اهمیت شیرالات باکیفیت در بخش‌های صنعتی

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

شیرآلات صنعتی جزو مهم‌ترین ابزار در صنعت هستند که برای صنایع مختلف آب، گاز، بخار، فاضلاب و حرارت کاربرد دارند. این بازار برای فرایند‌های تولیدی استفاده می‌شوند و در انواع مختلف، به‌کمک صنعتگران برای انجام راحت‌تر کار‌ها می‌آیند. این شیرآلات به‌حفظ استفاده صحیح از رسانه‌های مختلف کمک می‌کنند و جلوی فرسایش شدید آن‌ها را نیز می‌گیرند. این قطعه‌ها با تهیه و تکمیل مواد مصرفی و نگه‌داری تجهیزات مختلف، مثل نفت و گاز بسیار مهم و کاربردی هستند.

شیرآلات صنعتی چیست؟

به شیرآلات صنعتی، ولو نیز می‌گویند که باعث کنترل جریان مایع‌ها، گاز‌ها، فاضلاب و … می‌شوند. از این تجهیزات معمولاً در فاضلاب، خطوط لوله و اتصالات نفت و … استفاده می‌شود و به‌کمک آن‌ها جریان انتقال سیالات را نیز کنترل می‌کنند. با کمک شیرآلات به‌راحتی امکان قطع یا وصل‌کردن جریان سیال‌ها وجود دارد. با کمک این ابزار حتی می‌توان دما را نیز تنظیم کرد.

در شیرآلات صنعتی اجزای مختلفی وجود دارد که شامل بدنه، سر، محور، پیچ و مهره، دربی و گلویی می‌شوند. هریک از این اجزا نقش به‌سزایی در شیرآلات دارند و باعث استفاده بهینه از این تجهیزات خواهند شد. سر و سربسته جزء مهم‌ترین اجزا هستند و با کنترل جریان سیالات ایفای نقش می‌کنند.

ویژگی‌های شیرآلات صنعتی

مدل های مختلف شیرآلات صنعتی فولادی و … در بخش‌های مختلفی از صنایع ازجمله صنعت خودروسازی، نفت و گاز، آب و فاضلاب، صنایع شیمیایی، ساختمانی و … کاربرد دارند. خاصیت فلزی این تجهیزات آن‌ها را تبدیل به گزینه‌ای محبوب برای تمام صنایع می‌کند.

این تجهیزات با مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی یا زنگ‌زدگی و همچنین شرایط محیطی دیگر مثل دما یا فشار مقاوم هستند و تا مدت‌ها دچار آسیب نمی‌شوند. تولیدکنندگان ولو‌ها را در سایز‌های مختلفی تولید می‌کنند تا امکان استفاده از آن‌ها در تمام صنایع وجود داشته باشد. بیشترین کاربرد این ابزار در تجهیزاتی مانند تانک‌های نگه‌دارندۀ سیالات، پمپ‌ها و کمپرسور‌ها است.

تولید‌کنندگان به‌دلیل کاربرد بالای شیرآلات صنعتی فلزی، برای آن‌ها استاندارد‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند. با در نظر گرفتن این استاندارد‌ها، محبوبیت شیرآلات افزایش پیدا می‌کند، چون به‌واسطه آن‌ها، به‌راحتی می‌توان عملکرد دستگاه‌ها را پیش‌بینی کرد. همچنین این قطعه‌ها نسبت‌به شیرآلات دیگر قابل اعتمادتر هستند و با افزایش بهره‌وری دستگاه‌ها، سطح ایمنی را نیز افزایش خواهند داد.

انواع شیرآلات صنعتی ازلحاظ روش تولید

این ابزار و تجهیزات به‌روش‌های دستی و اتوماتیک ساخته می‌شوند. کنترل جریان مواد در روش دستی، به‌واسطه اپراتور انجام می‌شود. اما تولیدکنندگان در روش اتوماتیک، سیم‌های کنترلی خودکار را به شیرآلات وصل می‌کنند و به‌واسطه دستگاه‌های کامپیوتری، عملیات کنترل جریان مواد به‌صورت خودکار انجام خواهد شد.

آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی ازلحاظ کاربرد

در ادامه قصد داریم انواع شیرآلات صنعتی را ازلحاظ کاربرد معرفی کنیم و دربارۀ نقش آن‌ها در صنعت توضیح دهیم:

شیر دروازه‌ای

از این قطعه‌ها برای باز یا بسته کردن کامل جریان سیالات استفاده می‌شوند و به آن‌ها شیر‌های کشویی نیز می‌گویند. این قطه‌ها برای لوله‌های طویل بهترین گزینه هستند.

شیر سماوری

این تجهیزات با قابلیت باز یا بسته شدن به‌صورت ۹۰ درجه تولید می‌شوند و به‌شکل دوحالته قابلیت باز یا بسته کردن جریان را دارند. افت فشار در این تجهیزات در زمان عبور سیالات بسیار کم است. برای همین محبوبیت زیادی بین صنعتگران دارد.

شیر توپی

این ابزار دارای کره یا نیم‌کره است و وسط آن‌ها یک سوراخ وجود دارد. حرکت این شیر‌ها نیز به‌صورت ۹۰ درجه است و با ایجاد افت فشار کم در صنایع استفاده می‌شود.

شیر یک‌طرفه

این شیر‌ها معمولاً برای باز یا بسته کردن جریان گاز در منازل مسکونی استفاده می‌شوند و جلوی نشت مایع یا گاز را می‌گیرند.

شیر پروانه‌ای

این ابزار در دستۀ ساده‌ترین شیرآلات قرار می‌گیرند و کاربردشان در کنترل، قطع یا وصل کردن جریان است. از این ابزار در برج‌های تحت فشار یا مخازن نیز استفاده می‌کنند.

شیر کروی

بدنه این شیر‌ها به‌صورت کروی است. به همین دلیل این نام را روی آن‌ها گذاشته‌اند. این ابزار برای تغییر جهت سیال یا کاهش و افزایش شدت جریان به‌کار می‌آیند. این ابزار برای باز یا بسته‌کردن جریان نیز مناسب هستند.

شیر سوزنی

عملکرد این قطعه‌ها کاملاً شبیه تجهیزات کروی است. این ابزار جریان سیال‌ها را کنترل می‌کنند و دارای سوزن بلند و نازکی برای انجام این کار هستند.

شیر دیافراگمی

این تجهیزات برای صنایع خطرناک مثل مواد سمی با ذرات جامد کاربرد دارند. نام دیگر این ابزار، شیره پرده‌ای است.

شیر قطع‌کن خودکار جریان

اگر احتمال شکستن لوله و اتصالات به‌دلیل فشار بالا باشد یا به هر دلیل احتمال دهید جریان سیال افزایش پیدا می‌کند، باید از این شیر‌ها استفاده کنید.

شیر برگشت معکوس فاضلابی

این قطعه‌ها امکان برگشت فاضلاب به مجرای ورودی را می‌دهند و برای خطوط لولۀ آبرسانی، تصفیه‌خانه‌های آب و … بسیار کاربردی هستند.

شیر فشارشکن

این قطعه‌های فشار سیال عبوری را کاهش می‌دهند و فشار را در قسمت خروجی غیرقابل تغییر نگه می‌دارند. شما می‌توانید از این شیرآلات صنعتی، برای سیستم‌های هیدرولیک استفاده کنید.

شیر اطمینان

از این ابزار در بخش‌هایی از صنعت که تحت‌تأثیر فشار بالارونده هستند استفاده می‌شود.

شیر تخلیه

با استفاده از شیرآلات صنعتی تخلیه می‌توانید رسوب و ناخالصی‌های دیگ‌های بخار را خارج کنید. با استفاده از این ابزار می‌توان در سریع‌ترین زمان روغن، بخار و آب را در فشار بالا تخلیه کرد.

شیر سه‌راهی دستی

از این شیر‌ها برای کنترل فشار و دما در تجهیزاتی مانند سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود. با این شیرآلات امکان کنترل درجه حرارت سیال عبوری وجود دارد.

شیر زانویی

موارد مصرف شیر زانویی متنوع است و از آن در سیال دارای اختلاف فشار صفر، ویسکوزیته بالا و … استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب، درباره اهمیت شیرآلات صنعتی استیل و … در صنایع مختلف توضح دادیم و انواع آن‌ها را معرفی کردیم. این لوله‌ها انواع دیگری نیز دارند که برای اطلاع از آن‌ها می‌توانید با کارشناس‌های سایت فرات تماس بگیرید. اکنون با اطلاع از ویژگی‌های شیرآلات صنعتی و انواع مختلفشان می‌توانید برای خرید شیرآلات، به‌سراغ فروشنده‌های معتبر بروید. این فروشنده‌ها شیرآلات را باکیفیت عالی و مناسب عرضه می‌کنند. برای همین می‌توانید انتظار داشته باشید که تا مدت‌ها دچار آسیب نشوند. شما امکان استفاده از این تجهیزات را برای صنایع و شرایط مختلف خواهید داشت؛ منتهی اول باید درباره کاربرد و نحوه استفاده از آن‌ها اطلاعات کامل و کافی به‌دست بیاورید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است و آرک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.