ویلا ساوا | لوکوربوزیه

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

ویلا ساوا اثر لوکوربوزیه

معرفی پروژه

معمار:لوکوربوزیه
سال:۱۹۲۹

ویلا ساوا شاهکار مدرن لوکوربوزیه

ویلا ساوا که در پواسی، یک محله کوچک در خارج از پاریس واقع شده است، یکی از مهم ترین بنا های معماری مدرن در قرن بیستم است. شاهکار لوکوربوزیه که در سال ۱۹۲۹ تکمیل شد، برداشتی مدرن از یک خانه روستایی فرانسوی است که عصر ماشینی جدید را جشن می گیرد و به آن واکنش نشان می دهد.

این خانه به تنهایی زندگی لو کوربوزیه و همچنین اصول سبک بین المللی را تغییر داد؛ و به یکی از مهم ترین سوابق معماری در تاریخ تبدیل شد. جدا شدن ویلا ساوی از بافت فیزیکی، طراحی آن را به گونه ای وام می دهد که به صورت بافتی در بافت مکانیکی – صنعتی اوایل قرن بیستم ادغام شود و خانه را به صورت مفهومی به عنوان یک نهاد مکانیزه تعریف کند.

لو کوربوزیه به این دلیل مشهور است که می گوید: ” خانه یک ماشین برای زندگی است.” این جمله به سادگی به طراحی یک خط مونتاژ با مقیاس انسانی ترجمه نمی شود؛ بلکه طراحی را شروع به استفاده از ویژگی ها و پیشرفت های نوآورانه ای می کند که در سایر زمینه های صنعت، به نام کارایی یافت می شود.

ویلا ساوا اثر لوکوربوزیه

پنج اصل معماری لوکوربوزیه

لوکوربوزیه در پاسخ به آرزوها و تحسین های خود از طراحی مکانیزه، “پنج اصل معماری” را تاسیس کرد که به سادگی فهرستی از عناصر تجویز شده برای ترکیب در طراحی است. پنج نقطه معماری را می توان به عنوان تفسیر مدرن لوکوربوزیه از ده کتاب ویتروویوس در مورد معماری در نظر گرفت، نه به معنای یک راهنمای آموزشی برای معماران، بلکه یک چک لیست از اجزای ضروری طراحی.

در واقع ویلا ساوا کاملا متناسب با پنج اصل کوربوزیه طراحی شده است:

  1. ستون‌ها، ساختمان‌ها را از روی زمین بلند می‌کنند.
  2. پشت بام می‌تواند به فضای خانگی و باغ تبدیل شود.
  3. پنجره‌های طویل و سراسری می‌توانند فضای‌خانه را در بربگیرند.
  4. ساختمان می‌تواند دارای پلان آزاد باشد.
  5. نمای آزاد، کف‌ها و و دیوارها می‌توانند به‌صورت کنسول طراحی شوند.

ویلا ساوا اثر لوکوربوزیه

فن آوری طراحی کشتی های بخار الهام بخش طراحی لوکوربوزیه

در این مرحله از زندگی لو کوربوزیه، او شیفته فن آوری و طراحی کشتی های بخار شد. نتیجه ساده و کارآمد حاصل از تکنیک های مهندسی نوآورانه و طراحی مدولار، برنامه ریزی فضایی و زیبایی شناسی مینیمالیستی لوکوربوزیه را تحت تاثیر قرار داده بود.

ناودان هایی که از عرشه ها پشتیبانی می کنند، پنجره های نواری که در کنار بدنه قرار دارند، رمپ هایی که لحظه خروج از عرشه را فراهم می کنند؛ همه این جنبه ها به عنوان اساس پنج اصل معماری عمل می کنند و در ترکیب کلی ویلا ساوا یافت می شوند.

خانه‌ی شیشه‌ای در جنگل: تلفیق هنرمندانه‌ی پیلوت‌های باریک

به محض ورود به محل، خانه در بالای پس زمینه زیبای جنگلی که توسط پیلوت های باریک حمایت می شود، شناور به نظر می رسد که در میان خط درخت حل می شود، چرا که سطح پایینی نیز به رنگ سبز نقاشی شده است تا به درک یک حجم شناور اشاره کند.

سطح پایین تر به عنوان برنامه های نگهداری و خدمات خانه عمل می کند. یکی از جالب ترین جنبه های این خانه، نمای شیشه ای منحنی در سطح پایینی است که برای مطابقت با شعاع چرخش خودروها در سال ۱۹۲۹ شکل گرفته است تا وقتی مالک در زیر حجم بزرگ تر حرکت می کند، به تواند به راحتی با یک چرخش جزئی وارد پارکینگ شود.

بخش های نشیمن، یا حجم بالایی، با پنجره های نواری که به طور یکپارچه با نمای سفید ترکیب شده اند . پنجره های نواری با فضای داخلی و خارجی شروع به بازی می کنند، که تا زمانی که داخل آن به طور کامل بیان نمی شود.

ویلا ساوا اثر لوکوربوزیه

با این حال، زمانی که در داخل، درک واضحی از تعامل فضایی بین فضاهای عمومی و خصوصی وجود دارد. به طور معمول، فضاهای زندگی یک خانه نسبتا خصوصی، بسته و نسبتا منزوی هستند. با این حال، لوکوربوزیه فضاهای زندگی را در اطراف یک تراس فضای باز و اشتراکی قرار می دهد که توسط یک دیوار شیشه ای کشویی از منطقه زندگی جدا می شود.

این تصور از مناطق خصوصی شده در یک محیط اشتراکی بزرگ تر، بعدها در پروژه های مسکن لو کوربوزیه رایج شد.

هم سطح پایینی و هم بخش بالایی زندگی مبتنی بر یک ایده پلان باز هستند که ساکنان را به پرسه زدن مداوم بین فضاها تحریک می کند. به عنوان یک تور معماری، لو کوربوزیه مجموعه ای از رمپ ها را در بر می گیرد که از سطح پایین به سمت باغ پشت بام حرکت می کنند که از ساکنان می خواهد که سرعت خود را کاهش دهند و حرکت بین فضاها را تجربه کنند.

ویلا ساوا خانه ای است که براساس یک گردشگاه معماری طراحی شده است. تجربه آن در حرکت در میان فضاها است. تا زمانی که فرد با ویژگی های ظریف آشنا نشود، حرکت و تناسب فضاها حس به یادماندنی بودن را در حومه پاریس برمی انگیزد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.