30 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان 

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

ساختمان مسکونی سایه | دفتر معماری علی حقیقی

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

ساختمان مسکونی سایه دفتر معماری علی حقیقی

معرفی پروژه

معماران: دفتر معماری علی حقیقی
مساحت: 3500 متر مربع
سال: 2023
عکس ها: استودیو دید – علی حقیقی
معماران ارشد: علی حقیقی
تیم طراحی: محمدمهدی زمانی، هادی احمدی، ثمر اصغری، ندا فیضمند، مجید ایزدیار
تیم ارائه: محمدمهدی زمانی، سمر اصغری
رندرهای 3 بعدی: متین حاتم
ساخت: مهدی محمدی، محمدمهدی خشنود
مشاور مکانیک: حسینعلی رحمانی
مشاور برق: محمد خوانین زاده
کاربری ساختمان: مسکونی
کارفرما: آقای شاکری
شهر: تهران
کشور: ایران

تغییر سبک از نئوکلاسیک به مدرن

ساختمان مسکونی سایه زمانی به ما ارجاع داده شد که ساختار آن بر اساس یک طراحی نئوکلاسیک بود. درخواست کارفرما بازنگری طرح پلان و نما به سبک معماری مدرن بود. این ساختمان دارای ۵ واحد مسکونی به مساحت ۳۳۰ متر مربع در هر طبقه، یک واحد مسکونی در طبقه همکف نزدیک لابی و سه طبقه در زیرزمین می‌باشد. با توجه به سازه موجود و اجرای رمپ‌های زیرزمینی به منظور تامین حداکثر پارکینگ در طبقات مذکور، مشاعات ساختمان شامل یک فضای ورزشی و یک فضای مشترک با سقف متحرک روی بام و مجاور روف گاردن می‌باشد.

ساختمان مسکونی سایه دفتر معماری علی حقیقی

استفاده از شمش‌های سنگی تراش‌خورده

ساختار اجرا شده محدودیت‌هایی را برای ما اعمال کرده بود، از جمله ستون‌های ثابت، ارتفاع کم کف و یک شیب ۴۵ درجه در نما. همزمان با تغییر پلان و دستیابی به نظم فضایی بهتر، ایده اصلی ما طراحی نما بود که علاوه بر درک کلی از سادگی در بافت که در آن تنوع رنگ، متریال و جزئیات اضافی سیمای شهری را مخدوش کرده است، با رجوع به اصول زیبایی‌شناسی از جمله تناسبات، مقیاس، ریتم و تعادل خطوط عمودی و افقی، بتوانیم به یک ترکیب ایستا به طور کلی و در عین حال پویا در جزئیات دست پیدا کنیم.

ساختمان مسکونی سایه دفتر معماری علی حقیقی

استفاده از شمش های سنگی تراش خورده صیقلی که به صورت لوورهای عمودی با مقطع ذوزنقه از پوسته نما عبور کرده و وارد فضاهای اصلی می شوند، علاوه بر محصور کردن نسبی فضاهای خصوصی تر (اتاق مهمان و تراس)، نور خورشید را بازتاب می دهند.

امتداد المان‌های نما به فضای داخلی ساختمان مسکونی سایه

این دیوار در مقطعی که به همسایه شرقی مشرف است، بسیار جمع و جور بوده و از دیدن و دیده شدن جلوگیری می‌کند و در مقطعی که به همسایه‌های جنوبی اشراف دارد، با توجه به نیاز، باز شده و امکان ارتباط با شهر و بیرون را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، در خصوص مسئله نور و حریم خصوصی، به جای استفاده از پاسخ‌های رایج مانند دو پوسته متحرک، با بهره‌مندی از عناصر سنگی ثابت، نما در مرز دو پوسته قرار می‌گیرد.

ساختمان مسکونی سایه دفتر معماری علی حقیقی

تغییر زاویه برش شمش های سنگی تراش خورده در چیدمان پوسته، سایه ها و نیم سایه های متنوعی را در ساعات مختلف روز ایجاد می کند و سطح سفید و صیقلی آن ها نیز در بازتاب نور خورشید به داخل نقش ایفا می کند. همچنین امتداد شمش های سنگی در فضای داخلی و ترکیب با آینه های عمودی با ایجاد هارمونی نور، سایه و بازتاب، علاوه بر عمق بخشیدن به نما، به خلق ادراکی وهم آلوده و شاعرانه از فضای داخلی کمک می کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.