استانداردها و گواهی نامه های ساختمان سبز

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

استانداردها و گواهی نامه های ساختمان سبز

از آنجایی که بسیاری از کشورها و سازمان ها به سمت ساخت و توسعه سبزتر روی می آورند، نقش استانداردهای ساختمان سبز و سیستم های رتبه بندی به محوری مهم تبدیل شده است. ما همچنین می توانیم این روند مثبت را در انطباق رو به رشد و ارتقای مداوم این استانداردها مشاهده کنیم. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چرا معماران باید از این استانداردها آگاه باشند، و اگر هدف شما کمک به پایداری است، سیستم های رتبه بندی متفاوتی را که می توانید به آنها مراجعه کنید، توضیح خواهیم داد.

استاندارد ساختمان سبز چیست؟

استانداردهای ساختمان در بیشتر کشورها برای اطمینان از طراحی و ساخت ایمن و کارآمد وجود دارد. استاندارد ساخاتمان سبز مجموعه ای از معیارها برای ارزیابی است که حداقل نیاز را برای فازه های مختلف پروژه و اجزای طراحی بسته به نوع استاندارد ساختمان فراهم می کنند.

یک استاندارد ساختمان سبز یکی از این استانداردها است که بر هدایت معماران، مهندسان، پیمانکاران و توسعه دهندگان به سمت طراحی سبز و پایداری تمرکز دارد.

سیستم صدور گواهی نامه و رتبه بندی ساختمان سبز

ساده ترین روش برای آشنایی با سیسستم صدور گواهی نامه و رتبه بندی ساختمان سبزمراجعه به آیین نامه ها و استانداردهای گواهی نامه های موجود است. سیستم های رتبه بندی ساختمان سبز براساس مجموعه ای از استانداردها شکل گرفته اند. آن ها به عنوان گواهی نامه براساس سیستم امتیازدهی ارائه می شوند.

برخی از این سیستم های رتبه بندی برای اولین بار در یک کشور منتشر شدند، اما اکنون در سراسر جهان در دسترس هستند. برای مثال، BREEAM در انگلستان شروع به کار کرد اما در حال حاضر ساختمان های دارای گواهی BREEAM در بیش از ۷۰ کشور وجود دارد.

فهرست استانداردها و گواهی نامه های ساختمان سبز

ASHRAE

ASHRAE مخفف انجمن مهندسان گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا است و در سال ۱۸۹۴ تاسیس شد. اعضای آن که خود را یک جامعه می دانند، بر بهره وری انرژی، کیفیت هوای داخلی، سیستم های ساختمانی و پایداری تمرکز دارند. ASHRAE دارای بیش از یک استاندارد ساختمان سبز است. این موسسه بیش از دوازده استاندارد و ۶ دستورالعمل ساختمان سبز با محوریت کاربری، راحتی و HVAC منتشر کرده است.

یکی از معروف ترین استانداردهای ASHRAE استاندارد 189.1-2020- ANSI / ASHRAE برای طراحی ساختمان های سبز با عملکرد بالا است. این سیستم حداقل الزامات برای طراحی، ساخت و بهره برداری از ساختمان های سبز با عملکرد بالا را فراهم می کند. هدف افزایش کیفیت ساختمان با سلامت و راحتی بهتر ساکنان در عین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، حفاظت از اکوسیستم های محلی، افزایش تاب آوری در برابر خطرات و ارتقای پایداری است.

BREEAM

این روش ارزیابی در سال 1990 توسط مؤسسه تحقیقاتی ساختمان (BRE) راه‌اندازی شد. BREEAM که هم برای ساخت و ساز های جدید و هم برای بازسازی مناسب است، عملکرد زیست ‌محیطی ساختمان‌ها را در 9 دسته ارزیابی می‌کند. این گواهینامه نه تنها مراحل طراحی و ساخت ساختمان، بلکه نحوه تهیه و بهره برداری از آن را نیز در نظر می گیرد. این رتبه‌بندی‌ها اجازه می‌دهد تا عملکرد زیست‌محیطی در مقایسه با سایر ساختمان‌های مشابه ارزیابی شود و امتیارات برجسته، عالی، بسیار خوب، خوب و مورد تایید به ساختمان ها داده شود.

معماری پایدار-گواهی BREEAM

LEED

LEED توسط شورای ساختمان سبز ایالات متحده (USGBC) توسعه داده شد تا گواهی کند که آیا ساختمان مورد نظر به معیارهای خاص ساختمان های پایدار، مانند صرفه جویی در مصرف انرژی، بهره وری آب و کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید دست یافته است یا خیر. هر چه امتیاز کسب شده بیشتر باشد، ساختمان نشان بهتری می گیرد. نشان هایی همچون،  پلاتین، طلا و نقره. گواهینامه LEED نیز مانند گواهینامه BREEAM، به ساختمان های جدید و همچنین ساختمان های بازسازی شده اعطا می شود.

معماری پایدار-گواهی LEED

ENERGY STAR

یک سیستم رتبه بندی انرژی با استانداردهای دقیق عملکرد انرژی است. بازده انرژی یک ساختمان را با کد بین‌المللی (IECC) 2009 مقایسه می کند و ساختمان باید حداقل امتیاز 75 از 100 را کسب کند تا بتواند برچسب ENERGY STAR را بگیرد. ساختمان های گیرنده این گواهینامه باید از حداقل ۷۵ درصد ساختمان‌های مشابه بهتر عمل کنند. (حداقل ۳۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و حداقل ۳۵ درصد گازهای گلخانه‌ای کمتری منتشر کنند.

DGNB

به طور همزمان عملکرد ساختمان را با توجه به محیط زیست، اقتصاد و جنبه های اجتماعی اندازه گیری و ارزیابی می کند. به عنوان یک سیستم گواهینامه فوق العاده پیشرفته، DGNB طیف گسترده ای از معیارها را در نظر می گیرد، از جمله تولید کربن دی اکسید از منابع خارج از سایت و ارزیابی چرخه حیات ساختمان. هدف این گواهینامه این است که ساختمان‌ها به‌طور بهتری ساخته و مدیریت شوند و به پایداری به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از هر پروژه ساختمانی نزدیک شوند.

WELL

استاندارد ساختمان WELL همانطور که از نامش پیداست، چارچوبی برای نظارت بر ویژگی هایی است که بر سلامت و رفاه ساکنین تاثیر می گذارند. این روش مبتنی بر عملکرد است، زیرا عواملی که بر سلامت تاثیر دارند را اندازه گیری می کند – تهویه، آب، نور، راحتی، تغذیه، تناسب اندام و ذهن. ما حدود %۹۰  از زمان خود را در داخل خانه می گذرانیم و WELL اهمیت محیط ساختمان را بر سلامت و رفاه انسان درک می کند.

اجزای گواهی نامه به پیش شرط ها و بهینه سازی ها تقسیم می شوند. پیش شرط ها اجباری هستند در حالی که بهینه سازی ها مسیرهای اختیاری برای الزامات گواهی نامه هستند. از آنجا که این یک سیستم مبتنی بر عملکرد است، تایید در محل از طریق تست های عملکرد و اندازه گیری برای هر مفهوم WELL اتفاق می افتد.

استانداردها و گواهی نامه های ساختمان سبز-گواهینامه WELL

Green Mark

سنگاپور بر روی ساختمان های سبز پایدار متمرکز شده است تا جزیره کوچک خود را به یک کشور قابل زندگی سبز تبدیل کند. گواهی نامه  Green Markبرای اولین بار در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد و در طول سال ها چندین ارتقا را پشت سر گذاشته است. این سیستم تاثیر زیست محیطی و عملکرد ساختمان های جدید و قدیمی را برای ترویج طراحی پایدار ارزیابی می کند.

این موضوع تنها به ساختمان ها محدود نمی شود؛ حتی پارک ها و پروژه های زیرساختی نیز می توانند برای دریافت گواهی نامه Green Mark اقدام کنند. سیستم امتیازدهی برای هر نوع پروژه کمی متفاوت است. این معیارها ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی، مدارس، خانه های ویلایی و ساختمان های موجود را در بر می گیرد. درست مانند دیگر سیستم های گواهی نامه، رتبه بندی های Gold Plus, Gold, Certified  و Platinumرا براساس امتیاز کسب شده ارایه می دهد.

Green Globes

Green Globes یک ارزیابی رتبه بندی سبز است که عمدتا در ایالات متحده و کانادا مورد استفاده قرار می گیرد. هدف آن ایجاد تغییر مثبت در عملیات ساختمانی، آسایش و آب و هوا است. گرین گلوب محصولی مبتنی بر اولین سیستم BREEAM بود که با گرین گلوب برای ساختمان های جدید کانادا در سال ۲۰۰۴ و پس از آن آمریکا در سال ۲۰۰۴ آغاز شد. علاوه بر ساخت وساز جدید، یک ماژول جداگانه برای فضای داخلی پایدار نیز در کانادا موجود است. هر دو ماژول برای طیف گسترده ای از انواع ساختمان قابل استفاده هستند.

این ارزیابی از یک پرسشنامه آنلاین استفاده می کند. پس از اتمام آن، گزارش به صورت خودکار تولید می شود. این گزارش رتبه بندی ها، دستاوردها و توصیه های مربوط به طراحی را پوشش خواهد داد. کارشناسان منطقه ای آموزش دیده، تایید شخص ثالث را فراهم می کنند که به این فرآیند اعتبار و ارزش می بخشد.

استانداردها و گواهی نامه های ساختمان سبز-گواهینامه Green Globes

EDGE

اگر رتبه بندی های دیگر بر عملکرد کلی ساختمان تمرکز کنند، EDGE توسط IFC (شرکت مالی بین المللی) از گروه بانک جهانی کارایی و ساختمان های بدون کربن را هدف قرار می دهد. این شرکت ادعا می کند که حداقل ۲۰% در آب، انرژی و انرژی صرف شده در مواد صرفه جویی می کند.

EDGE نیز متفاوت از بقیه عمل می کند به این معنا که ما از برنامه EDGE استفاده می کنیم تا حداقل ۲۰% صرفه جویی در سه دسته داشته باشیم در این صورت EDGE به ما گواهی سطح ۱ می دهد. برای رسیدن به سطح ۲ (EDGE Advanced: Zero Carbon ready) ساختمان باید حداقل ۴۰% صرفه جویی در انرژی در محل داشته باشد. سطح نهایی، سطح 3 است که به ۱۰۰% انرژی های تجدیدپذیر در محل یا خارج از محل یا جبران ۱۰۰% کربن خریداری شده نیاز دارد. گواهی نامه سطح ۳ به این معنی است که ساختمان یک ساختمان بدون کربن است.

۲ سطح اول نیاز به ارزیابی در مراحل اولیه و نهایی گواهی نامه بدون تجدید اجباری دارند. با این حال، ساختمان باید پس از گواهی نامه نهایی EDGE حداقل یک سال پس از آن با اشغال ۷۵%، ارزیابی دیگری را پشت سر بگذارد. همچنین هر ۲ سال یک بار نیاز به نوسازی با سوخت های تجدید پذیر یا ۴ سال با ۱۰۰% انرژی های تجدید پذیر دارد.

استانداردها و گواهی نامه های ساختمان سبز-گواهینامه EDGE

مزایای استانداردها و گواهی نامه های ساختمان سبز

استانداردهای ساختمان سبز و سیستم های رتبه بندی به عنوان راهنما برای طراحی و ساخت پایدار عمل می کنند. با رعایت این استانداردها، طراحی می تواند هم مزایای اقتصادی و هم مزایای زیست محیطی داشته باشد. سوال این است: چرا باید ساختمان های سبز بسازیم؟

حتی زمانی که ما به طور مداوم در مورد بهره وری انرژی و کربن صفر صحبت می کنیم، استانداردهای ساختمان سبز، سلامت و رفاه ساکنین را نیز در نظر می گیرند. در نتیجه ساختمان های سبز راحتی، بهره وری و رفاه کلی بهتری را برای ساکنان فراهم می کنند.دستیابی به بهره وری انرژی به عنوان یک ساختمان سازگار با محیط زیست می تواند انرژی خریداری شده را کاهش دهد و در دراز مدت در هزینه های صاحبان ساختمان صرفه جویی کند. انرژی تجدیدپذیر نیز مزایای مشابهی دارد.ساختمان های سبز به طور کلی بازده بالایی در سرمایه گذاری به عنوان ساختمان های با عملکرد بالا را فراهم می کنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.