۲۰ معمار معروف جهان که معماری را متحول کردند

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

از آنتونی گائودی و میس وندروهه گرفته تا فیلیپ جانسون و ارو سارینن، تاریخ معماری مملو از شخصیت‌های تأثیرگذار است. هر یک از آنها کمک‌های منحصربه‌فرد و ماندگاری در این زمینه داشته‌اند و آثارشان به شکل‌گیری تمدن و فرهنگ کمک شایانی کرده است.

۱.آنتونی گائودی

تمام بارسلونا با ساختمان‌های آنتونی گائودی احاطه شده است. او یکی از مشهورترین معمارانی است که تابه‌حال زندگی کرده است و بیشتر به اثر ناتمام خود، لاساگرادا فامیلیا شناخته می‌شود. بااین‌حال، او آثار قابل‌توجه دیگری نیز دارد، از جمله کازا میلا، اقامتگاه شخصی‌اش، کازا باتلو و عمارت پالائو گوئل.

آیا می‌دانستید که ساگرادا فامیلیا قرار است در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود؟ ساخت این طرح گائودی در قرن نوزدهم آغاز شد، اما هرگز به پایان نرسید. باتوجه‌به تلاش‌های پیشگیرانه معماران مدرن و ابزارهای محاسباتی مانند Revit، این سازه ممکن است به‌زودی کامل شود.

کازا میلا - آنتونی گائودی

ساگرادا فامیلیا - آنتونی گائودی

۲.نورمن فاستر

نورمن فاستر در سال ۱۹۳۵ در منچستر به دنیا آمد. در اوایل دهه ۱۹۷۰، او نام خود را در صنعت معماری بریتانیا مطرح کرد. سبک او که به‌خاطر خطوط تمیزش شناخته می‌شود، اغلب به‌خاطر طبیعت براق و مدرنش تحسین می‌شود و برچسب معماری “High Tech” را به دست آورده است. او به طور قابل‌توجهی با شیشه و فولاد کار می‌کند و برخی از ساختمان‌های مشهور او عبارت‌اند از: گرکین، اپل پارک و کریستال آیلند.

او به‌عنوان “پدر معماری ‌های تک” شهرت یافته است، اما فاستر همچنین مدافع چیزی است که او آن را “چارچوب مسئولیت” می‌نامد. این چارچوب فلسفه طراحی او را مشخص می‌کند: معماری پایدار با تمرکز بر تجربه کاربر. باتوجه‌به این حقایق، او اغلب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معماران تاریخ شناخته می‌شود.

برج سنت ماری - برج هرست - نورمن فاستر

۳.فرانک گری

فرانک گری یک معمار مشهور جهانی است. او به‌خاطر طراحی‌های مدرنیستی و آینده‌نگرانه‌اش که اغلب دارای اشکال منحصربه‌فرد و منحنی هستند، مشهور است. طرح‌های او سنت‌های معماری را به چالش می‌کشد و به ایجاد جنجال مشهور است. او جوایز متعددی را کسب کرده است و یکی از تأثیرگذارترین معماران قرن بیست و بیست و یکم محسوب می‌شود. او یکی از مشهورترین معماران جهان است و الهام‌بخش طرفداران معماری پارامتریک و معماری آینده‌نگرانه است.

از مشهورترین آثار او می‌توان به موزه گوگنهایم در بیلبائو اسپانیا، سالن کنسرت والت‌دیزنی در لس‌آنجلس و بنیاد لویی ویتون در پاریس اشاره کرد. سازه‌های او به جسارت و خلاقیت مشهور هستند و اغلب در آثارش از متریال‌های مدرن مانند تیتانیوم، شیشه و فولاد استفاده شده است.

سالن کنسرت والت دیزنی - فرانک گری

موزه گوگنهایم - فرانک گری

۴.زاها حدید

زاها حدید نیازی به معرفی ندارد. او یکی از پیش‌گامان معماری پارامتریک بود و طرح‌های نوآورانه‌اش مملو از فرم‌هایی است که با  اشکال معماری کلاسیک مبارزه می‌کنند. او در بغداد عراق متولد شد. او در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز جایزه استرلینگ را دریافت کرد.

از مشهورترین ساختمان های او می توان به پاویون پل ساراگوسا در اسپانیا، خانه اپرای گوانگژو در چین و مرکز آبزیان لندن اشاره کرد.

پاویون پل ساراگوسا-خانه اپرای گوانگژو - زاها حدید

۵.فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت که به‌خاطر اجرای طراحی فوق‌العاده پرکارش شناخته می‌شود، احتمالاً یکی از تنها معماران مشهور تاریخ است که در طول عمر ۷۰ساله خود بیش از ۱۰۰۰ سازه ساختمانی را طراحی و بنا کرده است. او به‌عنوان مهندس عمران شروع به کارکرد، در کنار یک معمار کارآموزی گذراند و کار خود را در سال ۱۸۹۸ آغاز کرد. او به‌عنوان یکی از پیشگامان سبک پرایری شناخته می‌شود که معمولاً در ایالت‌‌هایی آمریکای شمالی با علفزارهای مسطح و معتدل رایج است. او در فلسفه طراحی خود تلاش کرده تا معماری ارگانیک را پیش ببرد – ترکیبی هماهنگ و دوست‌داشتنی از انسان و طبیعت با استفاده از متریال‌های محلی. او یکی از اولین افرادی است که از معماری بومی صحبت کرد.

این موضوع در معروف‌ترین اثر او یعنی خانه آبشار به بهترین شکل به تصویر کشیده شده است. از دیگر طرح‌های مشهور او می‌توان به موزه گوگنهایم نیویورک، خانه‌روبی و تالسین وست اشاره کرد.

موزه گوگنهایم نیویورک فرانک لوید رایت

خانه آبشاز فرانک لوید رایت

۶.لوکوربوزیه

لو کوربوزیه به‌خاطر طرف‌داری از سبک‌های مدرن و بین‌المللی معماری مشهور است. او در سال ۱۸۸۷ در سوئیس به دنیا آمد. او به‌خاطر نگارش مقاله “۵ نقطه معماری جدید” که پایه و اساس معماری مدرن شد، مشهور است. او همچنین به‌خاطر علاقه‌اش به برنامه‌ریزی شهری مشهور بود و مشهورترین طراحی برنامه‌ریزی شهری او ویل رادیوز بود.

برخی از مشهورترین ساختمان‌های او عبارت‌اند از ویلا ساوا، نوتردام دو هوت(رونشان)، و مقر سازمان ملل متحد در نیویورک.

ساختمان سازمان ملل لوکوربوزیه

ویلا ساوا لوکوربوزیه

۷.میس وندروهه

معمار میس وندروهه یکی از چهره‌های اصلی جنبش مدرنیستی در معماری بود. او در سال 1886 در آلمان متولد شد و در رشته معماری در آکادمی سلطنتی هنر برلین تحصیل کرد. او به دلیل ترکیب مواد سنتی با فرم‌ها و طرح‌های بدیع مورد ستایش قرار گرفت. از آثار معروف او می‌توان به غرفه بارسلون، ساختمان سیگرام و تالار تاج اشاره کرد. او همچنین به دلیل عبارت «کمتر، بیشتر است» که بر اهمیت سادگی در طراحی تأکید می‌کرد، شهرت داشت.

او به‌عنوان یکی از چهره‌های کلیدی مدرنیسم شناخته می‌شود و به‌خاطر فعالیت‌هایش در این زمینه جوایز متعددی دریافت کرده است. این امر طبیعتا او را به یکی از مشهورترین معماران زمان خود تبدیل کرد.

۸.فیلیپ جانسون

فیلیپ جانسون معمار بانفوذ آمریکایی بود که نقش مهمی در توسعه معماری مدرن داشت. او بیشتر به‌خاطر کارهایش بر روی خانه شیشه‌ای، محل اقامتش، که در سال 1949 طراحی کرد، شناخته شده است. جانسون همچنین ساختمان نمادین سیگرام در شهر نیویورک و ساختمان AT&T در دالاس، تگزاس را طراحی کرد. او اولین جایزه معماری پریتزکر را در سال 1979 برای قدردانی از دستاوردهای عمر خود دریافت کرد. از نظر سبک، او به دلیل کاوش در فلسفه‌‌هایی طراحی متعدد از جمله سبک مدرنیستی، سبک نئوکلاسیک و  سبک معماری پست‌ مدرن به‌خوبی شناخته شده بود. این تنوع گسترده باعث شد که او پیش‌گام معماری مدرن و یکی از مشهورترین معماران قرن بیستم باشد.

خانه شیشه ای-فلیپ جانسون

۹.ارو سارنین

Eero Saarinen یک معمار فنلاندی-آمریکایی بود که به دلیل طراحی‌های منحصربه‌فرد خود در سبک‌های مدرن بین‌المللی، در اواسط قرن بیستم شناخته شد. او بیشتر به‌خاطر طراحی‌هایش از طاق دروازه در سنت لوئیس، ترمینال TWA در فرودگاه بین‌المللی JFK و فرودگاه بین‌المللی دالس شهرت دارد. او همچنین به دلیل طراحی مبلمان خود، به‌ویژه صندلی “Womb” که برای Knoll طراحی کرد، شناخته شد. آثار سارینن تأثیر ماندگاری بر معماری مدرن داشته اند. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه در مورد او علاقه و کاوش او به فرم‌های ارگانیک در معماری است. به دلیل منحصربه‌فرد بودن طرح‌هایش، او حتی پس از مرگ نیز یکی از مشهورترین معماران در سطح جهان بود.

صندلی Womb قطعاً یک طراحی جذاب و آینده‌نگرانه است و در واقع بسیاری از معماران علاوه بر معماری، در طراحی مبلمان نیز مشارکت دارند.

۱۰.ریچارد راجرز

ریچارد راجرز یک معمار مشهور بریتانیایی بود که بیشتر به‌خاطر طراحی‌های مدرن و نوآورانه‌اش شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۰۷ برنده جوایز متعددی از جمله جایزه پریتزکر شد و در سال ۱۹۹۱ لقب شوالیه گرفت.

او همچنین حامی اصلی معماری پایدار بود و فعالانه به دنبال سیاست‌هایی برای کاهش تخریب محیط‌زیست بود. تعهد او به محیط‌زیست و شیوه‌های طراحی نوآورانه‌اش او را به یکی از مشهورترین معماران جهان تبدیل کرده است و نبوغ او را می‌توان در معروف‌ترین پروژه‌های او از جمله مرکز پمپیدو در پاریس (که با همکاری رنزو پیانو ساخته شده است) و ساختمان لیدن هال در لندن مشاهده کرد.

مرکز ژرژ پمپیدو-رنزو پیانو-ریچارد راجرز

۱۱.رنزو پیانو

رنزو پیانو یک معمار ایتالیایی است که به‌خاطر طراحی‌های مدرن و استفاده از مواد سبک شهرت دارد. او بیشتر به‌خاطر طراحی مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس (ساخته شده با همکاری ریچارد راجرز)، شارد در لندن و فرودگاه بین‌المللی کانسای در اوزاکا ژاپن شناخته می‌شود. او برنده جوایز متعددی از جمله جایزه پریتزکر در سال ۱۹۹۸ و مدال طلای سلطنتی RIBA در سال ۲۰۱۶ شده است. او متعهد به پایداری در طراحی، استفاده از مواد طبیعی و منابع انرژی تجدیدپذیر در هر زمان ممکن است. او به‌خاطر علاقه‌اش به برنامه‌ریزی شهری به صف معماران مشهور جهان می‌پیوندد.

۱۲.اسکار نیمایر

اسکار نیمایر یک معمار برزیلی بود که به‌عنوان معمار ارشد NOVA – CAP، مرجع دولتی در برنامه‌ریزی و معماری شهر شناخته می‌شد. او پیش‌گام استفاده از بتن مسلح در طراحی‌های خود بود و منحنی‌های حسی و خطوط فراگیر آرت دکو را در کارهای خود گنجاند. او به‌خاطر توسعه سبک معماری مدرنیستی و به‌خاطر حمایت شدید از استفاده از تکنیک‌های ساخت‌وساز محلی برزیل مشهور است. مشهورترین اثر او پاویلیون سرپنتین است. او در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه معماری پریتزکر شد.

پاویون سرپنتن-اسکار نیمایر

۱۳.رم کولهاس

رم کولهاس معمار، نظریه‌پرداز معماری و شهرسازی هلندی است که به‌خاطر نقش‌های نمادینش در مدرنیته شناخته می‌شود. او ساختمان‌های بلند متعددی از جمله سفارت هلند در برلین و کتابخانه عمومی سیاتل را طراحی کرده است. او همچنین بنیان‌گذار دفتر معماری متروپولیتن (OMA) است. از آثار او می‌توان به تئاتر و سالن کنسرت ملی تایپه و کتابخانه ملی قطر اشاره کرد.

سفارت هلند در برلین- رم کولهاس

۱۴.جین گنگ

جین گنگ یک معمار و طراح شهری آمریکایی است. او بنیان‌گذار استودیو گنگ، یک استودیو معماری و طراحی شهری در شیکاگو است. او به دلیل طراحی‌های خلاقانه و پایدار خود شناخته شده است. سبک او ترکیبی بین معماری سنتی و معاصر است و مشهورترین آثار او شامل برج آبی در شیکاگو و ساختمان مسکونی Solstice on the Park است.

معماری پایدار و معماری سبز امروزه اهمیت زیادی در جهان پیدا کرده است.

برج آکوا-جین گنگ

۱۵.دانیل برنهایم

دانیل برنهام معمار تأثیرگذار و برجسته آمریکایی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود. او به‌خاطر توسعه طرح شیکاگو و کمک به بازسازی شهر پس از آتش‌سوزی بزرگ شیکاگو مشهور است. او همچنین یکی از چهره‌های کلیدی در توسعه آسمان‌خراش‌ها بود و بسیاری از آثار او را هنوز می‌توان در شهرهای سراسر جهان دید. او یکی از مشهورترین معماران تاریخ آمریکا است و یکی از اولین برنامه‌ریزان شهری مدرن در آمریکا بود. برای معماران جوان جالب است که بدانند او در دانشگاه هاروارد و همچنین دانشگاه ییل پذیرفته نشده است، چرا که او “نمی‌توانست حتی یک کلمه در امتحان بنویسد”. در اواخر عمر، هر دوی این دانشگاه‌ها به او مدرک افتخاری اعطا کردند.

ساختمان فلت آیرون- دانیل برنهایم

۱۶.گوردون بانشفت

معمار گوردون بانشفت یک معمار مدرنیست آمریکایی قرن بیستم بود که به‌خاطر سبک بین‌المللی و طراحی‌های هایش شهرت داشت. او برنده جایزه پریتزکر و یک شریک در شرکت معماری Skidmore, Owings & Merrill بود. او جوایز متعددی از جمله مدال طلای AIA در سال 1963 دریافت کرد و عضو مؤسسه معماران آمریکا بود. آثار او در زمینه معماری مدرنیسم بسیار تأثیرگذار بوده‌اند، بنابراین او را می‌توان یکی از مشهورترین معماران قرن قبل معرفی کرد.

خانه لیور-گوردون بانشفت

۱۷.شیگرو بان

شیگرو بان یک معمار و مبتکر ژاپنی مشهور است که به دلیل طراحی‌های پایدار خود (او معماری مدرن را با معماری سنتی ژاپنی ترکیب می‌کند) تحسین شده است. او به دلیل استفاده ترکیبی از مصالح ساختمانی شناخته شده است. به‌عنوان‌مثال، او از لوله‌های مقوایی و بامبو، به‌عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌کرد. در سال 2014، جایزه پریتزکر، بالاترین افتخار در معماری، به او اعطا شد.

آثار او شامل کلیسای کاتولیک خیره‌کننده تاکاتوری در کوبه، موزه هنر آسپن و موزه هنر استان اویتا است. او یکی از مشهورترین معماران ژاپنی است.

موزه هنر آسپن-شیگرو بان

۱۸.یو مینگ پی

یو مینگ پی یک معمار چینی – آمریکایی بود که به‌خاطر طراحی‌های مدرنیستی نمادینش شناخته می‌شد. او در نوجوانی به آمریکا رفت و در دانشگاه پنسیلوانیا به تحصیل معماری پرداخت. آثار او اگرچه به‌عنوان یک مدرنیست طبقه‌بندی می‌شوند، اما عناصر مدرن و سنتی را با هم ترکیب می‌کنند. او بیشتر به‌خاطر طراحی هرم شیشه‌ای در موزه لوور پاریس شناخته می‌شود که موفق شد او را به‌عنوان یکی از مشهورترین معماران جهان تبدیل کند.

او همچنین برج بانک چین در هنگ‌کنگ و کتابخانه جان اف کندی در بوستون را طراحی کرد. کارهای او اغلب به دلیل زیبایی هندسی مورد ستایش قرار می‌گرفت (او همواره از اشکالی مانند مثلث، مربع و مستطیل در کار خود استفاده می‌کرد).

۱۹.ویلیام پریرا

معمار ویلیام پریرا یک معمار آمریکایی بود که به دلیل طراحی‌های خلاقانه و جسورانه‌اش شهرت داشت. او در سال 1909 در شیکاگو به دنیا آمد. طراحی‌های او به‌خاطر آینده‌نگر بودن موردتوجه قرار گرفته‌اند، و آثارش تلفیقی از عناصر معماری بروتالیسم، سبک معماری آرت دکو و معماری پست مدرن بود. جالب اینجاست که او به‌عنوان یک کارگردان هنری در هالیوود نیز شناخته شده بود و جایزه اسکار “بهترین جلوه‌های ویژه” را برای فیلم Reap the Wild Wind دریافت کرد.

۲۰.سانتیاگو کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا یک معمار و مهندس مشهور بین‌المللی است. او به‌خاطر پتانسیل نوآورانه کارش مشهور است.او معماری و مهندسی سازه را با هم ترکیب می‌کند تا ساختارهای الهام‌بخش ایجاد کند. آثار او در سراسر جهان پیدا می‌شود. معروف‌ترین نمونه کارهای او شامل Oculus در مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک، برج نهر دبی و پل ساموئل بکت است. رویکرد منحصربه‌فرد و مدرن کالاتراوا به معماری، او را به یکی از معماران معروف و مورد احترام در جهان تبدیل کرده است.

موزه فردا-سانتیاگو کالاتراوا

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب بیشتر

ممکن است شما به مطالب زیر علاقمند باشید