پروژه معماری داخلی سرمه |طراحی شده توسط استودیو معماری شماره ۴

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

پروژه طراحی داخلی سرمه

معرفی پروژه

موقعیتایران، تهران،محدوده قصر
کاربریمسکونی
دفتر معماریاستودیو معماری شماره چهار
سرپرست طراحیمحمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار طاهری، کسری شفیعی زاده
تیم طراحیهلیا مرادزاده، ایمان اسلامی، ثمین حیدری،نگین رنجبر
کارفرما: آقای پیمان شفیعی زاده
اجرااستودیو معماری شماره چهار
مدیر اجرایی پروژه: یاسین پور رضائیان،علیرضا یزدی
مهندس ناظر: بردیا شفیعی زاده
عکاس: پیمان امیرغیاثوند
تاریخ شروع و اتمام طراحی: زمستان ۱۳۹۸
مساحت ساخته شده: ۹۰متر مربع

 

پیمان و پرستو هر دو هنرمندند. از دید ما ،در  طراحی هایشان باز تعریف ساختار ها با نگاهی انتقادی بر عادات، رفتارها و باورهای عرف به چشم میخورد. “عرف” قانون نانوشته ای است که با صرف نظر از درستی یا نادرستی آن‌ها از سوی افراد یک جامعه پذیرفته می‌شود.

فکر کردیم تا این کانسپت را برای طراحی خانه ی  آنها  نیز به کار ببریم. جوهره ی هر فضا را در کنار شرایط پروژه قرار دهیم و از این الگوریتم خروجی بگیریم، نه از معیار و هنجار ها. همچنین از نظر ما خانه به مثابه کنجی امن است که به انسان مجال پیدا کردن “خود عریان” خود را از پس پوشش های مادی ذات، فراهم میکند. تجلی سرای عشق است و بی پیرایگی و صداقت صفت اصلی عاشق.

اجازه دادیم هر فضا بر اساس دیاگرام کاربری اش و بدون توجه به عرف و قوانین ، تشکیل شود. مصالح نیز به طور خالص، شخصیت مختص به خود را به نمایش میگذارد. نورپردازی به کمک این نمایشگاه حجم و رنگ و بافت می آید تا کاراکتر ها بهتر نقش خود را بازی کنند.

مصالح غیرمعمول این خانه مانند موزاییک کف، در های آهنی و سقف های مشجر سرویس ها به این نگاه انتقادی به انتخاب متریال مناسب، صحه نهاد و همنشینی دل انگیزی از مصالح طبیعی را به همراه داشت که سلیقه کارفرما را جلب میکرد. تغییر در مقطع اتاق خواب و انتقال تخت خوابها به ارتفاع، باعث ایجاد پتانسیل های ویژه و تجربه زیسته ی متفاوت شد.

برخی از خواسته های کارفرما تخصیص حداقل فضا برای اتاق ها ،سرویس های بهداشتی و لاندری، استفاده مصالح و جزییات اقتصادی، مقدار زیادی فضای کمد و انبار، حمام مجزا برای اتاق اصلی و همچنین فضای بازی برای اتاق سرمه، دخترشان، بود.

از جمله ایده های اولیه برای شروع طراحی تغییر ارتفاع حیاط (حدود ۲متر) و هم سطح کردن آن با فضای داخلی برای ایجاد یکپارچگی فضای داخلی و حیاط ، تغییر محل آشپزخانه برای ایجاد سیرکولاسیون مناسب بود. جزئیات خاص پنجره ها نیز برای ایجاد حداکثر اتصال فضای داخل با حیاط انتخاب گردید، همچنین دیتیلِ درهای آهنی بر اساس فضای محدود لاندری و سرویس میهمان طراحی شد .

اتاق سرمه یکی از فضا های شاخص طراحی بود. فضای بازی، خواب، دیوار نقاشی، طراحی درِ اتاق با مقیاس کودک و… فضایی جذاب برای زندگی سرمه ایجاد کرد . تلاش ما برای عدم تغییر ابعاد لکه ی فضا های خدماتی و اتاقها، الارقم اضافه شدن دو کاربری جدید به آنها (لانری و سرویس بهداشتی اتاق اصلی) نیز یکی از چالشهای طراحی بود که فضا هایی به شدت محدود ایجاد می کرد. این  فضا ها با کارکرد خاص یا نامکلف به جذابیت محیط تبدیل شد.

تجربه پروژه سرمه به صورتی متفاوت خط فکری ما در باز تعریف معماری ایرانی در فضا هایی به روز و همخوان با زندگی مدرن را پیشبرد…

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments