از تاریخ 1403/2/1 تمامی محصولات سایت افزایش قیمت خواهند داشت
توصیه می شود خرید خود را تا قبل از این تاریخ انجام دهید

سیتی هال لندن اثری از نورمن فاستر

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

سیتی هال

سیتی هال و فاستر

در سال 2000 مسابقه‌ای جهت طراحی مجلس شورای شهرلندن برپا شد که در نهایت گروه معماری فاستر وهمکاران موفق به کسب مقام اول در این مسابقه شدند. فاستر معمار معروف بریتانیایی است که سبک وی بیشتر حول روشهای معماری پایداروسبز می‌چرخد وشهرتش بیشتر به خاطر طراحی گنبد مجلس ملی المان در برلین وبنای مشهور برج خیارشوردر لندن است. ساختمان سیتی هال لندن از جمله ساختمان‌های نام برده در مبحث معماری پایدار می‌باشد. این بنا واقع در انگلیس (نزدیکی رود تایمز) ومحلی برای ریاست مدیران برجسته لندن وهمچنین گردهمایی‌های مردم در مورد تصمیمات مهم شهر است. همچنین علاوه بر کاربرد دولتی دارای مراکز تجاری وتفریحی نیز می‌باشد.

سیتی هال

سیتی هال

این تالار در درجه نخست فضای استقرار انجمن ها و شوراهای شهر و سپس مرکزی برای گردهم آیی های عمومی و ارتباط و تعامل میان مردم در عرصه مسائل شهری است. نقش این فضا در دنیا گرد هم آوری شهروندان و ترغیب آنها برای مشارکت در امور شهری است. تالار شهر متعلق به همه مردم شهر است و نماد معمارانه ای از دموکراسی است.

ساخت این بنا از سال ۲۰۰۰تا۲۰۰۲به طول انجامید. فرم کلی این ساختمان تمام شیشه از یک تخم مرغ ناموزون الهام گرفته شده است که در طبقه حل شده وطبقات به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته‌اند که باعث مایل بودن فرم کلی بنا شده‌اند. در نمای جنوبی ساختمان ۳ پانل مثلثی شیشه‌ای در هم فرو رفته وجود دارد که قسمتهای اداری ساختمان را به سمت رود تایمز باز می‌کند و نماهای دیگر شامل نوارهای شیشه‌ای جهت انتقال نور خورشید به درون فضاها می‌باشند. ۳۸۴۴ پنل شیشه ای سه بعدی که سطحی معادل ۷۳۰۰ متر مربع را پوشش می دهند.

کانسپت

کانسپت طرح استفاده از پوشش های فلزی در نما برای همساز بودن با محیط زیست می باشد.دو تیپ روکش فلزی استفاده شده است:۱- پرده های دیواری فلزی در قسمت اداری که از پنل های ۱/۵ متری متحرک،که برای تنظیم نور و تهویه در جبهه جنوبی ساختمان به صورت برقی باز و بسته می شوند.۲-استیل های ثابت و شیشه های ثابت در قسمت عمومی در جبهه شمالی ساحتمان که به صورت دستی قابل تغییر می باشد.

سیتی هال

سیتی هال

سیتی هال

سیتی هال

سیتی هال و معماری پایدار

طرح ساختمان طوری در نظر گرفته شده است که در نمای شمالی، رو به رودخانه قرار گیرد. هندسه نامتعارف سازه ساختمان براساس تحلیل های علمی و شبیه سازی های کامپیوتری متعددی به وجود آمده. این حالت به گونه ای است که میزان جذب و اتلاف گرما از پوسته ساختمان را به کمترین میزان ممکن می رساند. این امر در اصل از طریق کاهش سطح خارجی ساختمان محقق شده است. سطح خارجی این فرم که از کره مشتق شده است، ۲۵ درصد کمتر از سطحی است که یک مکعب با همان حجم به دست می دهد.

انتخاب این فرم کاملا آگاهانه و بر مبنای اصول هندسی و محاسباتی صورت گرفته است، به طوریکه ضمن به حداقل رساندن نمای ساختمان در برابر خورشید، می تواند تمام عملکردهای مورد نظر را هم به خوبی برآورده سازد. فرم ساختمان باعث شده است که هر دیواره شیشه ای با زاویه متفاوتی نسبت به دیگری قرار گیرد. این دیواره ها با استفاده از تحلیل های نورپردازی سه بعدی کامپیوتری و روش شبیه سازی نور روز، طراحی شده اند. ساختمان در جهت شمالی و جنوبی متقارن است. انحنای این ساختمان در جهت شمالی جنوبی به گونه­ای است که حداقل سطح را در ضلع جنوبی در معرض تابش مستقیم خورشید داشته باشد. همچنین در این ضلع، حالت پله ای طبقات موجب می شود تا هر طبقه روی طبقه زیرین خود سایه انداخته و تابش مستقیم نور خورشید را تعدیل کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
آرمان

امتیاز بینندگان:5 ستاره

ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.