35 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان تا پابان روز پنج شنبه 4 مرداد ماه   

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

دانلود مبحث 4 مقررات ملی ساختمان | ویرایش سال 1396

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

دانلود مبحث 4 مقررات ملی ساختمان

مبحث 4 مقررات ملی ساختمان| الزامات عمومی ساختمان

مبحث 4 مقررات ملی ساختمان با عنوان الزامات عمومی ساختمان، به ارائه الزامات و ضوابط کلی حاکم بر طراحی، اجرا و بهره‌برداری از ساختمان‌ها می‌پردازد. این الزامات با هدف ارتقای ایمنی، بهداشت، پایداری، آسایش و بهره‌وری ساختمان‌ها در نظر گرفته شده‌اند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • الزامات عمومی: این بخش به الزامات کلی حاکم بر کلیه ساختمان‌ها، از جمله الزامات مربوط به مصالح، عناصر و اجزای ساختمان، تأسیسات، الزامات ایمنی، الزامات مربوط به افراد معلول و کم‌توان، و الزامات مربوط به صرفه‌جویی در انرژی می‌پردازد.
  • الزامات اختصاصی: این بخش به الزامات اختصاصی هر نوع کاربری از ساختمان، از جمله مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، درمانی، و صنعتی می‌پردازد.
  • الزامات مربوط به مناطق و شرایط خاص: این بخش به الزامات اختصاصی ساختمان‌ها در مناطق و شرایط خاص، از جمله مناطق زلزله‌خیز، مناطق سیل‌خیز، مناطق مرطوب و خشک، و مناطق با شرایط خاص اقلیمی می‌پردازد.

کلیات مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملّی ساختمان تعیین کننده شکل و نحوه قرارگیري مجاز ساختمان در زمین وفضاهاي باز و ضوابط مربوط به تصرف هاي مختلف و حداقل هاي الزامی فضاها و تأمین نور و تعویض هوا است.

در رابطه با امر ایمنی، مسیرها و جایگاه ها و بازشوهاي امدادرسانی، براي شرایطی که حوادثی چون زمین لرزه کارآئی دسترس هاي خروج در مبحث سوم مقررات ملّی ساختمان را دچار مخاطره نموده باشد، مطرح گردیده و تلاش شده تا امکان امدادرسانی به ساکنین را از خارج از ساختمان فراهم سازد. تأمین نور و تعویض هوا در رابطه با هدف هاي آسایش و بهداشت مطرح گردیده و استفاده مناسب و بهینه از فضاهاي داخلی ساختمان و حتی فضاهاي واقع در زیرزمین و … در رابطه با هدف هاي صرفه اقتصادي و بهره دهی مناسب ضابطه مند گردیده است.

از طرف دیگر موضوع حفظ هویت فرهنگی جامعه نیز در این مبحث مطرح است. اگرچه منظر شهري باید از طریق طرح ها و ضوابط و راهنماهاي طراحی شهري قاعده مند و هدایت شود، اما الزامات عمومی مقررات ملّی ساختمان نیز بر ساماندهی منظر شهري تأثیرگذار است. در این مبحث ضوابط کلی تصرف ها آمده و ضوابط خاص بلند مرتبه سازي و تصرف هاي درمانی مراقبتی، صنعتی، مخاطره آمیز شرح داده شده است.

دامنه کاربرد مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان

این مقررات ناظر بر کلیه ساختمان ها و سازه هاي مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کشور می باشد.

در هیچ یک از ساختمان هاي موجود، نباید تعمیرات و تغییراتی صورت گیرد که با کاهش ابعاد و ارتفاع فضاها، سطوح بازشوي تعویض هوا، سطوح نورگیر و غیره موجب مغایرت با الزامات این مقررات گردد.

این مقررات شامل کلیه ساختمان ها و سازه هاي موقت (غیر از اسکان موقت بازماندگان حوادث غیرمترقبه) نیز می شود.

پاورپوینت مبحث 4 مقررات ملی ساختمان

سایت معماری آرک وب مبحث 4 مقررات ملی ساختمان ویرایش سال 1396 که آخرین ویرایش حال حاضر می باشد را به صورت پاورپوینت آماده کرده است برای مشاهده اطلاعات بیشتر پاورپوینت مبحث 4 مقررات ملی ساختمان بر روی لینک کلیک کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.