجود رنگ تیره سقف بازتاب کند.

چنین محصولاتی با رنگ های سرد معمولاً حدود 30 تا 60 درصد نور خورشید را منعکس می کنند.

بام سبز

استفاده از بام سبز به جای استفاده از متریال های با رنگ های روشن می تواند برای ساختمان های شهری با سقف های کم شیب مورد استفاده قرار گیرد. این بام میتواند شامل درختان کوچک ، گیاهان سبز مناسب با اقلیم و… باشند . از دلایل استفاده  این نوع سقف می توان به ایجاد فضای باز جذاب و لذت بخش در پشت بام اشاره کرد.

لازم به ذکر است هزینه های اجرای این نوع سقف نسبت به اجرای سقف به رنگ روشن بیشتر است و بام های سبز عمدتاً با تبخیر آب از سطوح گیاهان خنک می شوند تا با انعکاس نور خورشید لایه خاک همچنین به عنوان یک جرم حرارتی نیز عمل میکند که میتواند اثر سوء داشته باشد.

کجا و چه زمانی از سقف سرد استفاده کنیم ؟

هنگام تصمیم گیری در مورد نصب یک سقف سرد، باید تعیین کنید که آیا صرفه جویی در انرژی و مزایای دیگر، هزینه  های جانبی در صورت وجود را توجیه می کند یا خیر.

و صرفه جویی انرژِی در ساختمان مورد بررسی به عوامل مختلفی مانند آب و هوای خانه و محیط اطراف، میزان عایق بودن مجموعه سقف، نوع سقف و کارایی سیستم گرمایش و سرمایش بستگی دارد آیا با تغیراتی در سقف مشکلات مربوط به انرژی برطرف می شود یا خیر.

اگر در حال ساختن یک خانه جدید هستید، می توانید در مرحله برنامه ریزی تصمیم بگیرید که چه نوع سقفی را نصب کنید.

اگر می خواهید یک سقف موجود را به یک سقف سرد تبدیل کنید، سه گزینه اساسی دارید:

هنگامی که سقف فعلی خود را دارید، یک سقف سرد را نصب کنید.

قبل از اینکه سقف موجود شما به پایان عمر خود برسد، یک سقف سرد برای بام نصب کنید.

اگر نوع سقف برای پوشش مناسب است، یک نوع پوشش سرد را روی سقف موجود اعمال کنید.

هزینه ها و صرفه جویی در انرژی

اگر درحال ساخت به بنا باشید و بخواهید یک سقف سرد برای پروژه خود انتخاب کنید این کار برای شما مقرون به صرفه خواهد بود اما اگر پروژه شما انجام شده است و خواستار جایگزینی سقف موجود با یک سقف سرد را دارید این کار شاید در مرحله اول به صرفه نباشد اما در آینده از لحاظ صرفه جویی در انرژی و هزینه ها برای شما مناسب و کارآمد خواهد بود .

منبع:سایت ۲۰۳۰

 

تهیه و ترجمه اختصاصی توسط سایت معماری آرک وب

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.