دفتر همیاب ۲۴ |طراحی شده توسط استودیو معماری آرک

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

دفتر همیاب ۲۴

مشخصات کلی

معماران: استودیو معماری آرک
مساحت: 1326 متر مربع
سال : 2022
عکس ها: آرش اختران
معماران اصلی: علیرضا عباسی، اسماعیل صالحی
تیم طراحی: محمد امین عباسی، میثاق حسین زاده، زهرا عباسی
گرافیک: مهتاب رضایی
هماهنگ کننده: سعید طاهری
مهندس سازه: مهدی جهانبخش
مهندس مکانیک: مهدی نوروزی
پیمانکار: مهدی جلیلی
مدیر پروژه: بهروز فتح آبادی
شهر: نیشابور
کشور: ایران

شرکت همیاب ۲۴

شرکت همیاب ۲۴ در سال ۱۳۹۵ با ایده ردیابی گوشی های تلفن همراه مسروقه در نیشابور آغاز به کار کرد و امروز یک استارت آپ موفق با بیش از 100 کارمند می باشد. با این حال، به دلیل ماهیت کار خود، کارکنان سطوح بالایی از استرس را تجربه می کردند و در نتیجه کارایی آنها به مرورکاهش یافت. این شرکت به راه حلی برای افزایش بهره وری و در عین حال کاهش سطح استرس نیاز داشت. از طرفی ماهیت فعالیت های شرکت ایجاب می کرد که بخش های مختلف تعامل مستمر و جلسات متعدد در طول روز داشته باشند.

ویژگی های طراحی دفتر همیاب ۲۴

برای مقابله با این چالش، طراحی پروژه بر دو اصل استوار بود: کاهش استرس کارکنان و افزایش کارایی. در عین حال برقراری تعامل بین بخش های مختلف شرکت بایستی رعایت می شد. به گونه ای که حریم خصوصی هر بخش محافظت شود. بنابراین، برای ایجاد احساس امنیت، باید از یک ریشه مشترک استفاده می‌کردیم، به عنوان مثال، خاطرات دوران کودکی که گاهی اوقات صرفاً با قرار گرفتن در فضاها و مکان‌های آشنا مانند یک خانه خانوادگی یا یک بافت تاریخی به فرد بازگردانده می شوند.همچنین استفاده از الگوی خانه ایرانی با حیاط مرکزی از این مفهموم سرچشمه می گیرد. خانه هایی که در عین حفظ حریم خصوصی، گاه چندین خانواده را در خود جای داده و میزبان تعاملات آنها نیز بوده است.

در این پروژه حیاط مرکزی نقطه عطف، قلب ساختمان و عنصر وحدت بخش فضاهای ما است. اتاق های جلسات مشترک و تمامی فضاهای دیگر در اطراف حیاط و طبقات مختلف شکل گرفته اند که علاوه بر ایجاد ارتباط و تعامل در هر طبقه، یک ارتباط عمودی را در پروژه ایجاد کرده است. از سقف شیشه ای در ساختمان برای ایجاد نور و سایه در طول روز و ارتباط با فضای بیرون استفاده شده است. نسیم جنوبی به لطف پنجره های سایبان دار در ساختمان جاری است و همچنین از حیاط ها و تراس ها برای تعامل بیشتر بین کارکنان در سطوح مختلف استفاده کرده ایم.

آجر، رنگ فیروزه ای (به عنوان نماد نیشابور) و طاق به عنوان ورودی از دیگر ویژگی های این پروژه است. در واقع، ما در تلاش برای طراحی یک محلی برای کار ولی برای زندگی بودیم. مکانی امن و متعهد به معماری کم رنگ گذشته همراه با الگوهای مدرن به ساده ترین شکل ممکن به دور از هر گونه پیچیدگی، فضایی به یاد ماندنی و اصیل که در آن کار و زندگی چندین خانواده اتفاق می افتد. این پروژه تلاشی است برای خارج کردن ساختمان ها از فرم های اداری مرسوم و تبدیل آنها به مکانی که آرامش و احساس تعلق در آن اولویت دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.