۱۸مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست در جهت کاهش مصرف انرژی 

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

مصالح ساختمانی پایدار

با افزایش اجتناب ناپذیر بحران مسکن ، تغییرات آب و هوایی جهانی و اهمیت کاهش مصرف انرژی ، انتخاب هوشمندانه مصالح ساختمانی بیش از هر زمان دیگری ضروری است. مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست نوعی مصالح هستند که به محیط زیست چه در تولید، چه در مصرف و چه در دفع آسیبی نمی رسانند و به راحتی قابل بازیافت می باشند.

 استفاده از مواد سازگار با محیط زیست در دراز مدت بسیار سودمند است. ساخت یک خانه سبز انتشار کربن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در مصرف انرژی صرفه جویی می کند که نتیجه آن صرفه جویی در هزینه قبض های مصرفی انرژی است.

سازگار ترین مصالح با محیط زیست

۱) چوب ذرت

آیا تا به حال فکر کرده اید که آن خانه های غیر معمول ارگانیک از چه چیزی ساخته شده اند؟ آنها از ماده ای به نام چوب ذرت ساخته شده اند که تقریباً ترکیبی از خاک، آب، مواد آلی فیبری (معمولاً کاه بلندتر) و در برخی موارد آهک است.

 آیا می دانستید قدیمی ترین سازه چوب ذرت شناخته شده بیش از ۱۰۰۰۰ سال قدمت دارد؟ با توجه به بحران های مسکن و تغییرات آب و هوایی ، باید به مصالح جایگرین اندیشید.چوب ذرت یکی از موادی است که کم کم راه بازگشت را پیدا می کند.

مزایا

چوب ذرت علاوه بر سازگاری با محیط زیست، یک ماده طبیعی است که استفاده از آن بسیار آسان است و به دلیل بافت آن، به شما این آزادی را می دهد که هر شکلی قابل تصوری را ایجاد کنید. چوب ذرت یک عایق طبیعی و از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد است. در نتیجه خانه های ساخته شده با چوب ذرت به گرمایش کمی  نیاز دارند یا در کل از گرمایش بی نیاز هستند.

۲)فولاد بازیافت شده

فولاد بازیافتی نوعی ماده است که هنگام بازیافت خواص خود را از دست نمی دهد. آیا می دانستید که فولاد قابل بازیافت ترین ماده در جهان است؟ فولاد هر سال بیشتر از پلاستیک، کاغذ، آلومینیوم و شیشه بازیافت می شود.

مزایا

 استفاده از فولاد بازیافتی در فرآیند ساخت و ساز بسیار قوی و بادوام خواهد بود. این یک صرفه جویی گسترده در هزینه های انرژی نیز می باشد.

نمونه ای از فولاد بازیافت شده در ساختمان:

۳)پشم گوسفند

پشم گوسفند ماده ای کاملاً طبیعی و سازگار با محیط زیست است که می تواند به سرعت دوباره رشد کند. پشم بیشتر به دلیل استفاده برای پتوهای گرم و ژاکت ها شناخته شده است. اما همچنین می تواند نقش عایقی بسیار کارآمد را در  خانه ایفا کند ،الیاف آن از میلیون ها حباب هوای کوچک تشکیل شده اند که هوا را به دام می اندازند، معمولاً می توانید پشم گوسفند را در سقف، دیوارها یا اتاق های زیر شیروانی استفاده کنید.

مزایا

دسترسی آسان ، ماده ای بسیار عالی جهت ذخیره انرژی.

۴)چوب احیاشده،بازیافت شده و پایدار

چوب یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است، استفاده از آن آسان است و مانند عنصری از طبیعت در داخل خانه احساس می شود. استفاده از چوب بازیافتی یا احیا شده تاثیر زیست محیطی بسیار کمتری نسبت به برداشت چوب جدید دارد. با این حال، اگر چوب جدیدی تهیه می کنید، تهیه آن از جنگل با قوانین مدیریت پایدار ضروری است. این ماده علاوه بر استفاده در ساختمان ، یک ماده عالی برای استفاده در کف یا تیرهای ساختمان است. جای تعجب نیست که به یکی از پرکاربردترین مصالح در معماری سازگار با محیط زیست تبدیل شده است.

مزایا

 احاطه شدن توسط مواد طبیعی مانند چوب، به طور قابل توجهی رفاه و آرامش ساکنان را افزایش می دهد.

۵)چوب پنبه

چوب پنبه یکی از منابع بسیار تجدید پذیر و دوستدار محیط زیست است. ماده ای شناور، پایدار و منحصر به فرد که در ساخت پانل های سقفی ، دیوارهای آکوستیک و کفپوش استفاده می شود.

مزایا

چوب پنبه یک ماده ارتجاعی است که در برابر رطوبت و هر مایعی مقاوم است. به دلیل ساختاری که دارد، می تواند لرزش را جذب کند. جایگزین کردن چوب پنبه می تواند به مبارزه با گرمایش جهانی کمک کند.

به عنوان مثال در تصویر زیر از چوب پنبه در کف استفاده شده است.

۶)کاه

کاه نیز خاصیت عایق بالایی دارد. مانند پشم، کاه را معمولاً در دیوارها، اتاق زیر شیروانی و سقف قرار می دهند تا ثبات دما را حفظ کنند. به عنوان یک ماده تجدید پذیر ، کاه را می توان با حداقل اثرات زیست محیطی برداشت کرد و دوباره کاشت.بسیاری از کشاورزان کاه را می سوزانند.به جای دور ریزی این مواد که پس از سوختن کربن دی اکسید هم تولید کرده اند، می توان آنها را مجددا در پانل های دیواری و سقف ها مورد استفاده قرار داد.

مزایا

ساخت و سازهای کاهگلی از لحاظ منبع یابی تا بهره وری انرژی، پایدار و سازگار با محیط زیست هستند. کاه را می توان فشرده و به پانل های سقفی و دیواری برای روکش عایق در خانه ها تبدیل کرد. کاه فشرده  طیف گسترده ای از مزایای پایداری از جمله قابلیت بازیافت به طور کامل را دارد.هنگامی که پانل های کاه به پایان چرخه عمر طولانی خود رسیدند، می توان آن ها را مالچ پاشی کرد و به عنوان کود در باغ ها به کار برد یا می توان آن ها را بازیافت کرده و مجددا در پانل ها استفاده کرد.

۷)بامبو

بامبو نوعی گیاه است که در عرض ۳ تا ۵ سال به سرعت رشد می کند. در صورتی که از نظر شیمیایی پردازش نشود، این چوب کاملا پایدار، ضد باکتری و سازگار با محیط زیست است. با این حال، بامبو یک انتخاب عالی در دنیای ساخت و ساز است.

مزایا

 بامبو به دلیل داشتن الیافی که به صورت محوری کار می کنند از استحکام بالایی برخوردار است.

در تصویر زیر خانه ای که از بامبو ساخته شده است را مشاهده میکنید.

۸)پلاستیک بازیافت شده

اقلام پلاستیکی تا ۱۰۰۰ سال طول می کشد تا در محل های دفن زباله تجزیه شوند، در حالی که کیسه های پلاستیکی که ما در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم ۱۰ تا ۲۰ سال و بطری های پلاستیکی ۴۵۰ سال زمان می برد تا تجزیه شوند. زمان آن فرا رسیده است که سیاره خود را به خوبی پاکسازی کنیم و از تمام پلاستیک هایی که اجازه داده‌ایم در اقیانوس‌ها، پارک‌ها و خانه‌هایمان جاری شود، دوباره استفاده کنیم.

شرکت‌هایی که با استفاده از تکنولوژی های کربن خنثی از پلاستیک بازیافتی مصالح تولید می کنند ، در مقایسه با شرکت های سازنده بلوک‌های بتنی، ۹۵ درصد کمتر گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنند.

مزایا

پلاستیک بازیافت شده یک ماده بادوام و مستحکم است که به عنوان عایق صوتی بسیار کارآمد است.استفاده مجدد از پلاستیک بازیافت شده در کاهش تولید زباله در نسل های بعدی بسیار موثر است.

۹)اشکریت (AshCrete)

AshCrete که از حدود ۹۷ درصد از مواد بازیافتی تشکیل شده است یک جایگزین بتن سازگار با محیط زیست است که از خاکستر بادی (فلای اش) به جای سیمان سنتی استفاده می کند. در کنار خاکستر بادی این ماده از بورات، یک ماده شیمیایی از خانواده کلر و خاکستر پایین(باتم اش) تشکیل شده است (خاکستر بادی مقرون به صرفه است).

مزایا

 AshCrete معمولاً دارای منافذ کوچکتری است که در نتیجه استحکام بهتری دارد و تقریباً دو برابر سیمان پرتلند استحکام دارد.

۱۰)فروک (Ferrock)

بهترین راه برای توصیف فروک ، سنگ آهنی عمدتاً غنی از آهن است. این ماده پایدار و سازگار با محیط زیست از مواد بازیافتی مانند گرد و غبار فولادی و سیلیس از سطح شیشه ساخته شده است. وقتی صحبت از مسکن می شود، معمولاً به عنوان جایگزینی برای سیمان استفاده می شود. فروک در جذب CO2 و به طور کلی کاهش آلودگی عالی است.

مزایا

 فروک برای کاربردهای دریایی از جمله سازه هایی که در معرض آب دریا هستند استفاده می شود، ماده ای فوق العاده سخت و انعطاف پذیر است. در واقع پنج برابر قوی تر از سیمان پرتلند است. وزن آن ۱۰ تا ۲۵ درصد کمتر از سازه ای است که از آجر ساخته شده است. روند توسعه و ساخت فروک بسیار پایدار است.

۱۱)کنفکریت

کنفکریت مخلوطی از ماسه، الیاف شاهدانه و آهک است. معمولاً برای ساخت و ساز و عایق استفاده می شود. بلوک های ساخته شده از آن فوق العاده سبک هستند و کار با آنها آسان است. کنف یک منبع تجدیدپذیر با رشد سریع است که کنفکریت را برای محیط زیست عالی و سازگار می کند.

مزایا

کنف یک ماده قابل تنفس است که منقبض نمی شود، بنابراین پس از خشک شدن، خط ترک ایجاد نمی شود. اگرچه کنفکریت از بتن قوی‌تر نیست، اما در برابر آتش مقاومت بیشتری دارد و در برابر آفات نیز مقاوم است و عایقی قوی به شمار می رود.

۱۲) فوم گیاهی پولی یورتان

فوم سفت و سخت گیاهی اغلب به عنوان عایق و مواد مبلمان استفاده می شود. از کنف، کلپ (نوعی جلبک) و بامبو ساخته شده است که آن را در برابر رطوبت و گرما مقاوم می کند. حتی عایق و مقاومت حرارتی بهتری نسبت به فایبرگلاس دارد.

مزایا

در محافظت در برابر کپک و آفات مناسب است.همچنین به عنوان عایق صوتی کارآمد می باشد و در برابر حرارت مقاومتی بالا دارد.

۱۳)اینوایروبرد یا تخته های سازگار با محیط زیست (Enviroboard)

 Enviroboard یک تخته مقاوم در برابر آتش است که از منیزیم، خاک اره و پارچه فیبر ساخته شده است. این تخته ها معمولاً برای پوشش دیوار، پوشش سقف و سیستم های زیرسازی استفاده می شوند. این متریال سازگار با محیط زیست ، بسیار قوی تر از تخته های معمولی است و به دلیل مقاومت در برابر آب در طول زمان تاب پیدا نمی کند. به دلیل فرایند تولید سبزی که دارند، فرآیند خشک کردن و پخت طبیعی، این تخته ها کربن  اضافی منتشر نمی کنند.

مزایا

این تخته های پایدار ، محصولی همه کاره و مستحکم هستند که برای بسیاری از مصارف در پروژه های ساخت و ساز و بازسازی مناسب می باشند.

در شکل زیر نصب این تخته ها را در یک پروژه مشاهده می کنید.

۱۴)میسیلیوم (جلینه)

میسیلیوم قسمت رویشی فیبر قارچی است که در زیر زمین قرار دارد. پس از خشک شدن، می توان از آن به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد. می تواند جایگزین فوم، الوار یا پلاستیک شود. معمولاً برای عایق کاری، هسته درها، کفپوش ها و سایر مبلمان استفاده می شود.

مزایا

میسیلیوم موادی بسیار قوی، سازگار با محیط زیست، آب و مقاوم در برابر آتش می باشند.

۱۵)آجر رسی

آجر رسی یک ماده طبیعی است که از آب و خاک رس ساخته می شود. این ماده کاملاً قابل بازیافت ،کاملاً سازگار با زمین است و هیچ گونه مواد شیمیایی سمی در زمان دفن زباله آزاد نمی کند.

مزایا

 آجر رسی ماده ای کم مصرف است. در تابستان، خانه را خنک تر نگه می دارد و در زمستان گرما را برای مدت طولانی تری به دام می اندازد.

۱۶)کریت یا بتن چوبی

بتن چوبی یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست است که از خاک اره و بتن مخلوط شده ساخته شده است. خاک اره جایگزین اجزایی در بتن می شود که تولید آنها انرژی بر است و به همین دلیل بتن چوبی یک ماده سبز می باشد.این متریال بسیار سبک تر از بتن یا خاک رس است. بنابراین حمل و نقل آن آسان تر است. بتن چوبی را می توان به صورت بلوک، آجر و سنگ فرش استفاده کرد.

مزایا

عایق بهتری نسبت به آجر، خاک رس و بتن ،بسیار مقاوم در برابر آتش سوزی و بسیار بادوام است.

۱۷)لاستیک بازیافت شده

دو نوع لاستیک طبیعی و مصنوعی وجود دارد. لاستیک طبیعی معمولاً از درخت لاستیک ساخته می‌شود، در حالی که لاستیک مصنوعی از نفت تولید می‌شود و در طول تولید، فرآیند شیمیایی را طی می‌کند. در این مورد  لاستیک طبیعی سازگارترین گزینه با محیط زیست است. لاستیک را می توان بازیافت و به پیاده روها، سطح زمین بازی، سطوح ورزشی و کاشی های کف فضای باز تبدیل کرد.

مزایا

لاستیک بازیافت شده یک ماده نرم است که در زیر پای شما احساس خوبی ایجاد می کند. لاستیک طبیعی انعطاف پذیری و مقاومت پارگی بالایی از خود نشان می دهد.

۱۸)چوب روزنامه

آیا می دانستید که چرخه می تواند معکوس شود و کاغذ دوباره به “چوب” تبدیل شود؟ چوب روزنامه از فشرده سازی روزنامه های قدیمی و چسباندن آنها به لایه های قلع ساخته می شود تا بافت دانه ای چوب مجددا تشکیل شود.عالی نیست؟

مزایا

 فرآیند چرخه مجدد به آنچه که ما به عنوان زباله های قابل بازیافت در نظر می گیریم جان تازه ای می بخشد. انجام این کار، عمر کاغذ را در سطح دیگری افزایش می دهد و انرژی کمتری برای تغییر حالت آن برای استفاده مجدد مصرف می کند.

مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست می توانند به طور قابل توجهی سلامت سیاره ما و رفاه کلی ما را بهبود بخشند. امیدواریم این لیست برای انتخاب های سازگار با محیط زیست در آینده آموزنده و مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.