۵ استراتژی طراحی غیرفعال برای اقلیم گرم و مرطوب

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

استراتژی طراحی غیرفعال اقلیم گرم و مرطوب

از آنجا که استراتژی های طراحی غیرفعال به شدت به شرایط محلی بستگی دارند، آن ها براساس آب و هوای یک منطقه در معرض تغییر هستند. به عنوان مثال، ساختمان ها در اقلیم های گرم و مرطوب به استراتژی هایی نیاز دارند که بر کاهش بهره گرمایی تمرکز داشته باشند در حالی که ساختمان ها در اقلیم های سرد و خشک به استراتژی هایی نیاز دارند که بر به حداکثر رساندن بهره خورشیدی تمرکز داشته باشند.

در این مقاله، ما بر استراتژی های طراحی غیرفعال برای آب و هوای گرم و مرطوب و چگونگی ترکیب آن ها در طراحی ساختمان تمرکز خواهیم کرد.

ویژگی های اقلیم گرم و مرطوب

آب و هوای گرم و مرطوب با درجه حرارت بالا و سطح بالای رطوبت در طول سال شناخته می شوند. این نوع آب و هوا معمولا در مناطق گرمسیری یافت می شود. بارندگی مکرر نیز یکی از ویژگی های مشترک اقلیم های گرم و مرطوب است و برخی مناطق تقریبا هر روز بارندگی را تجربه می کنند. این شرایط محیط های ایده آلی را برای پوشش گیاهی گرمسیری سرسبز از جمله جنگل های بارانی و تالاب ها ایجاد می کند. علاوه بر این، آب و هوای گرم و مرطوب نیز در معرض خطر طوفان های گرمسیری از جمله ، تایفون ها و گردبادها هستند.

چالش های معماری در اقلیم گرم و مرطوب

طراحی ساختمان ها در یک آب و هوای گرم و مرطوب می تواند به دلیل پتانسیل بالای رطوبت و افزایش گرما چالش برانگیز باشد. سطح بالای رطوبت می تواند منجر به رشد کپک شود که می تواند مشکلات سلامتی برای ساکنان و آسیب به مصالح ساختمانی ایجاد کند. در آب و هوای گرم و مرطوب، اگر ساختمان ها برای مدیریت تابش خورشیدی طراحی نشوند، می توانند گرم و ناراحت کننده شوند. علاوه بر این، ساختمان ها در این نوع آب و هوا در معرض خطر طوفان های گرمسیری هستند که می توانند آسیب قابل توجهی به ساختمان ها و زیرساخت ها وارد کنند.

استراتژی های کلیدی طراحی غیرفعال برای آب و هوای گرم و مرطوب

ساختمان ها در آب و هوای گرم و مرطوب باید برای به حداقل رساندن افزایش گرما و به حداکثر رساندن تهویه طبیعی برای ایجاد محیط های داخلی راحت طراحی شوند. در زیر استراتژی های اساسی طراحی پسیو که می توانند شاخص زنده بودن یک فضای ساخته شده را بهبود بخشند، آورده شده است.

جهت گیری ساختمان

جهت گیری به قرار گرفتن یک ساختمان در محل خود در ارتباط با مسیر خورشید، بادهای غالب و دیگر عوامل آب و هوایی اشاره دارد. به عنوان یکی از استراتژی های طراحی غیرفعال برای آب و هوای گرم و مرطوب، جهت گیری ایده آل ساختمان باید برای به حداقل رساندن تابش مستقیم خورشید در طول گرم ترین بخش های روز و به حداکثر رساندن تهویه طبیعی طراحی شود. ساختمان باید جهت گیری داشته باشد تا از تابش مستقیم نور خورشید از شرق و غرب جلوگیری کند و حداقل تعداد پنجره ها باید در نمای جنوبی قرار گیرد. ساختمان ها باید با یک محور طولانی در جهت شرق به غرب طراحی شوند تا میزان تابش خورشیدی ورودی به ساختمان به حداقل برسد.

شاستراتژی طراحی غیرفعال اقلیم گرم و مرطوب

تهویه طبیعی

تهویه طبیعی می تواند در ساختمان هایی با استراتژی های طراحی غیرفعال مانند تهویه متقاطع و تهویه دودکشی معرفی شود. تهویه متقاطع با قرار دادن دریچه ها در دو طرف ساختمان برای ایجاد جریان هوا کار می کند، در حالی که تهویه دودکشی شامل استفاده از حرکت عمودی هوا برای بیرون کشیدن هوای گرم از ساختمان و آوردن هوای خنک تر به داخل است. علاوه بر این، تهویه از طریق سقف را می توان با استفاده از نورگیرها به دست آورد. علاوه بر این، حیاط ها و دهلیزها می توانند فضایی باز برای تهویه طبیعی و نفوذ نور ایجاد کنند. این استراتژی ها می توانند به خنک سازی فضاهای داخلی و کاهش نیاز به نورپردازی مصنوعی و تهویه مطبوع کمک کنند.

سایبان ها

سایبان ها می توانند یکی از استراتژی های طراحی غیرفعال بسیار موثر برای کاهش میزان افزایش گرما در ساختمان های واقع در آب و هوای گرم و مرطوب باشند. برآمدگی ها می توانند برای سایه دیوارها و پنجره ها طراحی شوند. لوورها یکی دیگر از گزینه های عالی سایبان ها شامل وسایل و تجهیزاتی هستند که می توانند برای کنترل میزان نور خورشید ورودی به ساختمان تنظیم شوند. سایه بان ها وسیله ای هستند که می توانند به ویژه در مناطقی با نور شدید خورشید موثر باشند. برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و کاهش افزایش گرما، می‌توان از پرده‌ها بر روی پنجره‌ها و درها استفاده کرد. در نهایت، کاشت درختان در نزدیکی ساختمان ها می تواند سایه ایجاد کند و افزایش گرما را کاهش دهد، به خصوص زمانی که در ضلع جنوبی و غربی ساختمان کاشته شود.

استراتژی طراحی غیرفعال اقلیم گرم و مرطوب

روشنایی روز

سطوح رنگی و بازتابنده نور می توانند بر روی دیوارها و سقف ها برای بازتاب نور طبیعی به فضاهای داخلی استفاده شوند و نیاز به نورپردازی مصنوعی را کاهش دهند. نورگیرها گزینه دیگری هستند که با استفاده از لعاب مخصوص، امکان ورود نور طبیعی و در عین حال جلوگیری از گرمای ناخواسته را فراهم می کنند. Light shelves ها می توانند در بیرون پنجره ها نصب شوند تا نور طبیعی را به داخل منعکس کنند در حالی که پنجره ها را از نور مستقیم خورشید در طول گرم ترین بخش روز محافظت می کنند. پنجره های سقفی که بر روی دیوارها قرار گرفته اند نیز می توانند اجازه ورود نور طبیعی را بدهند در حالی که افزایش حرارت را کاهش می دهند. در نهایت، سیستم های هدایت نور روز می توانند برای هدایت نور طبیعی به فضاهای داخلی بدون ایجاد افزایش گرمای بیش از حد استفاده شوند.

شاستراتژی طراحی غیرفعال اقلیم گرم و مرطوب

مصالح پایدار

معرفی مصالح پایدار در ساختمان های واقع در آب و هوای گرم و مرطوب می تواند به کاهش اثرات زیست محیطی ساخت وساز و مصرف کم تر انرژی کمک کند. یکی از راه های رسیدن به این هدف استفاده از مصالح محلی مانند سنگ یا چوب است که می تواند اثرات زیست محیطی حمل و نقل را کاهش دهد و از اقتصاد محلی حمایت کند. راه دیگر استفاده از مواد بازیافتی یا تجدید پذیر مانند بامبو یا فولاد بازیافتی است که می تواند استفاده از منابع تجدید ناپذیر را کاهش داده و انتشار کربن را کم تر کند.

نتیجه گیری

طراحی ساختمان ها برای آب و هوای گرم و مرطوب نیازمند توجه دقیق به استراتژی های طراحی غیرفعال است که می تواند به کاهش مصرف انرژی، افزایش آسایش حرارتی، و بهبود کیفیت هوای داخلی کمک کند. با افزایش اهمیت پایداری و بهره وری انرژی در طراحی ساختمان، استراتژی های غیرفعال به طور فزاینده ای برای ایجاد ساختمان هایی که انعطاف پذیر، پایدار و سازگار با شرایط محیطی در حال تغییر هستند، مهم می شوند.

تکنیک های محاسباتی مانند تحلیل ساختمان به درک تاثیر زیست محیطی یک پروژه کمک می کنند. شما می توانید از این ابزارها به نفع خود استفاده کنید و طرح هایی ایجاد کنید که سالم تر، انعطاف پذیرتر و پایدارتر باشند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.