35 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان تا پابان روز پنج شنبه 4 مرداد ماه   

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

درب پاکتی (Pocket Door) چیست؟ افزایش فضا، انعطاف پذیری

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

درب پاکتی (Pocket Door) چیست؟

درب‌های پاکتی زمانی در معماری ویکتوریایی محبوبیت داشتند، درب‌های پاکتی در اواسط دهه 1920 از مد افتادند و درب‌های لولایی رواج پیدا کردند. با این حال، در سال‌های اخیر، علاقه به استفاده بیشتر از فضا، درب‌های جیبی دوباره به کانون توجه معماران بازگشته است. چیزی که قبلاً نادیده گرفته شده بود، در حال حاضر به طور فزاینده ای در فضای داخلی مدرن، همراه با خلاقیت و عملکردهای بی شمارش رایج شده است. این درب‌های براق و کشویی می‌توانند اتاق ها را به طور موثری تقسیم کنند، فضا را حفظ کنند و به ظاهری منحصر به فرد و شیک کمک کنند. درب‌های جیبی که بی‌صدا به داخل دیوار می‌لغزند، کاربران را دعوت می‌کنند تا قدم بگذارند و آنچه را که فراتر از آن قرار دارد کشف کنند.

ازآنجایی‌که در خانه‌های سنتی مواجهه با این نوع لوازم سخت‌تر است، بسیاری نمی‌دانند که درب‌های پاکتی واقعاً چگونه کار می‌کنند. اساساً، این‌ها به‌جای باز شدن روی یک لولا مانند اکثر جایگزین‌های مرسوم، در امتداد یک مسیر حرکت می‌کنند و به داخل پاکت می‌روند. هنگام باز بودن، آن‌ها در فضای داخل دیوار ناپدید می‌شوند و نیاز به شعاع چرخش را از بین می‌برند، فضای اضافی برای مبلمان باقی می‌گذارند و احساس فضای بزرگ‌تر را القا می‌کنند. درب‌های پاکتی عمدتاً توسط معماران، طراحان و صاحب‌خانه‌ها به‌خاطر توانایی متمایز آن‌ها در صرفه‌جویی در فضا شناخته می‌شوند، کیفیتی که با کوچک‌تر شدن، محکم‌تر شدن و گران‌تر شدن فضاهای زندگی یک اولویت محسوب می‌شود.

با الهام‌گرفتن از انواع درب‌های پاکتی موجود، در زیر عملی‌بودن و پتانسیل خلاقانه آن‌ها در خانه‌های معاصر را بررسی می‌کنیم. اما در ابتدا چند نکته کلی برای نصب صحیح آن‌ها در پروژه‌های موجود ارائه می‌کنیم تا به کسانی که به دنبال استفاده از این ویژگی طراحی شیک هستند، کمک کنیم.

چگونه درب پاکتی نصب کنیم؟

در پروژه‌های بازسازی، درب‌های پاکتی نیاز به ایجاد یک پاکت در دیوار دارند، به این معنی که نصب معمولاً کمی پیچیده‌تر از یک درب سنتی است. بااین‌حال، اگر چند گام اساسی دنبال شود، می‌تواند یک فرایند ساده باشد. همیشه توصیه می‌شود که دستورالعمل‌های هر تولیدکننده را بادقت دنبال کنید، زیرا این مراحل ممکن است بسته به برند و مدل متفاوت باشد. در اینجا چند دستورالعمل کلی آورده شده است:

  1. اطمینان حاصل کنید که قبل از سوراخ‌کردن یا خراب‌کردن هر چیزی، امکان قراردادن درب پاکتی در دیوار موجود وجود دارد. چگونه؟ با بررسی اینکه آیا فضای کافی وجود دارد کمی بیش از دوبرابر عرض درب لازم است تا بتواند پنهان شود. اگر دیوار باربر است یا پارتیشن است (اگر باربر است، مهم است که یک پشتیبان موقت در حین کار روی درب قرار دهید) و اگر سیم‌کشی یا لوله‌کشی داشته باشد (دیواری که لوله در آن باشد جای مناسبی برای قراردادن در نیست).
  2. محل دقیق درب پاکتی را با اندازه‌گیری و علامت‌گذاری دهانه آن روی دیوار مشخص کنید.
  3. دیوار خشک یا گچی را برش دهید تا باز فضای کافی برای درب ایجاد شود و هنگام برش از دیوار احتیاط کنید.
  4. قاب درب پاکتی را ابتدا با اتصال مسیرهای بالا و پایین دهانه نصب کنید. سپس، پایه‌های جانبی را به ریل‌ها وصل کنید.
  5. آویزها را پشت درب پاکتی نصب کنید. این‌ها باید روی مسیرها بلغزند و به پشت درب وصل شوند.
  6. درب را داخل پاکت بکشید و آن را تست کنید تا اطمینان حاصل شود که به‌آرامی سر می‌خورد.
  7. دستگیره در و هر سخت‌افزار دیگر از جمله قفل و چفت را نصب کنید.
  8. دیوار اطراف درب پاکتی را که ممکن است شامل لکه‌گیری، نقاشی و نصب دیوار خشک یا گچ برای پوشاندن درب باشد، تکمیل کنید.

امکانات کاربردی و خلاقانه در فضای داخلی

علاوه بر یادگیری در مورد نصب آنها، مهم است که از گزینه‌ها، عملکردها و فرصت‌هایی که درب‌های پاکتی در فضای داخلی مدرن ایجاد می‌کنند آگاه باشید. به‌این‌ترتیب، می‌توان از این عنصر طراحی حداکثر استفاده را کرد.

به حداکثر رساندن فضا

بدیهی است که درب‌های پاکتی بیشتر به دلیل قابلیت ذاتی خود در صرفه‌جویی در فضا شناخته می‌شوند. در واقع، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که در مقایسه با یک درب سنتی، حدود 10 فوت مربع از فضای کف یک اتاق را صرفه جویی می‌شود، علاوه بر آن فضای دیوار را بهینه کرده و ظاهری نامرتب را با زیبایی بصری تمیز حفظ می‌کنند. این نه تنها آن‌ها را برای کمدهای کوچک، حمام و اتاق خواب هایی که هر سانتی متر در آن مهم است، ایده آل می کند، بلکه برای اتاق های بزرگی که از حس بزرگتری بهره مند هستند نیز ایده آل می‌شود. در نهایت، درب‌های پاکتی برای هر جایی که درب لولایی فضای با ارزشی از کف را اشغال کند، مناسب هستند.

تقسیم فضاها

اکنون بیش از هر زمان دیگری، سبک زندگی انعطاف‌پذیر توجه را به محیط‌های سازگار و چندمنظوره معطوف کرده است که به نیازهای همیشه در حال تغییر پاسخ می‌دهند. از این نظر، درب‌های پاکتی می‌توانند با تقسیم یا اتصال اتاق‌ها، انعطاف‌پذیری و مشارکت را افزایش دهند و درعین‌حال امکان دسترسی آسان بین هر فضا را فراهم کنند. برای مثال هنگام باز کردن درب پاکتی، یک اتاق نشیمن می‌تواند به‌راحتی به یک اتاق غذاخوری، یک اتاق‌خواب به یک دفتر کار خانگی و غیره متصل شود.

ایجاد حریم خصوصی

درب‌های پاکتی می‌توانند هنگام باز شدن اتصال بین فضا را افزایش دهند، اما همچنین یک مانع محکم بین دو اتاق ایجاد می‌کنند که به کاهش سروصدا و ایجاد آرامش کمک می‌کند. آن‌ها برای ایجاد مناطق خصوصی در یک فضای بزرگ‌تر، مانند یک اتاق‌خواب در یک آپارتمان استودیویی ایده‌آل هستند و زمانی که از یک اتاق خاص استفاده نمی‌شود، این‌ها می‌توانند آن را کاملاً ببندند و یک‌لایه اضافی از حریم خصوصی  را ایجاد کنند.

بهبود طراحی

درب‌های پاکتی نیز به‌خاطر پتانسیل خلاقانه بی حد و حصرشان بسیار برجسته هستند. آن‌ها در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها، سبک‌ها و مصالح مانند چوب، شیشه، فلز یا ترکیب‌های مختلف  موجود هستند و می‌توانند با گزینه‌های سخت‌افزاری مختلفی از جمله دسته یا دستگیره جفت شوند. این امر طراحان را قادر می‌سازد تا فضای داخلی را با ایجاد کنتراست با دیوارهای اطراف برای یک بیان دراماتیک، یا با ایجاد یک‌زبان زیبایی‌شناسی منسجم، تمیز و مینیمالیستی با دربی که به طور یکپارچه ترکیب می‌شود، افزایش دهند. علاوه بر این، درب‌های پاکتی می‌توانند قالب‌ها و پیکربندی‌های مختلفی را اتخاذ کنند که منجر به اثرات متفاوتی می‌شود. آن‌ها می‌توانند بزرگ، تخت یا منحنی باشند، یک درب تک درب برای فضاهای کوچک‌تر یا دو درب برای یک دهانه وسیع‌تر می تواند مناسب باشد.

بهبود دسترسی

وقتی صحبت از بهبود دسترسی در خانه می‌شود، درب‌های پاکتی می‌توانند گزینه بسیار خوبی باشند. آنها می‌توانند برای استفاده‌کنندگان از ویلچر یا سایر افرادی که مشکلات حرکتی دارند مفید باشند؛ زیرا به‌جای این که از آن‌ها بخواهند دست خود را دراز کنند و دستگیره‌ای را برای باز کردن درب بگیرند، می‌توانند به‌سادگی آن را باز کنند و حرکت آزادانه در اطراف را بسیار آسان‌تر کنند. البته، بسیاری از موارد به طراحی درب و نیازهای خاص کاربر مربوط می‌شود، اما چند فاکتور حداقلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

درب باید به‌اندازه‌ای باشد که عرض ویلچر را در خود جای دهد و به‌اندازه کافی کم باشد که کاربر بتواند به آن دسترسی پیدا کند. همچنین باید به‌صورت دستی یا با مکانیزم خودکار مانند به‌راحتی باز و بسته شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.