35 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان تا پابان روز پنج شنبه 4 مرداد ماه   

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

نوسازی خانه کاوه | اثری از استودیو طراحی و معماری پرگار

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

نوسازی خانه کاوه | اثری از استودیو طراحی و معماری پرگار

معرفی پروژه

معماران: مهندسین مشاور طرح و معماری پرگار | بهزاد حیدری، شیرین صمدیان

مکان: تهران، ایران
مساحت: ۱۴۰۰ مترمربع
سال : ۱۳۹۱
طراح همکار: سالومه محمدی
عکس: حسین فراهانی، مهرداد عمرانی

 

 پروژه نوسازی خانه کاوه، نمونه‌ای از حفظ ساختمان‌های ارزشمند در تهران است. این خانة قدیمی با سه‌طبقه روی‌هم به عمر 20 سال، شامل یک زیرزمین و دو طبقه مسکونی، در یکی از محله‌های پرجمعیت تهران قرار دارد و از کمبود نور و تاریکی فضای داخلی، تجهیزات و از مصالح فرسوده در نمای داخلی و خارجی رنج می‌برد. از این رو یک نوسازی کاملا برای این خانه انجام شد که شامل بازسازی سازه و مکانیکی و همچنین افزودن طبقه سوم بود.

مراحل بازسازی خانه کاوه

در ادامه به توضیح مراحل نوسازی خانه کاوه می‌پردازیم:

استفاده از نورگیر سقفی

اولین قدم طراحی نقشه‌های یکپارچه برای ایجاد فضایی بازتر و قابل‌سکونت‌تر بود. تاریکی بیشترین مشکل در میانة پلان به علت کشیدگیِ بنای موجود بود. مفهوم اصلی طراحی، واردکردن نور و رنگ به داخل ساختمان بود که این کار با ایجاد نورگیر سقفی بر فراز یک فضای خالی به‌عنوان قلب خانه، محقق شد و سایر فضاهای قابل‌سکونت، حول این هسته مرکزی چیده شدند.

چینش فضاهای خصوصی و عمومی

نوسازی خانه کاوه

طبقه اول میزبان فضاهای عمومی است، درحالی‌که اتاق‌های خصوصی و سرویس‌های بهداشتی در طبقه دوم قرار دارند. واحد مسکونی طبقه سوم، نورگیر سقفی را به‌مانند حیاطی خصوصی در آغوش گرفته است. شکل ریشه‌های درخت در نورگیر، نشان‌دهندة تغییر ماهیت نورگیر به حیاط است.

ایجاد تعامل با فضای سبز

نوسازی خانه کاوه

توسعه سریع تهران، مشکلات زیادی را به همراه آورده است، از جمله کمبود فضای سبز. اکثر بالکن‌ها در آپارتمان‌ها بلااستفاده هستند. تعامل خانه با فضای سبز مفهوم دیگری از این طراحی بود. نمای جنوبی دولایه، بالکن‌هایی را برای استفادة اتاق‌های خصوصی در طبقة دوم و یک ایوان عمومی برای ادغام حیاط و بخش‌های نشیمن واقع در طبقة اول فراهم می‌کند. همچنین، بام سبز، فضای سبز را در کل مساحت بنا گسترش می‌دهد.

نمای ساختمان

طراحی و متریال نما، با حفظ برخی تفاوت‌های جزئی برای سازگاری با زندگی امروز، به معماری سنتی ایرانی اشاره دارد. آجرکاری در نمای شمالی، برای شکل‌دادن به فرم منحنی ورودی طراحی شده است. با نگاه دقیق‌تر، می‌توان دهانه‌های شیشه‌ای را در امتداد آجرها مشاهده کرد که یادآور جریان آب در شن‌ است و حس طبیعت محلی را القا می‌کند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.