نمای دو پوسته چگونه کار می کند؟

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

نمای دو پوسته چگونه کار می کند؟

نمای دو پوسته یک سیستم نمای متشکل از دولایه، معمولاً شیشه است که در آن هوا از طریق قسمت میانی جریان می‌یابد. این فضا که می‌تواند از 20 سانتی‌متر تا چند متر متغیر باشد به‌عنوان عایق در برابر دما، باد و صدا عمل می‌کند و بازده حرارتی ساختمان را برای دماهای بالا و پایین بهبود می‌بخشد. شاید یکی از معروف‌ترین نمونه‌های نمای دوپوسته، برج سنت ماری (برج خیارشور) فاستر+ شرکا باشد.

جریان هوا می‌تواند از طریق قسمت میانی به طور طبیعی یا مکانیکی جابه‌جا شود و دولایه شیشه‌ای ممکن است شامل دستگاه‌های محافظ خورشیدی باشد.

درحالی‌که مفهوم نمای دو پوسته جدید نیست، تمایل معماران و مهندسان به استفاده از آن‌ها به‌ویژه در طراحی آسمان‌خراش‌ها روبه‌افزایش است و به دلیل نمای شفاف، آسایش حرارتی و صوتی، کاهش هزینه‌های تهویه‌مطبوع و حذف نیاز به فناوری‌های خاص برای پنجره‌ها موردعلاقه هستند.

علاوه بر این، نماهای دو پوسته با آب و هوای بسیار سرد و گرم سازگار هستند. این تطبیق پذیری است که آن ها را بسیار جذاب می کند: با تغییرات جزئی، مانند باز کردن یا بستن پره های ورودی یا خروجی یا فعال کردن گردشگرهای هوا رفتار نما تغییر می کند.

در اقلیم سرد، بافر هوا به‌عنوان مانعی برای ازدست‌دادن گرما عمل می‌کند. هوای گرم شده توسط خورشید در قسمت میانی می‌تواند فضاهای بیرون از شیشه را گرم کند و تقاضا برای سیستم‌های گرمایش داخلی را کاهش دهد.

در اقلیم گرم، هوای فضای میانی می‌تواند به خارج از ساختمان برده شود تا بهره خورشیدی را کاهش داده و بار خنک‌کننده را کاهش دهد. گرمای اضافی از طریق فرایندی به نام اثر دودکش تخلیه می‌شود، جایی که تفاوت در چگالی هوا یک حرکت دایره‌ای ایجاد می‌کند که باعث می‌شود هوای گرم‌تر خارج شود. با افزایش دمای هوا در قسمت میانی، هوا به بیرون رانده می‌شود و درحالی‌که در برابر افزایش گرما ایزوله می‌شود نسیم خفیفی را به محیط اطراف وارد می‌کند.

مزایا و معایب نمای دو پوسته

 

به‌طورکلی، نمای دوپوسته به‌شدت به شرایط خارجی (تابش خورشید، دمای خارجی و…) وابسته است و به طور مستقیم بر آسایش داخلی و کیفیت زندگی کاربر تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، طراحی دقیق برای هر پروژه ضروری است که این طراحی مستلزم دانش دقیقی از جهت‌گیری خورشید، زمینه، تابش محلی، شرایط دمایی، اشغال ساختمان و بسیاری موارد دیگر است. در زیر به برخی از مزایا و معایب آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایا

  • کاهش تقاضای سرمایش و گرمایش
  • نمایش واضح فضای بیرون و نور طبیعی
  • بهبود عایق اعم از حرارتی و صوتی
  • بهبود تهویه طبیعی و تجدید هوا و ایجاد محیطی سالم‌تر

معایب

  • هزینه اولیه بسیار بالاتر ساخت‌وساز
  • اختصاص قسمتی از فضا بدین منظور
  • نیاز به تعمیر و نگهداری
  • اگر زمینه به طور قابل‌توجهی تغییر کند (به‌عنوان‌مثال سایه‌اندازی توسط ساختمان‌های دیگر) ممکن است نمای دوپوسته به‌درستی عمل نکند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.