حلقه های یادگیری: ۷ نمونه موردی آموزشی با پلان های دایره ای و بیضوی

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

ایجاد یک محیط آموزشی یک کار خاص و حساس است. ادغام الزامات ایمنی و بهینه سازی یادگیری کودکان با یک جذابیت زیباشناختی و مفهومی محکم می تواند برخی از زیباترین پروژه های منحصر به فرد را به وجود آورد. یکی از پیکربندی هایی که اغلب می بینیم، مدرسه بیضوی یا دایره ای است.

یک محیط آموزشی دایره ای و به طور خاص بیضوی می تواند حس حفاظت و ایمنی را با ساخت غشای احاطه کننده اطراف نشان دهد. همچنین یک چیدمان عملی است که عملکردهای چندگانه را در حالی که آن ها را به هم متصل می کند، پوشش می دهد، در نتیجه امکان نمونه های تعاملی را از طریق حیاط مرکزی فراهم می کند.

این طرح از طریق بسیاری از پروژه ها ثابت کرده است که یک مسیر برای دویدن و تفریح بازی کردن برای دانش آموزان را تسهیل و ترویج می کند که به راحتی برای چشم ناظر نیز قابل مشاهده است. ویژگی قابل توجه دیگر تکرار این طراحی در محیط های روستایی است که امکان استفاده همه جانبه از این فضا برای نمونه های اشتراکی را فراهم می کند بدین معنی که از این فضا نیز  به عنوان یک آمفی تئاتر می توان استفاده کرد و اعضای روستا را گرد هم آورد.

1.مدرسه ابتدایی جدگال | دفتر معماری داز 

شکل مدور حیاط مدرسه و نحوه چیدمان کلاس ها با مفهوم کانونی آموزش، به معنای “یادگیری با هم” – خالی از سیستم های سلسله مراتبی و به سبک دموکراتیک – شکل می گیرد. چرخش چیدمان کلاس ها در حالی که آن ها را به گوشه های خود متصل می کند، امکان گردش هوا بین کلاس ها را فراهم می کند و حیاط های ثانویه کوچکی برای انجام برخی کارهای گروهی و فعالیت های فضای باز ایجاد می کند. در نتیجه، با این دیاگرام فضایی، ما یک حیاط مرکزی در وسط مدرسه به عنوان محل تجمع بچه های مدرسه و ساکنان روستا، یک فضای مدور در اطراف کلاس ها و بین دیوار ضخیم و کلاس ها و همچنین حیاط های خصوصی به دست آورده ایم.

2.مدرسه فاس و اقامتگاه های معلمان | معمار توشیکو موری

شکل بیضی امکان گردش آسان بین کلاس ها را فراهم می کند و به معدود معلمان مدرسه اجازه می دهد به سرعت بین کلاس ها حرکت کنند. تنوع دیوار های پیرامونی از نظر ارتفاع و نزدیکی به یکدیگر، بخش ها و تجربه های متنوعی را در سراسر ساختمان ایجاد می کند.

3.مدرسه متوسطه Lycee Schorge | معمار Kéré

با ایجاد نوعی “دهکده” مستقل، طرح شعاعی چیدمان کلاس به دور یک حیاط مرکزی چیده می شود. این پیکربندی نه تنها حریمی خصوصی از حریم عمومی ایجاد می کند، بلکه حیاط داخلی را در برابر باد و گرد و غبار محافظت می کند. یک سالن آمفی تئاتر مانند در مرکز حیاط، اجتماعات غیررسمی و همچنین مجالس و جشن های رسمی برای مدرسه و کل جامعه را در خود جای خواهد داد.

4.مدرسه جامعه بوم | معمار  pk_iNCEPTiON

ایده اولیه این بود که یک مجموعه پیوسته از منحنی ها برای یک دیوار ترکیبی داشته باشیم که در یک پیکربندی برای رسیدن به کلاس درس در داخل و مناطق بازی در خارج مرتب شده باشند. این منحنی به عنوان یک بوم بی پایان برای نوشتن عمل می کند. علاوه بر این به عنوان یک دیوار منحنی واحد به جای چندین منحنی کوچک توسعه یافت که استفاده از فضا برای فعالیت های جمعی را نیز تضمین می کرد. این اصل همچنین به کلاس شش ضلعی موجود پاسخ می دهد که اتصال و سهولت در حرکت را فراهم می کند.

5.مدرسه دخترانه The Rajkumari Ratnavati / گروه معماری Diana Kellogg

از آنجا که مرکز GYAAN توسط یک زن برای زنان طراحی شده است، Kellogg هنگام شروع فرآیند طراحی به نمادهای زنانه در سراسر فرهنگ ها نگاه کرد به‌ویژه نمادهای قدرت، فرود آمدن بر ساختاری از سه بیضی برای نشان دادن قدرت زنانگی و بی‌نهایت و همچنین تکرار صفحات تپه های شنی در منطقه Jaisalmer نمونه هایی از آن است.

6.مدرسه مونته سوری / استودیو معماری Transversal

پلان دایره ای شکل به عنوان یک فضای آموزشی برای ایجاد یک فضای انعطاف پذیر مطابق با فلسفه مونتسوری که رشد شخصی هر دانش آموز را پرورش می دهد در نظر گرفته شده است.

7.مهد کودک یوشینو / گروه معماری Tezuka

سقف بیضی شکل مهد کودک یوشینو، با انحناهای برازنده ای که تنها در انتهای جنوبی آن با زمین تماس دارد، شبیه خط ساحلی شیموکیتا است. در تراز سطح زمین، امکان پا گذاشتن به پشت بام و صعود به بالای آن وجود دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.