خانه شیشه ای | فیلیپ جانسون

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

خانه شیشه ای اثر فیلیپ جانسون

خانه شیشه ای فیلیپ جانسون با الهام از خانه فارنزورث اثر میس ون درروهه، با تناسبات عالی و سادگی اش، یکی از درخشان ترین آثار معماری مدرن محسوب می شود. جانسون این ملک را در نیو کینن، کنتیکت برای خود ساخت. این خانه اولین ساختمان از چهارده سازه ای بود که معمار در طول پنجاه سال بر روی این زمین ساخته است.

خانه شیشه ای که در سال 1949 تکمیل شد، اولین طرحی بود که جانسون در این زمین ساخته بود. این خانه یک طبقه دارای یک پلان 32’x56′  است که در پنل های شیشه ای  ۱۸ فوتی از کف تا سقف بین پایه های فولادی سیاه و تیره ای H محصور شده است  و توانسته شیشه را در جای خود محکم کند. با این حال، وقتی میس از خانه بازدید کرد، از این سازه تحت تأثیر قرار نگرفت. گفته شده است که مربی برجسته فیلیپ جانسون از آنچه که او به عنوان فقدان تفکر در جزئیات خانه می دانست، خشمگین شد.

خانه شیشه ای اثر فیلیپ جانسون

خانه شیشه ای: زیبایی معماری، هنر و تعامل با طبیعت

با این حال، هنوز هم ویژگی های زیادی وجود دارند که به زیبایی خانه کمک می کنند. پنل های شیشه ای شفاف مجموعه ای از بازتاب های زنده را ایجاد می کنند، از جمله بازتاب های درختان اطراف، و افرادی که در داخل یا خارج خانه قدم می زنند، و آن ها را بر روی یکدیگر لایه بندی می کنند و با هر قدمی که در اطراف آن برداشته می شود، تصاویری همیشه در حال تغییر ایجاد می کنند.

داخل خانه شیشه ای کاملا در معرض فضای باز است به جز یک سازه آجری استوانه ای که ورودی حمام در یک طرف و شومینه در طرف دیگر آن قرار دارد. ارتفاع کف تا سقف ده و نیم فوت است و سازه استوانه ای آجری از بالای آن بیرون زده است.

کف نیز از آجر قرمز ساخته شده است که با الگوی تیغ ماهی چیده شده و ده اینچ از سطح زمین بالا آمده است. بخش‌های دیگر خانه به‌جز حمام، با کابینت‌های کم ارتفاع و قفسه‌های کتاب ساخته شده اند و خانه را به یک اتاق باز تبدیل می‌کند. این کار تهویه را از هر چهار طرف در خانه جاری و همچنین نور کافی را نیز فراهم می کند.

اگرچه این خانه جاذبه اصلی این سایت است، جانسون از زمین وسیع اطراف آن استفاده کرد تا به تخیل خود اجازه دهد تا سیزده سازه دیگر را که شامل یک مهمانخانه، یک گالری هنری و یک غرفه مجسمه سازی است را بسازد.

خانه شیشه ای اثر فیلیپ جانسون

مهمانخانه

مهمانخانه که با یک مسیر سنگی به خانه شیشه‌ای متصل است روی چمن‌های وسیع اطراف آن قرار دارد،این بنا که یک سازه آجری است با سبکی و شفافیت فوق‌العاده بیان شده در خانه شیشه‌ای تضاد دارد.

گالری هنری و مجسمه سازی

گالری هنری در زیر زمین دفن شده است تا توجه را از خانه دور نکند این بنا بدون پنجره است که برای یک گالری غیر معمول یه نظر می رسد. آزمایش قابل توجه دیگر رایت در این سایت شامل یک گالری مجسمه سازی بود که “یک سوله آجری سفید نامتقارن با سقف شیشه ای است. این بنا به عنوان مجموعه ای از اتاق های به هم پیوسته است که در اطراف یک فضای باز و مرکزی قرار دارد.

خانه شیشه ای اثر فیلیپ جانسون

شاهکاری از زیبایی معماری مدرن

خانه شیشه ای که در سال 1997 به عنوان یک نقطه عطف تاریخی ملی اعلام شد که هنوز یک شگفتی مدرن محسوب می شود. زیبایی آن به همراه منظره خارق العاده اش باعث می شود که مردم هر روز از نزدیک آن را ببینند و با خطوط خانه شیشه ای و سایر ساختمان ها که به آرامی با خطوط افق و مناظر اطراف ترکیب می شوند،می توان احساس نفس گیری از بی پایان بودن را احساس کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.