نمای ساختمان(Building Facade)-استراتژی های معماری 2030

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

نمای ساختمان-موزه کوای برانلی در پاریس فرانسه

نمای ساختمان (Building Facade) چیست؟

نمای ساختمان (Building Facade) حائل بین محیط داخلی و خارجی است. در حالی که نگرانی حفظ یک فضای داخلی سالم و راحت و محیط قابل زندگی است، تمرکز بر روی تامین آسایش حرارتی داخل خانه متمرکز خواهد شد. این راه حل نه تنها با سیستم های تهویه مطبوع یا گرمایش زمانی که گزینه ای پایدار داریم، محدود نمی شود، بلکه نقش حیاتی در کاهش مصرف انرژی و افزایش راحتی حرارتی داخل ساختمان دارد.

در اینجا ما قصد داریم بر دو نوع اصلی سیستم نما تمرکز کنیم، یکی که به عنوان پوسته دوم برای محافظت از دیوار داخلی به نام “نمای دو پوسته” و دیگری که دما را بر اساس مصالح به کار رفته در ساختمان تنظیم می کند. “نمای شیشه ای” نامیده می شود. هر دو سیستم نما دارای خواص مقاومتی برای بهبود راحتی ساکنین ساختمان و تعامل با نمای بیرونی هستند.

نمای ساختمان-Small_institute_environmental_sustainability

نمای ساختمان چگونه عملکرد ساختمان را بهبود می بخشد؟

جنبه زیبایی شناسی

نما به معنای واقعی کلمه چهره ساختمان است. نما یک هویت ایجاد می کند و اغلب همان چیزی است که عموم مردم برای توصیف یک پوشش خاص از آن استفاده می کنند. به طور خلاصه، ظاهر آن مهم است. به غیر از شکل کلی پوشش که با برنامه ریزی و چیدمان داخلی مرتبط است، طراحی نما باید کیفیت هایی مانند مدولاسیون، بافت، رنگ، بازتاب پذیری، سطح براقیت و همچنین امکان ترکیب الگوها را در نظر بگیرد. سطح مناسب برای روشنایی روز یا تهویه طبیعی مناسب.

نمای ساختمان -سالن گتس در آمریکا

سیستم سازه ای

در نظر گرفتن جنبه های ساختاری طراحی نما نیز حیاتی است. باید بتواند در برابر باد، بار زنده، نیروی ثقل، بارهای لرزه ای و همچنین حرکات ساختمان در شرایط مختلف مقاومت کند. تمام موارد فوق باید برای طول عمر کامل نمای ساختمان با درک اندازه اعضای قاب پوشش ساختمان، از جمله نوع سیستم، مقاومت مصالح، ، مدولاسیون، بارگذاری، و ارتفاع طبقه به طبقه در نظر گرفته شوند.

عملکرد آب و هوایی

یکی از وظایف اصلی نمای ساختمان محافظت از ساکنین در برابر شرایط جوی است. این شامل عملکرد حرارتی مناسب با محدود کردن نفوذ و خروج هوا، به حداقل رساندن خطر تراکم و کپک زدن و همچنین جلوگیری از نفوذ آب است

نمای ساختمان- مرکز زندگی سالمندان Burkle-Bleiche در آلمان 

عملکرد حرارتی

هر منطقه تأثیر متفاوتی بر روی پوشش ساختمان دارد و بنابراین اهمیت زیادی در سهم بار حرارتی وجود دارد. در ساختمان‌های تجاری، سیستم‌های گرمایش و سرمایش می‌توانند تا ۵۰ درصد از کل صورتحساب انرژی را تامین کنند، بنابراین بهبود عملکرد حرارتی نما به کاهش اندازه سیستم‌های HVAC و کاهش هزینه انرژی کمک کند.

اهمیت پایداری در نمای ساختمان

وقتی می‌گوییم «نماهای پایدار»، انتظار داریم محوطه‌های بیرونی که کمترین میزان انرژی قابل تصور را برای حفظ آب و هوای داخلی راحت استفاده می‌کنند، افزایش کارآیی برای برخی مواد، که تأثیر منفی کمتری بر محیط دارند. نماهای پایدار می توانند مصرف انرژی ساختمان را تا حد زیادی کاهش دهند و در برابر آب و هوا و رطوبت محافظت کنند.

نمای ساختمان-ساختمان موسسه تغییرات اقلیمی جهان در استرالیا

مزایای نمای دو پوسته

  1. حرکت هوا
  2. ایجاد سایه
  3. کاهش دریافت تابش مستقیم خورشید به بنا(ساختمان خنک نگه داشته میشود)

بازشو ها از مهم ترین عناصر نماها هستند آنها نور طبیعی را به داخل میآورند و باعث ارتباط بین داخل و محیط خارج میشوند همچنین میزان انرژی مورد نیاز ساختمان را تا حد زیادی تعیین میکنند.

منبع:سایت ۲۰۳۰

تهیه و ترجمه اختصاصی توسط سایت معماری آرک وب

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.