ساختمان مسکونی خاطره باغ | اثری از گروه معماری اشعری

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

ساختمان مسکونی خاطره باغ

معرفی پروژه خاطره باغ

معماران: گروه معماری اشعری
مساحت: ۲۷۰۰ متر مربع
سال: ۲۰۲۱
عکس ها: نوید عطروش
سازنده:آجر ارگ
تیم طراحی: زهرا جعفری، افشین اشعری، احسان شعبانی، زهرا رحیمی، الناز امینی خانمانی
ناظر پروژه: امیرحسین اشعری
گرافیک: سارا ناظمی
تصویرسازی سه بعدی: زهرا جعفری، مصطفی یکتارزاده
مجری طرح: اسماء سیرجایی اصل
کارفرما: آقای واقفی
مهندس سازه: آقای دستغیب
تیم اجرایی: محمد دارابی، سعید جمالی
مهندسی مکانیک: آقای رستم پور
شهر: شیراز
کشور: ایران

طراحی پروژه در خیابان قصرالدشت شیراز با تأکید بر ارتباط با محیط اطراف

درختان کهنسال روبروی پروژه واقع در مرز بین کوچه و نمای شمال غربی قرار دارد. یکی از دغدغه های اولیه ما اتصال درختان کهنسال به فضای داخلی بود. نما با حفظ درختان موجود شکل خود را به خود گرفت و پانل ها در اطراف درختان حرکت کردند. یکی دیگر از دغدغه های این پروژه ارتباط محیط اطراف ساختمان با فضای محله بود. با حرکت پانل های نما به جلو و عقب، ارتباط بصری مخاطب با پروژه حتی از راه دور ایجاد شد.

طراحی فرم

در نمای شمال غربی (رو به خیابان) برای نزدیک شدن به درختان اطراف پروژه، برش هایی را در پوسته نما ایجاد کردیم. پانل ها نیز به صورت پویا با توجه به موقعیت درختان شکل گرفتند تا از نمای دو بعدی یکنواخت و مسطح جلوگیری شود.

فرم های ارگانیک از نما شروع می شد و تا لابی ورودی و پلان داخلی ادامه می یافت. بازشوهایی بین پانل های نما طراحی شده است تا بیشترین بازشو به طبیعت بیرون و همسایگی داشته باشد. همانند نمای شمال غربی، در نمای جنوب شرقی پروژه (رو به حیاط)، برای افزایش سرسبزی، فلاور باکس هایی در نظر گرفته شد که زمینه پوشش گیاهی موجود در جلوی پنجره ها را فراهم می کرد.

در جلوی این نما یک دیوار بتنی جامد قرار دارد  که با انجام شبکه مش و لایه‌ای نازک برای تقویت و پایداری سطح دیوار به عنوان پایه‌ای برای دیوار سبز فراهم شده است. بازدیدکنندگان می توانند فضای سبز را در فضایی سه بعدی تجربه کنند، زیرا پوشش گیاهی از نما شروع به حرکت می کند، از کف حیاط می گذرد و تا دیوار مقابل امتداد می یابد و خاطره باغ های قدیمی را به یاد می آورد. با توجه به چنین ویژگی، قاب هایی در جلو پنجره ها طراحی شد تا نمای جلو را قاب بندی کند. امیدواریم پرداختن به ارزش های اجتماعی و زیست محیطی در این گونه پروژه ها بتواند بر کیفیت طراحی پروژه های اطراف اثرگذار باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.