​پل تندرستی​​​​​​​ | طراحی شده توسط استودیو معماری کَتوم

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

پل تندرستی

مشخصات کلی

مکان: تهران-ایران
کاربری: پل پیاده و دوچرخه
کارفرما: شهرداری منطقه 2 تهران
زیربنا: 1300 متر مربع
تیم طراحی: کتایون مشهودی، تورج میربهاء
همکاران طرح: علی‌اکبر حاج‌غلامیان، علیرضا شقاقی، اکرم محمدیان، مهسا شبستانی‌پور
مدلینگ و سه‌بعدی: مجید جهانمهر، نازلی میلانی
مجری: سیماهنگ صنعت بالابر- کیارش گل‌محمدی
وضعیت: ساخته شده
بهره‌برداری: بهمن 1400

مبانی طراحی ​پل تندرستی​​​​​​​

پل تندرستی، مجموعه‌ای از یک پل بر فراز بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری ، مابین بوستان فدک و باغ‌راه همت + یک رمپ از میدان صنعت تا روی پل است. طول پل 180متر و طول رمپ حدود 90 متر است .
مبانی طراحی این پل عبارتند از  :
1- یکپارچگی منتج به سادگی : با توجه به زمینه  استقرار پروژه، در میان بافت سبز دو طرف، پل، بی آرایه و بدون تقطیعِ فرمال طراحی شده  ؛ تا شخصیت مستقل و منفک شده خود را به صورت یک موجود متحد به نمایش بگذارد. از این رو تمامی جزییات سازه‌ای و الزامات فنی پل درون یک سبد فلزی که با قوطی 120 در 40 میلیمتر ساخته شده، جانمایی شد.
2- شفافیت: با توجه به چشم اندازهای روی پُل، پروژه باید شفاف طراحی می‌شد تا بتوان از ظرفیت‌های بصری عبور روی پروژه بهره‌مند شد. برای ایجاد این بدنه شفاف به کمک قوطی‌های 40×120 میلیمتر، کلافی U شکل پدید آمد که هر 15 سانتیمتر تکرار شد. سطح نیمه‌شفاف روی پل نرده محافظ را با شفافیت 70% شکل داد و در زیر عرشه، سازه‌ئ اتصالات را درون خود پنهان کرد.
3- سبُکی: برای ایجاد حس معلق بودن، سبد فلزی به رنگ سفید در نظر گرفته شد. تمامی عناصر سازه‌ای محصور در سبد به رنگ طوسی تیره، رنگ آمیزی شده‌اند. پایه ها و ستون ها که از بخش اصلی بیرون زده شده اند هم همگی به رنگ طوسی تیره رنگ آمیزی شدند.
4- صراحت: پل تندرستی در کمال سادگی به شدت صریح است. مصالح بدون آرایه و اضافات، غالبا به صورت عریان ارایه شده اند. اتصالات پدیدارند. پل بیشترین آرایه خود را از بازی با نور طبیعی و سایه های منتج از آن، وام می‌گیرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.