فرانک لوید رایت معماری که شاید شما او را کامل نشناسید

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت

150 سال پیش در دی ماه  دنیا شاهد تولد یکی از مشهورترین ، مورد مطالعه ترین و تأثیرگذارترین معماران قرن بیستم بود – معمار آمریکایی فرانک لوید رایت.

فرانک لوید رایت همانطور که یک معمار بود، یک منتقد اجتماعی نیز بود، که بخاطر زندگی شخصی اش هم به اندازه فعالیت های معماری اش شناخته شده است. مراحل مختلف زندگی فرانک لوید رایت را می توان بهمراه ابعاد مختلف زندگی اش روایت کرد، همانطور که در کتاب ” زندگی ساخته شده، بیوگرافی معماران”  اثر “آناتو زابال بسکو” و “خاویار مارکوس” ذکر شده است. تعدادی از جزئیات زندگی او برای شما فراهم آورده ایم تا نگاهی به زندگی فردی بیاندازید که بسیاری از پروژه های پایدار قرن بیستم اثر او هستند.

۲۶ نکته درباره معماری که نمیشناسید

۱. فرانک لوید رایت پیش از اینکه بیست ساله شود و در حالی که هنوز فارق التحصیل نشده بود، به شیکاگو رفت تا به آرزوی خود که یک معمار موفق شدن بود، رنگ واقعیت دهد.

۲. اولین شغل او در دفتر “جوزف لیمن سیلزبی” بود، معماری که طراح کلیسایی بود که عموی فرانک لوید رایت در آن به موعظه می پرداخت.

۳.مدت کوتاهی پس از کار با سیلزبی، فرانک لوید رایت دفتر او را برای کارآموزی در دفتر ” آدلر و سالیوان” ترک کرد. اولین پروژه ای که فرانک لوید رایت در این دفتر روی آن کار کرد، “ساختمان آدیتوریوم” بود که برای رایت نه تنها در دفتر محل کارش بلکه در کل کشور نیز شهرت و اعتبار به همراه آورد.

۴. در سن ۲۲ سالگی، رایت تصمیم گرفت زمینی در “اوک پارک” خریداری کند و خانه ای بسازد تا با همسر اولش، کاترین، در آن زندگی کند. برای پرداخت پول آن، فرانک لوید رایت کاری کرد که سالیوان قرارداد ۵ ساله ای با او امضا کند و ۵۰۰۰ دلار به او بپردازد.

۵. بین فرانک لوید رایت و لوئیس سالیوان، رابطه ی شاگرد-استادی خوبی برقرار شد که در سال ۱۸۹۳ قطع شد. سالیوان متوجه شد که  رایت در خفا درحال کار بر روی پروژه های شخصی است و او را اخراج کرد.

۶. وینسلو، که یک سازنده تزئینات ساختمان بود، و کارهای او در ساختمان های سالیوان استفاده شده بود، از فرانک لوید رایت جوان خواست تا برای او یکی از خانه های “Prairie” اش را طراحی کند. خانه وینسلو اولین طرح در سری خانه هایی بود که نمایانگر سبک ارگانیک  رایت بود. این خانه ها دارای هارمونی قوی با محیط طبیعی اطراف خود بودند و راه پله و شومینه در مرکز خانه قرار می گرفت.

۷. فرانک لوید رایت عموما از منازل مشتری ها به عنوان آزمایشگاه استفاده می کرد، و در آن ها سبک هایی مانند “English Tutor” که از هنر و صنایع دستی اسکاتلندی گرفته شده بود، یا هندسه میانی از معابد یوکاتان بکار میبرد.

۸. در سال ۱۸۹۳، “دنیل بورنهام”از استودیو معروف ” Burnham & Root ” به رایت پیشنهاد شرکت در دفترش را داد. برنهام به رایت پیشنهاد داد ۳ سال در پاریس آموزش ببیند که در آنجا می توانست با همسر و شش فرزندش سکونت کند و دو سال هم در رم معماری کلاسیک را فرابگیرد اما رایت این پیشنهاد را رد کرد.

۹. در سن ۴۰ سالگی، فرانک لوید رایت سبک نویی را در معماری داخلی به ابداع کرد، و به فضاهای زیر شیروانی مخروبه و زیرزمین های نم دار پایان داد.

۱۰. ژاپن یک مقصد پرتردد برای رایت بود و او در آنجا به خرید و فروش مجلات ژاپنی فعال بود و مشکلات مالی که به تداوم آنها را تحت تأثیر قرار میداد، را از این طریق مرتفع می کرد.

۱۱. یکی از سرگرمی های فرانک لوید رایت این بود که با خودروی زرد رنگش که یک ” Stoddard Dayton ” بود و او از ابتدا خودش آن را مونتاژ کرده بود، وقت بگذراند.

۱۲. در ابتدای قرن، جراید محبوب شروع به انتشار آثار فرانک لوید رایت  کردند و یک ناشر آلمانی مجذوب به کار کامل او شد. روزنامه های شیکاگو نیز کنجکاو زندگی خصوصی او شدند، و اخبار جنجالی در مورد زندگی خصوصی او منتشر می کردند.

۱۳. فرانک لوید رایت بنای تالیسین را در دامنه کوه های روستایی خلق کرد تا با معشوقه اش زندگی کند. شمار زیادی از برجسته ترین معماران قرن بیستم از رایت الگو گرفتند.

۱۴. در شرایطی که او درگیر ساخت تالیسین بود، دو پروژه بزرگ دیگر نیز بر دوش او بود: ” Midway Gardens ” و هتل امپریال واقع در توکیو.

۱۵. هفت نفر ازجمله کارآموزان، دانشجویان، دو فرزند فرانک لوید رایت و معشوقه اش در سال ۱۹۱۴ حین یک آتش سوزی که به عمد توسط کارگر آن ها در بنای تالیسین حادث شد از دنیا رفتند.

۱۶. پروژه “مینیاتور” در پاسادنا، کالیفرنیا اولین ساختمان از چهار خانه ای بود که فرانک لوید رایت قصد داشت با سیستم “بلوک های نساجی” خلق کند. این متد، تکنیکی آزمایشی بود که در آن از بلوک های بتنی که با الگوهای هندسی طراحی شده بودند، بکار برده می شد.

۱۷. تالیسین دوبار دیگر به آتش کشیده شد و از آنجا که رایت اعتبار کافی برای بازسازی آن نداشت، جمعی از مشتریان قدیمی وی برای پرداخت بدهی های او با هم همکاری کردند. به منظور اینکه تالیسین از نظر اقتصادی قابل اجرا باشد، این گروه برنامه ای تدارک دیدند که در آن دانشجویان مبلغی پرداخت می کردند تا بتوانند در این بنا فرا بگیرند و سبک زندگی فرانک لوید رایت را تجربه کنند.

۱۸. رایت در آریزونا، خانه تالیسین غربی را بنا کرد که در آن با همسر سومش “اولیوانا لازوویک” که اهل مونته نگرو بود زندگی کند.

۱۹. خانه آبشاری بوسیله والدین “ادگار کافمن”، تاریخدان جوانی که در تالیسین سکونت می کرد، سفارش داده شد.

۲۰. “هربرت جیکوب”، یک خبرنگار جوان، به رایت درخواست ساخت خانه ای کوچک را داد. این خانه بقدری دربین معماران جوان مشهور شد که صاحب آن از افرادی که به دیدن خانه می آمدند هزینه دریافت می کرد.

۲۱. در طی جنگ جهانی دوم، وقتی که ساخت بسیاری از خانه ها متوقف شد، رایت شروع به خلق خانه های ” Usonian  ” کرد. این خانه ها واحدهای کم هزینه ای بودند که مفهوم معماری داخلی را در آمریکا متحول کرد.

۲۲. رایت سال های واپسین عمرش را در سوئیتی از هتل پلازا واقع در نیویورک گذراند که از آنجا بر عملیات پروژه گوگنهام نظارت داشت.

۲۳. او همچنین خانه ای برای مرلین مونرو و آرتور میلر طراحی کرد.

۲۴. در سن ۸۰ سالگی، او بیانیه ای در حمایت از افقی بودن انتشار داد و عمودی بودن را باعث سرگیجه توصیف کرد.

۲۵. در سن ۹۰ سالگی، او به بغداد رفت تا با پادشاه عراق دیدار کند. پادشاه عراق یک پروژه شهری را به وی سفارش داده بود که بخاطر قتل پادشاه هرگز انجام نشد.

۲۶. در اواخر حیات، رایت وقتش را با سخنرانی های نیشدار صرف انتقال علم خود به نسل جوان کرد. در یکی از آخرین مصاحبه هایش، به لوئیس سالیوان و تحول معماری که ایجاد کرده بود، ادای احترام کرد.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.