طراحی ساختمان اداری “کار-خانه” اثری از استودیو دات

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

طرح کلی پروژه

معمار: دفتر معماری DOT

موقعیت: تهران

سرپرست طراحی: آرش پیرایش، مهران حق بین

تیم طراحی: مونا اقتصادی، توکا محمودیان، بهار احسان

مساحت: ۷۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۱۷

عکاس: استودیو دید

چالش پیش رو در ساختمان کار-خانه

"<yoastmark

مرز ساختمان های مجاور بدین صورت است که در طرف غربی، بر طبق قوانین و مقررات شهری، ساختمان یک فیلت ۴۵ درجه دارد و کنار ساختمان کار-خانه در سمت شرق، به دلیل عقب نشینی با طول دو برابر، ساختمان مجاور۱۰ متر به  عقب تر است و تنها در نمای جنوبی پروژه، نور طبیعی و چشم انداز شهری فراهم است.

کارفرما شرکتی خلاق هستند که ساعات طولانی را در کار می گذرانند، از این رو، علاوه بر قسمت های مدیریتی، ایستگاه های کاری و اتاق جلسه و ایده پردازی( بارش مغزی)، به فضاهایی در ساختمان برای استراحت و تفریح نیز نیاز دارند. دسترسی عمودی در انتهای شمالی پروژه قرار دارد. با قرار دادن فضاهای خالی در طول شرق-غرب، نور طبیعی در راه پله ها و همچنین قسمت شمالی دفتر فراهم می شود.

"<yoastmark

فضای سبز

همچنین با اضافه کردن یک دیوار سبز عمودی داخل حفره ها، تازگی و طراوت در محیط کاری جاری می شود. توزیع نواحی شرکت به گونه ای است که اتاق های مدیریتی در طبقات بالا، ایستگاه های کاری و اتاق های ایده پردازی( بارش های مغزی) در طبقات میانی، پارکینگ در طبقه همکف و نواحی استراحت و تفریحی نیز در زیر زمین قرار دارند. با توجه به عرض کم پروژه، به منظور افزایش کارایی فضا و ایجاد انطاف پذیری در طرح های داخلی، بیشتر مناطق نظیر اتاق های سرور، قفسه ها و قفسه های کتاب در باکس هایی روی نمای جنوبی قرار گرفته اند.

"<yoastmark

ریتم

در پاسخ به لبه فیلت ۴۵ درجه و با توجه به مرز جلوی ساختمان که به دلیل رعایت قوانین ایجاد شده است، نمای جنوبی با پترن های ریتم دار طراحی شده اند که نتیجه آن بازی با حجم ها و پنجره ها است. در نتیجه، در این باکس ها از گیاهان استفاده شده که بر  منظره شهری تاثیر مثبت گذاشته است.همچنین سایه هایی که باکس های روی نما ایجاد می کنند در طول روز با توجه به نور خورشید تغییر می کند که پویایی را به نمای شهری می بخشد. همچنین اختلاف ۱۰ متری بین مرز جلویی و همسایه شرقی این ساختمان وجود دارد که نتیجه آن داشتن یک نمای خالی در شرق است.

"<yoastmark

نما

با توجه به قوانین و مقررات شهری برای استفاده از سیمان سفید روی دیوارها و به منظور ایجاد حجم سه بعدی ساختمان، نمای جنوبی نیز با سیمان سفید پوشیده شده بود. خطر ایجاد ترک های ظاهری روی نما، با اضافه کردن مواد افزودنی و همچنین تقسیم بندی مناطق بزرگ با استفاده از پروفیل های استیل، کاهش یافته و استفده از لایه دوجداره ضد استاتیک روی سیمان راندمان جذب سیمان و همچنین جذب خاک در یک شهر آلوده مثل تهران را کاهش داده است. همچنین به منظور ساخت یک پترن منحصر به فرد، از شانه ای ویژه در راندمان نهایی که الگویی خطی افقی روی نما ایجاد می کند، استفاده شد.

دیوار سبز و جعبه های گل در نمای جنوبی، سیستم آبیاری اتوماتیک و همچنین دسترسی آسان برای تعمیر و نگهداری و استفاده از آب خاکستری ساختمان دارند. در نهایت تمام تلاش تیم طراحی، ایجاد یک محل کار پویا برای تولید خلاقیت در محیط کاری بود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.