35 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان تا پابان روز پنج شنبه 4 مرداد ماه   

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

معماری مدولار و بررسی ۱۰ نمونه موردی از آن

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

طراحی مدولار یک اصل طراحی است که یک سیستم واحد را به چندین بخش کوچک‌تر به نام ماژول تقسیم می‌کند. مفهوم طراحی مدولار (ماژولار) در زمینه‌های مختلفی مانند معماری، طراحی محصول، طراحی داخلی، طراحی خودرو، سخت‌افزار کامپیوتر و غیره کاربرد دارد.

مدولاسیون در معماری

مدولاسیون در معماری شامل استفاده از یک ماژول در پیکربندی‌های متعدد است، در نتیجه تنوع زیادی از طرح‌ها را ممکن می‌سازد. زیبایی معماری مدولار این است که می‌توان هر ماژولی را بدون تأثیر بر بقیه سیستم، تعویض یا اضافه کرد. این امر مزایای متعددی مانند کاهش سرمایه موردنیاز را به همراه دارد.

مزایا و معایب معماری مدولار

مزایا

  • انعطاف‌پذیری در طراحی
  • کاهش هزینه ازآنجاکه دامنه‌ای از سفارشی‌سازی وجود دارد که می‌تواند تنها به بخشی از سیستم محدود شود
  • همکاری در ارائه افزایش می‌دهد
  • سازه‌ها در برابر اثرات زمان پایدار و انعطاف‌پذیر هستند
  • آزادی برای شخصی‌سازی
  • تعمیرات آسان امکان‌پذیر است.

معایب

  • تنوع محدود
  • فرایند تأیید می‌تواند پیچیده باشد
  • هزینه‌های حمل‌ونقل
  • فرایند دشوار تأمین مالی

۱۰ نمونه از معماری مدولار

بیایید برای درک بهتر این مفهوم نگاهی به ۱۰ نمونه از معماری مدولار داشته باشیم.

۱-برج کپسولی ناکاگین در توکیو

معمار: کیشو کوروکاوا

برج کپسولی ناگاکین باهدف اسکان بازرگانان در حال سفر که در مرکز توکیو کار می‌کردند، اولین نمونه از طراحی معماری کپسولی است. طراحی این عمارت شامل ۱۴۰ کپسول است که در زوایای مختلف در اطراف یک هسته مرکزی قرار گرفته و می‌چرخند. هر کپسول با ابعاد ۲.۵ در ۴ متر، فضای کافی برای زندگی یک نفر را فراهم می‌کند و می‌توان آن را به هسته مرکزی متصل کرد و در مواقع ضروری تعویض کرد.

این ساختار به‌عنوان یک نمونه اولیه برای معماری پایدار و قابل‌بازیافت عمل می‌کند و اهمیت معماری مدولار را در آینده برجسته می‌کند.

معماری مدولار

۲-ریوایول (Revival)

معمار: زیک زاک

این پروژه که احیا نام دارد، یک مدرسه است که در پاسخ به ویرانی‌های ناشی از جنگ اوکراین طراحی شده است. این سازه برای اسکان بیش از ۱۷۶ دانشجو در یک سازه آلومینیومی و ماژولار ساخته شده است که می‌تواند متناسب با نیازهای کاربران خودسازگار شده و تغییر کند.

طراحی مدولار ساختمان مقیاس‌بندی آینده سازه را از طریق افزودن بلوک‌ها و اتاق‌های متعدد تسهیل می‌کند. این پروژه بر اهمیت معماری مدولار در ایجاد ساختارهای انعطاف‌پذیر تأکید می‌کند.

معماری مدولار

۳-مای میکرو (My Micro)

معمار: nArchitects

My Micro یک ساختمان مسکونی مدولار و میکرو واحدی است که در منهتن نیویورک واقع شده است. این برج از ۵۵ واحد مدولار ساخته شده از قاب‌های فولادی و دال‌های بتنی ساخته شده است. شرکت سازنده، ماژول‌های پیش‌ساخته را از قبل در خارج از سایت (که در بروکلین بود) ساخته بود که به نوبه خود روند ساخت‌وساز را سرعت می‌بخشید.

این مثال نشان می‌دهد که چگونه معماری مدولار به‌عنوان یک “الگوی جدید سیستماتیک” برای شهرهایی که با بحران مسکن مقرون‌به‌صرفه مواجه هستند، عمل می‌کند.

معماری مدولار

۴-بیمارستان ووهان

معمار: nArchitects

بیمارستان‌های ووهان که در فوریه ۲۰۲۰ در بحبوحه پاندمی کووید -۱۹ ساخته شده‌اند، روش‌های عملی استفاده از معماری مدولار را در مواقع اضطراری و بحران برجسته می‌کنند.

این بیمارستان با ظرفیت ۱۰۰۰ تخت در عرض ۲ هفته برای جداسازی و درمان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ ساخته شد. این سازه دوطبقه با داشتن اتاق‌ها و اجزای پیش‌ساخته، به “بیمارستان فوری” معروف بود.

معماری مدولار

۵-مدسکول (ModSKOOL)

معمار: Social Design Collaborative

ModSKOOL یک مدرسه ارزان‌قیمت و مدولار است که می‌تواند در عرض چند ساعت ساخته و به‌سرعت ویران شود. این ایده پس از آن مطرح شد که مدرسه‌ای برای ۲۰۰ کودک در شهرکی نزدیک به رودخانه یامونا غیرقانونی اعلام شد و سپس تخریب شد.

این سازه با استفاده از مواد ارزان قیمتی مانند بامبو و تکنیک‌های صنایع دستی محلی مانند بافندگی چارپایی ساخته شده است. قاب این بنا با بامبو، چوب های بازیافت شده و علف‌های خشک پوشیده شده است. تمام موادی که معمولاً برای ساخت خانه در این منطقه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

معماری مدولار

۶- مدرسه شناور ماکوکو

معمار: NLÉ

تغییرات اقلیمی غیرقابل‌پیش‌بینی در آسیب‌پذیرترین جوامع ساحلی جهان، چالش‌های پیچیده‌ای در طراحی معماری ایجاد می‌کند و معماری مدولار راه‌حلی برای آن ارائه می‌دهد. مدرسه شناور ماکوکو، از مواد و منابع محلی برای ساختن مدرسه‌ای که نیازهای مردم را برآورده می‌کند و بازتاب‌دهنده فرهنگ جامعه است، استفاده فراوانی می‌کند.

معماری مدولار

۷- Nest Toolkit

معمار: Brooks + Scarpa

این خانه که برای رفع کمبود مسکن حمایتی برای بی‌خانمان‌ها طراحی شده است، انعطاف‌پذیری لازم را برای پاسخگویی به نیازهای یک محله خاص و اهمیت وجود تعداد اتاق موردنیاز فراهم می‌کند. نتیجه یک طراحی مقیاس‌پذیر است که می‌تواند به چندین روش و یک سری برنامه‌های واحد بالقوه پیکربندی شود.

معماری مدولار

۸-خانه مزرعه

معمار: Chris Precht

این خانه که توسط معمار مشهور کریس پرچت ساخته شده است، به‌عنوان راهی برای ارتباط مجدد مردم در شهرها با کشاورزی و کمک به آن‌ها برای زندگی به شیوه‌ای پایدارتر عمل می‌کند.

این طرح به‌عنوان یک نیاز مطرح شد چرا که جمعیت در سراسر جهان به طور فزاینده به سمت شهرنشینی در حرکت است و ارتباط خود را با نحوه تولید غذای خود ازدست‌داده‌اند، درحالی‌که حمل‌ونقل مواد غذایی تأثیر مخرب فزاینده‌ای بر محیط‌زیست دارد.

ماژول‌های قاب A پیش‌ساخته ساخته شده از الوار میان‌لایه (CLT)روی‌هم قرار می‌گیرند تا فضاهای انعطاف‌پذیری را برای این طراحی فراهم کنند.

معماری مدولار

۹-آپارتمان‌های تتریس

معمار:  OFIS Architects

این طرح مسکن اجتماعی در اسلوونی نمونه کاملی از معماری مدولار است. این ساختمان از مصالح اقتصادی اما با کیفیتی مانند چوب بلوط برای کف، حمام‌های کاشی‌کاری شده گرانیتی ساخته شده و دارای پنجره‌های بزرگ با کرکره‌های فلزی است. مفهوم سازه به‌گونه‌ای ساخته شده است که پلان‌های طبقات انعطاف‌پذیر هستند، زیرا تنها دیوارهای سازه‌ای در ساختمان برای ایجاد پوسته هر آپارتمان استفاده می‌شود. تمام دیوارهای داخلی دیگر غیرسازه‌ای هستند.

معماری مدولار

۱۰-دفترهای علی‌بابا

معمار: فاستر و همکاران

علی‌بابا شانگهای سازه‌ای است که توسط فاستر و همکاران طراحی شده است.تمام ماژول‌ها از قبل به‌طور پیش‌ساخته و خارج از سایت تولید می‌شوند.این استراتژی مدولار در تلاش برای کاهش ضایعات، تضمین کنترل کیفیت و ساخت کارآمد استفاده می‌شود.

این فضا به‌گونه‌ای طراحی شده است که با استفاده از یک الگوریتم ژنتیک، یک توده پیکسلی ایجاد شود – نوعی الگوریتم که اغلب در علوم کامپیوتر برای حل مسائل بهینه‌سازی استفاده می‌شود.

معماری مدولار

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مهشید

خیلی عالی و کاربردی بود ممنون امیدوارم با همین کیفیت و گیرایی به کارتون ادامه بدین  

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.