ترموود چیست؟ آشنایی با ویژگی‌های چوب ترمو

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

چوب ترموود چیست

در چند دهه اخیر توجه انسان‌ها به معماری و طراحی دکوراسیون بیشتر شده است و مصالح جدیدی پا به این عرصه گذاشته‌اند. با پیشرفت علم و ورود تکنولوژی‌های جدید به بازار جهانی، کارشناسان موفق شدند با ایجاد شرایط خاصی، ترمووود را به وجود بیاورند.

در مدت کوتاهی ترمووود توانست جای خود را در بازار ساختما‌ن‌سازی پیدا کند و بسیار پرطرفدار شود. در این مطلب بررسی می‌کنیم که ترموود چیست؛ سپس در مورد ویژگی‌ها، انواع و قیمت ترموود توضیحاتی را ارائه می‌دهیم. در آخر نیز کاربرد ترمووود جی پی وود و شرایط خرید این چوب پرطرفدار را بررسی می‌کنیم.

چوب ترموود چیست؟

پیش از آن که به بررسی ویژگی‌های ترمووود بپردازیم، باید بدانیم که چوب ترموود چیست. ترمووود (Thermowood) به انواع چوب‌هایی گفته می‌شود که ویژگی‌های آن‌ها طی فرآیند حرارتی پیشرفته دچار تغییر می‌شوند. چوب‌های سنتی ذات ناپایداری دارند و در برابر عوامل بسیاری آسیب‌پذیر هستند.

در فرآیند ترمووودینگ تلاش می‌شود که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، ویژگی‌های منفی چوب را برطرف کنند. می‌توانید با مراجعه به مجله جی پی وود، جزئیات مراحل تولید ترمووود در کارخانه را مطالعه کنید.

ترمووود اولین بار در سال 1990 میلادی، توسط یک کمپانی فنلاندی و با هدف بهبود مقاومت چوب در برابر فرسایش ساخته شد. خواص فیزیکی چشمگیر و زیبایی ظاهری این متریال سبب شده است که آن را به عنوان جایگزین چوب‌های سنتی در ساختمان‌سازی و طراحی دکوراسیون به کار ببرند.

بررسی انواع ترمووود

پس از معرفی چوب ترموود باید به سراغ انواع این چوب پرطرفدار برویم. دسته‌بندی‌های مختلفی برای آشنایی با انواع ترموود وجود دارد که هر کدام این چوب را از جنبه‌های مختلفی بررسی می‌کنند. در ادامه این موضوع را از نظر مواد اولیه، اشکال و روش ساخت بررسی می‌کنیم.

انواع ترمووود بر اساس مواد اولیه

انتخاب چوب مناسب در ساخت ترمووود اهمیت بسیار زیادی دارد و باید کیفیت آن به تایید کارشناسان برسد. برای ساخت ترمووود باکیفیت معمولا از چوب نرم مثل کاج، سرو، صنوبر، زبان گنجشک و… استفاده می‌شود که دارای سلول‌های رویشی هستند.

انواع ترمووود بر اساس اشکال

با توجه به کاربرد گسترده چوب ترمو در پروژه‌های مختلف این چوب در اشکال و ابعاد مختلفی تولید می‌شود که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به ترمووود چهارتراش، ترمووود زیرسازی، تایل ترمووود، ترمووود شیاردار DECK و چوب ترمو کام و زبانه UTV اشاره کرد.

انواع ترمووود از نظر روش ساخت

چوب‌های ترمو از نظر روش ساخت به دو مدل اس (Thermo-S) و دی (Termo-D) تقسیم‌بندی می‌شوند. مدل دی بهتر از مدل اس عمل می‌کند و کاربردهای بیشتری دارد. یکی از دلایل اصلی تفاوت میان این دو مدل، اختلاف حرارتی است که به آن‌ها داده می‌شود.

فرآیند ترمووود دی تحت دمای 220 درجه سانتی‌گراد و ترمووود اس تحت دمای 180 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. در نتیجه درصد رطوبت باقی‌مانده در چوب ترمو اس بیشتر از ترمووود دی است. مدل اس مناسب فضاهای داخلی و مدل دی مناسب فضای خارجی است.

انواع ترمووود از نظر روش ساخت

مزایای ترموود

مزایای ترموود سبب محبوبیت انکارناپذیر این متریال در بین کارشناسان شده است. ویژگی‌های این چوب اصلاح شده به پایداری و طول عمر آن افزوده است و سبب شده که در پروژه‌های مختلفی کاربرد داشته باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای ترمووود را بررسی می‌کنیم.

مقاومت ترمووود در برابر فرسایش

چوب معمولی به مرور زمان و در اثر عوامل طبیعی دچار پوسیدگی و فرسایش می‌شود؛ این پوسیدگی در نهایت سبب ناپایداری و سست شدن ساختار چوب می‌شود.

فرآیند تولید ترمووود، ساختار این چوب را در برابر خوردگی و فرسایش مقاوم می‌سازد. این ویژگی سبب می‌شود که بتوان از ترمووود در پروژه‌های فضاهای بیرونی نیز استفاده کرد.

ثبات ابعادی ترمووود

با توجه به فرآیند پردازش حرارتی و فشرده‌سازی در ترمووودینگ، چوب ترمو مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییر ابعاد دارد. این چوب با تغییرات دمایی و قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار انقباض، انبساط، تاب خوردگی، ترک یا سایر موارد نمی‌شود.

پایداری ظاهری ترمووود

ترمووود ظاهر زیبایی دارد و به رنگ قهوه‌ای روشن است؛ با استفاده از رنگ مخصوص ترمووود می‌توان جلای این چوب را افزایش داد. به طور کلی رنگ ترمووود ثابت است و در گذر زمان دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شود و در برابر اشعه فرابنفش خورشید نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

چگالی پایین ترمووود

حرارت بالایی که در فرآیند ترمووودینگ به چوب‌ها تحمیل می‌شود، سبب تغییر ویژگی‌های فیزیکی می‌شود. به طور کلی چگالی ترمووود نسبت به سایر چوب‌ها کمتر است و همین موضوع سبب سبک‌تر شدن وزن سازه نهایی خواهد شد.

انواع ترمووود از نظر روش ساخت

ترمووود و سازگاری با محیط زیست

یکی از ویژگی‌های مثبت ترمووود که مورد توجه فعالان محیط زیست قرار گرفته، سازگاری این چوب با محیط زیست است. ترمووود از مواد طبیعی و با استفاده از پردازش حرارتی تولید می‌شود.

از سوی دیگر چوب‌های مورد استفاده در ساخت ترمووود از گونه درختان پرورش یافته در جنگل‌های تجدیدپذیر که رشد سریعی دارند تامین می‌شود.

ترمووود؛ عایقی فوق‌العاده

فرآیند تولید ترمووود شامل خروج رطوبت از بافت چوب و ایجاد بافت متخلخل می‌شود. حفره‌هایی که در این بافت متخلخل وجود دارند مملو از هوا هستند و این ویژگی ترمووود را به یک عایق فوق‌العاده در برابر حرارت و صوت بدل می‌کند. عایق بودن ترمووود سبب جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین ذخیره مالی می‌شود.

عایق بودن چوب ترموود

معایب چوب ترمو

با وجود این که ترمووود دارای مزایای بی‌شماری است، معایبی نیز دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری بهتر راهنمایی کند. در ادامه با مهم‌ترین معایب ترموود آشنا می‌شویم و جزئیات آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هزینه زیاد ترمووود

پیچیدگی فرآیند تولید ترمووود سبب شده است که این چوب قیمت بالاتری نسبت به چوب طبیعی داشته باشد. در واقع تجهیزات پیشرفته، انرژی زیاد و نیرویی که صرف ساخت این چوب می‎‌شود، هزینه تولید آن را افزایش می‌دهند.

محدودیت‌های مکانیکی ترمووود

ترمووود قابلیت شکل‌پذیری کمی دارد و نمی‌توان آن را در حالت‌های مختلف مثل منحنی استفاده کرد. این ویژگی سبب می‌شود که کاربرد چوب ترمو محدودتر از سایر متریال‌ها باشد.

محدودیت‌های ابعادی ترمووود

با توجه به این که چوب‌های سازنده ترمووود با استفاده از دستگاه‌های مخصوص برش می‌خورند، ممکن است این دستگاه ­ها محدودیت‌های ابعادی داشته باشد. در نتیجه ممکن است در برخی از پروژه‌ها که به قطعات بزرگ‌تر نیاز داریم، محدودیت‌هایی به وجود بیاید.

ابعاد چوب ترموود

آشنایی با کاربرد چوب ترمووود

حالا که می‌دانیم ترمووود چیست و با ویژگی‌های آن آشنا شده‌ایم، باید کاربرد چوب ترمووود را بررسی کنیم. ویژگی‌های ترموود سبب کاربرد گسترده آن در پروژه‌های گوناگون شده است که در لیست زیر می‌توانید برخی از آن‌ها را مشاهده کنید:

  • کفپوش فضای داخلی یا خارجی
  • ساخت آلاچیق
  • نمای ساختمان
  • اجرای روف گاردن
  • ساخت بدنه مبلمان
  • پرگولا
  • ساخت سونا و استخر
  • ساخت کلبه چوبی

اگر قصد خریداری چوب ترمووود و اجرای پروژه با استفاده از آن را دارید می‌توانید با کارشناسان تیم بازار آنلاین جی پی وود در تماس باشید و مشاوره دریافت کنید. گروه تولیدی جی پی وود یکی از برترین تولیدکنندگان چوب ترمو در ایران است که کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کند.

محصولات جی پی وود

کلام آخر

ترمووود یکی از برترین مصالح ساختمانی است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، محبوبیت زیادی به دست آورده است. این چوب با مقاومت فیزیکی بالا و زیبایی خاصی که دارد، در بسیاری از پروژه‌های ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شود.

در این مطلب بررسی کردیم که ترموود چیست و چه انواعی دارد؛ سپس ویژگی‌های این چوب را مورد بررسی قرار دادیم و کاربرد آن را گفتیم. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با تیم جی پی وود در تماس باشید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است و آرک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.