ساختمان مسکونی افشار | طراحی شده توسط دفتر آینه

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

4.4/5
ساختمان مسکونی افشار

معرفی پروژه

معماران: دفتر آینه
مساحت: ۱۰۷۵ متر مربع
سال: ۲۰۲۲
عکس ها: علی گرجیان
معماران اصلی: علی سلطانی، عاطفه کرباسی
معمار: بهنام امامی، نرگس بداغی
گرافیک: نرگس ملک، شادی امیرکاوه
سازه: نیکو طرح سپهر
برق: نیکو طرح سپهر
ساخت: مازیار گنجی جم
برنامه نویسی و طراحی اولیه: دفتر معماری sbad
برنامه / استفاده / عملکرد ساختمان: مسکونی
شهر: تهران
کشور: ایران

ساختمان مسکونی افشار

ساختمان مسکونی خانواده افشار در بافت متراکم شهری تهران واقع شده است. قبل از اینکه کارفرما پروژه را به ما پیشنهاد دهد، سازه سفارش داده شده بود و تقریباً آماده تعمیر بود. ما ویدهایی ایجاد کردیم و پروژه را از نظر معنای پاسیو بازبینی کردیم. به عنوان والدین، کارفرمایان می خواستند که مجموعه شامل سه خانه، یک خانه بزرگتر برای خود و دو خانه برای فرزندانشان باشد. در سه طبقه اول، دو واحد دوبلکس طراحی شده است و دو طبقه آخر به والدین اختصاص داده شده است، بنابراین یک فضای همسایگی مشترک ضروری بود. در این میان کوچه جنوبی عریض نبود و قادر به ارائه منظره ای دیدنی نبود که منجر به شکل گیری مهمترین تصمیم معماری پروژه شد: ایجاد خانه هایی درونگرا در مجاورت یکدیگر با ارتباط قوی با حیاط شمالی.

ساختمان مسکونی افشارساختمان مسکونی افشار ساختمان مسکونی افشار

پروژه ساختمان مسکونی افشار رو به یک فضای همسایگی است که از دید کوچه جنوبی پنهان است، یعنی واحدها فقط برای بهره مندی از نور جنوبی از ضلع جنوبی استفاده می کنند اما از نظر کیفی در مقابل حیاط داخلی قرار گرفته اند که بیشتر فضاهای داخلی را نمایان می کند. نمایی از فضاهای داخلی یک دیوار مشبک آجری بین حیاط و راه پله قرار دارد و ورودی نیمه باز هر طبقه باعث می شود این حیاط داخلی به راحتی برای همه سطوح قابل دسترسی باشد.

ساختمان مسکونی افشار ساختمان مسکونی افشار ساختمان مسکونی افشار

پارکینگ و لابی در طبقه همکف قرار دارد. یکی از واحدهای دوبلکس در طبقه اول و ضلع شرقی طبقه دوم واقع شده است.اتاق مهمان، سالن و آشپزخانه در طبقه اول قرار دارند. از سمت شرق راه پله ای به طبقه دوم منتهی می شود که شامل دو اتاق خواب با حمام مجزا و یک سالن کوچک مشرف به حیاط داخلی است.طبقه سوم و ضلع غربی طبقه دوم به واحد دوبلکس دیگر اختصاص دارد. ورودی اصلی این واحد از طبقه سوم می باشد. این طبقه شامل اتاق مهمان، سالن و آشپزخانه است. دو اتاق خواب و یک سالن کوچک در طبقه پایین مشرف به حیاط داخلی است.

ساختمان مسکونی افشار ساختمان مسکونی افشار ساختمان مسکونی افشار

ورودی اصلی واحد والدین از طبقه چهارم می باشد که دارای اتاق مهمان، سالن و آشپزخانه می باشد. در طبقه آخر، سه اتاق، حمام، سرویس بهداشتی، لاندری و اتاق نشیمن اصلی که تمام خانواده در آن جمع می شوند، رو به حیاط داخلی قرار دارد.حجم هر واحد دوبلکس قابل مشاهده و مجزا از واحد مجاور در نمای جنوبی است.پوسته مشبک خاکستری خشن بیرونی ترین قسمت نما است. پوسته حیاط داخلی شامل پنجره ها و رنگ و بافت صمیمی آجر، بر درون گرا بودن خانه ها تاکید دارد. در نهایت می توان گفت که در این پروژه مفهوم راه پله و اتصال عمودی، مفهوم پاسیو و مفهوم نمای جنوبی با هدف افزایش کیفیت و ایجاد فضاهای مشترک برای زندگی یک خانواده در سه خانه درمجتمع مسکونی پلاک شماره ۱ تغییر یافته است.

ساختمان مسکونی افشار

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.