طراحی بیوفیلیک چیست؟

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

طراحی بیوفیلیک

وقتی در طبیعت هستیم احساس بهتری داریم. قدم زدن در جنگل یا ساحل به ما کمک می کند تا احساس آرامش و سرزندگی داشته باشیم و ذهنمان بیش از پیش خلاق شود.حال تصور کنید که ما به جای رفتن به طبیعت ، طبیعت را به داخل خانه بیاوریم و ضمن لذت بردن از زیبایی آن از خواص بی شمارش بر سلامتمان نیز بهره ببریم. طراحی بیوفیلیک می کوشد تا محیط محصور را با طبیعت گره بزند و به نوعی طبیعت را به داخل فضا بیاورد.

طراحی بیوفیلیک
رابطه ی بین انسان و طبیعت به سالیان سال پیش و به نخستین انسان ها برمیگردد.انسان همیشه با طبیعت یکی بوده است و در آن به آرامش و کمال می رسد.
با توجه به اینکه انسان امروزی ۹۰ درصد از زمان خود را داخل فضای بسته می‌گذراند ، طراحی بیوفیلیک می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود سلامت جسمی و روحی ساکنان داشته باشد.
راهبردهای طراحی بیوفیلیک می تواند شامل به حداکثر رساندن نور طبیعی و پرکردن اتاق با فضای سبز – اگرچه کاشت تنها در فضای داخلی یکی از نمونه‌های طراحی داخلی بیوفیلیک است – باشد.

طراحی بیوفیلیک

بیوفیلیا چیست؟

پیش از پرداختن به مباحث مربوط به طراحی بیوفیلیک، باید با کلمه بیوفیلی شروع کنیم، که صرفاً یک اصطلاح فانتزی برای “عشق به طبیعت” است. این واژه از یونان باستان “bio” به معنای زندگی و “philia” به معنای عشق یا علاقه گرفته شده است.

طراحی بیوفیلیک چیست؟

به طور خلاصه، این در مورد سبک طراحی سعی دارد با در نظر گرفتن عشق ذاتی ما به طبیعت پیش رود. این سبک سعی در یافتن راه هایی برای ایجاد ارتباط هدفمند بین مردم و طبیعت در هنگام طراحی ساختمان ها (معماری بیوفیلیک) و فضای داخلی (طراحی داخلی بیوفیلیک) است.
مفهوم طراحی بیوفیلیک بر این باور مستند است که ارتباط با دنیای طبیعی به سلامت و رفاه انسان ها کمک می کند.

طراحی بیوفیلیک

فواید طراحی بیوفیلیک

از آنجا که زندگی انسان امروزی بسیار پرمشغله و بیشتر در فضای محصور سپری می شود، غیرعادی نیست که احساس کنیم از دنیای طبیعی جدا شده ایم، به خصوص در مناطق شهری.
تخمین زده می شود که یک فرد به طور متوسط 90٪ از وقت خود را در داخل خانه می گذراند. به جای بیرون رفتن برای دیدن طبیعت، می توانیم طبیعت را برای بهبود سلامت جسمی و روحی وارد خانه و محل کار خود کنیم.
این کار را می‌توان به دو روش آشکار و ظریف انجام داد.در ابتدا باید بدانیم که رسیدن به این اهداف سلسله مراتبی دارد که باید مورد توجه طراحان قرار گیرد.

طراحی بیوفیلیک
اولاً، از آنجا که بیوفیلیا اساساً مربوط به تمایلات تکامل یافته انسان است، طراحی بیوفیلیک بر جنبه هایی از طبیعت تمرکز دارد که در طول زمان تکامل و به سلامت و رفاه ما کمک کرده است. اجازه دهید در این مورد واضح بگوییم: هر گونه گیاه و سبزینگی در محیط را نمی توان طراحی بیوفیلیک نامید، اگر تأثیری بر تمایلات ذاتی, سلامتی و رفاه انسان نداشته باشد. از جمله مزایای طراحی بیوفیلیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) بهبود عملکرد فیزیکی افراد

به کارگیری اصول طراحی بیوفیلیک در محیط زندگی و کار می تواند سلامت جسمی و روانی ما را بهبود بخشد.با توجه به مدت زمانی که در داخل خانه می گذرانیم، ایجاد فضای داخلی سالم مهم است.
به حداکثر رساندن نور طبیعی می تواند به تعادل زندگی شبانه روزی ما کمک کند، تهویه با هوای تازه محیط داخلی سالم تری را ایجاد می کند، و استفاده از مواد طبیعی برای تزئین خانه ها به معنی کاهش انتشار سموم و VOC (ترکیبات آلی فرار) کمتری است که در آلودگی هوای داخل خانه نقش دارند.در بیمارستان ها، استفاده از طراحی بیوفیلیک برای سرعت بخشیدن به زمان بهبودی بیماران توصیه شده است.

۲) بهبود حال روحی ساکنان

سلامت روان و سلامت جسمی ارتباط ناگسستنی با هم دارند. با ایجاد ارتباط با طبیعت و طراحی بیوفیلیک نشان داده شده است که سطوح استرس کاهش می یابد و به ایجاد احساسی بهتر و رفاه کمک می کند.راه های زیادی برای تسهیل این ارتباط و تقویت سلامت روان ما وجود دارد.به عنوان مثال، گیاهان می توانند نقش مهمی در ایجاد احساس آرامش در افراد بازی کنند.

۳) ایجاد فضایی کارآمد برای کار و درس خواندن افراد

دلیلی (یا بهتر بگوییم چندین دلیل) وجود دارد که چرا کارفرمایان از طراحی دفاتر به سبک بیوفیلیک استقبال می کنند. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از اصول طراحی بیوفیلیک در محیط‌های کاری می‌تواند عملکرد شناختی را تقویت کند، رضایت کارمندان را افزایش و استرس را کاهش دهد.این رویکرد می تواند در محیط کار فضایی سرشار از سلامتی و خلاقیت را برای افراد به ارمغان بیاورد.

طراحی بیوفیلیک

سه رکن طراحی بیوفیلیک چیست؟

(طبیعت در فضا) به ارتباط مستقیم و ملموس با طبیعت مانند حیوانات، گیاهان، آب‌نماها، نور طبیعی و نماهایی از مناظر طبیعی اشاره دارد.استفاده از عناصری چون مواد طبیعی‌ و انتخاب رنگ‌های الهام‌گرفته از طبیعت، اشکال طبیعی و الگوهای طبیعی همگی می‌توانند از عناصر طراحی بیوفیلیک باشند که به استفاده از عناصر طبیعی در فضا می پردازد.
این رویکرد از انواع فضاهای موجود در محیط های طبیعی و نحوه ارتباط ما با آنها الهام گرفته شده است. دو مورد از الگوهای مطرح در طراحی بیوفیلیک عبارتند از: “چشم انداز” (نمونه ای از آن داشتن چشم اندازهای وسیع از مناظر طبیعی) و “پناهگاه” (به گوشه ای دنج برای عقب نشینی فکر کنید).

معماری بیوفیلیک چیست؟

ساختمان های بیوفیلیک برای تسهیل ارتباط بیشتر با طبیعت طراحی شده اند. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به این امر دست یافت و طراحی بیوفیلیک را می‌توان در کل طراحی یک ساختمان، اعم از نمای بیرونی و داخلی و رابطه بین این دو اعمال کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.