راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

هنگام طراحی خانه ها، معماری به طور مداوم در حال تغییر و انطباق با شرایط محیطی است. هر اقلیم نیازهای خاصی دارد و به منظور تامین راحتی ساکنان راه حل های متفاوتی را می طلبد. محیط‌های گرم و مرطوب به طراحی بسیار متفاوتی نسبت به محیط‌های سرد و خشک نیاز دارند. برای مثال، تهویه طبیعی در پروژه‌هایی که در آب و هوای گرم قرار دارند بسیار مهم است.

تهویه طبیعی را می توان به روش های مختلفی از جمله تهویه متقابل و اثر دودکش فراهم کرد. انتخاب بهترین استراتژی و نحوه به کارگیری آن اغلب به عوامل دیگری مانند جهت گیری خورشید، تکنولوژیکی های موجود، موقعیت بازشوها و بسیاری از جنبه های دیگر مرتبط است. در این پست پروژه های طراحی داخلی را انتخاب کرده ایم که از تکنیک های تهویه طبیعی برای به حداکثر رساندن آسایش حرارتی استفاده می کنند.

یکی از اولین راه حل هایی که به ذهن می رسد، استفاده از بلوک های صفحه نمایش در نماها است تا نه تنها تهویه بلکه نورپردازی طبیعی و میزانی از نفوذپذیری بصری را فراهم کند. در  پروژه خانه GAF که توسط معماران جاکوبسن آرکیتورا طراحی شده است، طبقه فوقانی به طور کامل توسط یک پوسته چوبی متشکل از پنل های متحرک و ثابت که در قاب های فلزی ساخته شده اند، پوشانده شده است. توسعه این عنصر نیازمند چندین نمونه اولیه و سیستم های بازشو ویژه بود. پنل های چوبی علاوه بر محافظت بصری و امکان استفاده از نور و تهویه طبیعی، به عنوان جداکننده اتاق  نیز استفاده می شوند و هویت منحصر به فردی را به کل پروژه منتقل می کنند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

پروژه دیگر برای خانه VYANH توسط استودیو معماری هون، از یک سیستم لوور استفاده می کند که به طور کامل نما و آجرهای هواکش را که در الگوهای نامنظم چیده شده اند، پوشش می دهد تا امنیت، تهویه و تاکید زیبایی شناختی را تضمین کند. این سیستم همچنین به عنوان یک پرده عمل می کند که به تدریج با درختان انگور پوشانده می شود و در نتیجه یک پرده سبز ایجاد می شود که سایه، حریم خصوصی و راحتی را بر اساس تهویه متقابل ایجاد می کند و فضاهای منحصر به فردی را در داخل خانه ایجاد می کند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

خانه شناور نست توسط آتلیه معماری NgNg، رابطه بین عناصر نما و فضای داخلی را به سطح دیگری می برد. این خانه با چالش طراحی در یک قطعه زمین باریک و فشرده و در عین حال پرداختن به شرایط محیطی محلی مواجه بود. معماران تصمیم گرفتند با استفاده از فضای سبز و حفره ها برای جدا کردن فضاهای عملکردی، دیواره‌ی پارتیشن بندی شده را در داخل خانه حذف کنند. صفحه بامبو که طول نما را اداره می کند، امکان تهویه طبیعی را فراهم می کند و همچنین کل خانه را در برابر نور شدید خورشید محافظت می کند و درجه بالایی از حریم خصوصی را حفظ می کند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

این عنصر بامبو به روش های مختلفی در داخل خانه ظاهر می شود، برای مثال برای سایه انداختن روی پشت بام بالا می رود. همچنین، پارتیشن های آهنی CNC با برگ های بریده به عنوان یک دستگاه همرفت نور و هوا عمل می کنند که به عنوان سایه بان در بالکن ها و برای در ورودی استفاده می شوند و احساس یک خانه باز و متصل را ایجاد می کنند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

هنگام طراحی یک ساختمان جدید، می توان روابط بین نما و فضای داخلی را از ابتدا ایجاد کرد. با این حال، در نوسازی، راه حل ها باید برای اطمینان از تهویه طبیعی کافی ساختمان با آب و هوای موجود مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال در بازسازی یک خانه روستایی، فضای آزاد بین دو ساختمان تا حدی با سه سطح تراس پوشانده می شود، خانه را با هوای آزاد بیشتر گسترش می دهد و روشنایی و تهویه را در هر دو خانه تضمین می کند. در این پروزه از صفحه نمایش های تاشو استفاده شده است که می توانند براساس فصل، بسته یا باز شوند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

از سوی دیگر، تامین تهویه طبیعی در هنگام بازسازی آپارتمان ها به دلیل عدم امکان مداخله در نما، چالشی ویژه است. در پروژه های آپارتمان Brigadeiro Apartment، توسط گروه معماری Nommo Arquitetos، پلان های طبقه اول بسیار بسته بودند و تهویه متقابل را بسیار دشوار می کردند. در این پروژه، معماران تصمیم گرفتند که به طور استراتژیک دیوارها را خراب کنند تا فضای یکپارچه‌تر ایجاد شود و گردش هوای بهتری را به ارمغان بیاورند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

در بازسازی آپارتمان ۱۱۲ سول توسط معماران CoDA، معماران تصمیم گرفتند تا دیواره‌ی خاصی را جدا کنند در حالی که نمای بلوک صفحه نمایش موجود را نیز برجسته کنند. کاهش قابل توجه مساحت رختشویخانه (لاندری) نکته کلیدی بود که اتصال آشپزخانه و اتاق نشیمن را ممکن کرد، در نتیجه دید را به نمای عقبی باز کرد و هویتی جدید به نام دیوار کوبی را به فضا بخشید. این الگو روی سقف آشپزخانه با تخته های گچی بازسازی شد و ارتباط بین بیرون و داخل را تقویت کرد.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

همانطور که دیدیم، پروژه های مسکونی مطمئناً می توانند از تهویه طبیعی بهره‌مند شوند که این موضوع هم برای  ساختمان های جدید و هم بازسازی ساختمان های موجود صدق می‌کند. با این حال، محیط های تجاری و فضاهایی که برای پذیرایی از تعداد زیادی از افراد در نظر گرفته شده اند، معمولاً به طور مصنوعی تهویه می شوند. انتخاب سیستم تهویه طبیعی در این فضاها کاملاً چالش برانگیز است، اما برخی از معماران همچنان این راه حل را به خاطر رسیدن به مصادیق معماری پایدار انتخاب می کنند، همانطور که در پروژه Cantina Monteiro Ribas که توسط استودیو معماری PF Architecture طراحی شده است، دیده می شود.این پروژه شامل بازسازی ساختمانی در یک مجتمع صنعتی واقع در حومه شمالی پورتو، پرتغال است. هدف کارفرما بازسازی قسمت غذاخوری بود. فضا با استفاده از پانل‌های متوالی، هم ثابت و هم تاشو، از تخته‌های چوبی که می‌توانند برای پیکربندی‌های مختلف جابجا شوند، به محیط‌های مختلف تقسیم می‌شود. این ساختارشکنی فضا، تهویه و جریان هوا را تضمین می‌کند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

دفاتر و محل های کار از سخت ترین محیط ها برای ادغام موفقیت آمیز تهویه طبیعی هستند. دفتر اداری Hayden Place توسط Cuningham Group، که برای دریافت گواهینامه طلایی LEED هدف قرار گرفته است، دارای مجموعه ای از عناصر پایدار است، مانند منافذ قطره ای است که اجازه می دهد هوای تازه در فضا گردش کند و از طریق تهویه مکانیکی، با استفاده از منافذ اگزوز در انتهای مخالف ساختمان خارج شود. این مجراها بدون ایجاد هیچ گونه مزاحمتی در طراحی ادغام می شوند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

در نهایت، دفتر خانه دوم در هالیوود، توسط گروه معماری سلگاسکانو، معماری و معماری داخلی منحصر به فردی را ترکیب می کند تا با سازماندهی فضاهای کاری در مجموعه ای از دفاتر شیشه ای بیضی شکل مستقل که توسط فضای سبز احاطه شده اند، محیطی کاملا متفاوت با محیط اداری معمولی ایجاد کند. پنجره های قابل تنظیمی برای اطمینان از گردش هوا در داخل هر فضای کاری وجود دارد. این پروژه غیر معمول با استفاده از یک استراتژی بسیار ساده، مانند پنجره های قابل تنظیم، تهویه متقابل طبیعی را تضمین می کند در حالی که کارگران را به طبیعت نزدیک تر می کند.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.