ساختمان مسکونی آران | طراحی شده توسط استودیو معماری و طراحی پرگار

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

ساختمان مسکونی آران

معرفی پروژه

معماران: استودیو معماری و طراحی پرگار
مساحت: ۱۴۰۴۴ متر مربع
سال ساخت: ۲۰۲۱
عکس ها: استودیو دید
معماران اصلی: بهزاد حیدری، شیرین صمدیان
تیم ساخت: گروه آران
تیم طراحی: میلاد حسن زاده، سپیده دادجو، امیرفاضل قهرمان پور، زهرا نوربخش، سالومه محمدی، نسترن حدیدی
اعضای تیم ارائه: مریم عقبایی، امیرمسعود توسلی، شایان شایانی، امید مجد طاهری، افشین خدابنده لو
مهندس سازه: حسین شریف
مشاور مکانیک: مجید بختیاری
مشاور برق: مهدی قندیل زاده
شهر: تهران
کشور: ایران

ساختمان مسکونی آران
ساختمان مسکونی آران در منطقه زعفرانیه در شمال تهران قرار دارد که یک منطقه سبز نزدیک به کوهستان با چشم انداز بسیار زیبا است. مساحت زمین حدود ۱۹۶۰ متر مربع و زیربنای آن به مساحت حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع است که در ۱۶ طبقه با ۴۰ درصد سطح اشغال قرار دارد. این ساختمان شامل ۱۱ طبقه مسکونی است که ۸ طبقه دارای دو واحد ۳۷۰ متر مربعی و ۳ طبقه شامل ۴ واحد ۲۰۰ متر مربعی هستند. طبقه همکف ساختمان شامل لابی، اتاق بازی، باشگاه، کتابخانه، اتاق مدیریت و سینمای خانوادگی است. در طبقه ۱-، استخر، اسپا، اتاق جلسات و اتاق تاسیسات قرار دارند. پارکینگ و انباری ها در طبقات ۲- تا -۴- قرار دارند. دو باغ روی پشت بام ساختمان طراحی شده‌اند که در کاربری و طراحی بصری متفاوت هستند.

ساختمان مسکونی آران

ساختمان مسکونی آران

استراتژی طراحی ساختمان مسکونی آران

استراتژی طراحی برای نمایش مفهوم ترکیب طبیعت با زندگی انسان بود. در مطالعات تحقیقات شناختی، مشخص شد که قرار دادن دو واحد در جهت شرق-غرب بسیار دشوار است و نقشه ها به نتیجه مطلوب نرسیدند. بنابراین، تصمیم گرفته شد یک واحد را در بخش شمالی و دیگری را در بخش جنوبی قرار دهیم. با این حال، با توجه به جهت زمین که به سمت جنوب شرق است در مقایسه با بیشتر زمین های تهران، واحد شمالی در طول روز به نور خورشید محدود دسترسی داشت در حالی که چشم انداز بهتری نسبت به واحد جنوبی داشت. تیم طراحی تصمیم گرفت دو باز شو بزرگ را در جنوب و شمال ساختمان در جهات مختلف ایجاد کند. بنابراین، طرح های واحد با چرخش ۴۵ درجه ای برای دریافت نور خورشید و چشم انداز کوه های مجاور و فضاهای سبز با دقت قرار گیری شدند. علاوه بر این، با این تصمیم، راهرو طبقات نیز به جهت شرق پروژه قرار گرفت. به دلیل نزدیکی به همسایگان، این چرخش بر روی همه طبقات امکان پذیر نبود و سه طبقه اول با خط آسمان بالای خیابان تطابق دارند و هندسه متفاوتی نیز دارند.

ساختمان مسکونی آران ساختمان مسکونی آران

طراحی استخر و نمای ساختمان با توجه به شیب طبیعی زمین و چرخش ۴۵ درجه

لابی طبقه همکف به دو حیاط سبز متصل است که پیوندی از لابی های شرقی و غربی هستند. استخر در طبقه اول قرار دارد و چشم انداز به منظره را دارد. شیب طبیعی زمین نور مناسبی را برای این منطقه و اتاق کنفرانسی که به استخر نگاه دارد فراهم می کند. با دیوارهای شیشه ای استخر و اتاق کنفرانس امکان استفاده همزمان از هر دو فضا وجود دارد. نمای ساختمان از ترکیب دو نوع سنگ، چوب و آلومینیوم تشکیل شده است. چرخش ۴۵ درجه و محور، مسئله هویتی شده ای است که در بخش های مختلف طراحی مانند برش سنگ در نمای ساختمان یا پوشش دیوارهای داخلی و درب های واحد، در نظر گرفته شده است که منجر به وحدت اجزای ساختمان شده است.

ساختمان مسکونی آران

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.