بررسی سایز انواع سیم و کابل برق ساختمان

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

مهم‌ترین واسطه‌ها و ابزارهایی که برای انتقال انرژی الکتریکی از آنها استفاده می‌شود، سیم و کابل هستند. سیم‌ها و کابل‌ها باعث می‌شوند که انتقال جریان برق به صورت ایمن و بهره‌گیری از جریان برق به خوبی انجام شود. کابل و سیم برق از پرکاربردترین ابزارها در صنعت برق و از محصولات پرفروش الکتریکی محسوب می‌شوند. کابل‌ها معمولاً از یک چند رشته سیم برق تشکیل شده که در کنار هم قرار گرفته‌اند. رشته‌های سیم نیز به وسیله یک لایه محافظتی که روکش کابل نام دارد پوشانده می‌شوند.

اندازه کابل برق های مختلف و همچنین سایز انواع سیم برق با یکدیگر تفاوت دارند. هریک از کابل‌ها سطح تحمل مشخصی برای جریان عبور جریان برق دارند. از این رو سایزبندی کابل رابطه مستقیمی با کاربرد آن خواهد داشت و آشنایی با سایز کابل و سیم برق می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و مصرف برق را به حداقل برساند.

اهمیت توجه به سایزبندی سیم و کابل برق

سایزبندی سیم و کابل‌ در برق کشی ساختمان متفاوت است. اندازه کابل برق ‌های مختلف براساس کاربرد آنها معتغیر است. اگر سایز کابل متناسب با مکان قرارگیری آن نباشد، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی چون افت ولتاژ، افت فشار، آتش سوزی و کاهش جریان برق شود. از سوی دیگر این مشکلات به مرور زمان باعث آسیب جدی به وسایل الکترونیکی شده و متحمل پرداخت هزینه برای تعمیر یا تعویض آنها خواهید شد.

اگر سیم و کابل برق هیچ تناسبی با جریانی که در محیط انتقال می‌دهند نداشته باشند، عملکرد مناسبی ارائه نخواهند کرد. در شرایطی که سیم و کابل متناسب با کلید روشنایی انتخاب نشود، نمی‌توان از آن در محل مورد نظر استفاده کرد و خطر جانی بهمراه خواهد داشت.

نحوه تشخیص سایز کابل برق

همانطور که می‌دانید سایز سیم و کابل باید با محیطی که قرار است از آن استفاده شود، تناسب داشته باشد. چنانچه این اصل رعایت نشود، مشکلات زیادی را بوجود خواهد آورد. برای پی بردن به سایز کابل برق متناسب با جریان عبوری، اعدادی بر روی کابل درج شده که از طریق آنها می‌توانید تعداد رشته‌های کابل، سیم‌های نول به کار رفته در کابل و سطح مقطع را شناسایی کنید.

اولین عدد از سمت چپ که روی کابل درج شده، تعداد رشته‌های هادی کابل برق را نشان می‌دهد و عدد بعد سطح مقطع کابل برحسب میلی متر را تعیین می‌کند. مثلاً اگر روی کابل برق عدد ۲۳ نوشته شده، عدد ۲ نشان دهنده آن است که دو رشته سیم هادی در آن به کار رفته و عدد ۳ نشان دهنده سطح مقطع آن ۳ میلی‌متر است.

چنانچه اعداد درج شده بر روی کابل قابل مشاهده نباشند، می‌توانید با برش دادن سیم به شکل عمودی اندازه کابل برق را محاسبه کنید. یکی دیگر از روش‌های تشخیص سایز کابل برق، اندازه‌گیری سطح مقطع آن است. اندازه قطر سطح مقطع به واحد اینچ و بدون در نظر گرفتن عایق صورت می‌گیرد.

سایز کابل برق برحسب آمپر

چنانچه به دنبال افزایش ایمنی کابل‌ها و عمر مفید کابل‌کشی ساختمان هستید، باید سایز کابل را برحسب آمپر تعیین کنید. در ادامه دو جدول سایزبندی کابل برق برای کابل‌های توکار که در دیوار استفاده می‌شوند و کابل‌های روکار که در تاسیسات برقی بیشتر کاربرد دارند را ارائه کرده‌ایم.

 سایز کابل‌های توکار:

اندازه کابل: 1 میلی‌متر

8  آمپر

اندازه کابل: 1.5 میلی متر

10  آمپر

اندازه کابل: 2.5 میلی متر

13.5  آمپر

اندازه کابل: 4.0 میلی متر

17.5  آمپر

اندازه کابل: 6.0 میلی متر

23.5  آمپر

اندازه کابل: 10.0 میلی متر

32 آمپر

سایز کابل‌های روکار:

اندازه کابل: 1 میلی متر

15.5 آمپر

اندازه کابل: 1.5 میلی متر

20 آمپر

اندازه کابل: 2.5 میلی متر

27 آمپر

اندازه کابل: 4.0 میلی متر

37 آمپر

اندازه کابل: 6.0 میلی متر

47 آمپر

اندازه کابل: 10.0

65 آمپر

استانداردهای سایز انواع کابل برق

همانگونه که اشاره شد اندازه کابل برق ‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و استانداردهایی که سازمان نظام مهندسی برای انتخاب سایز سیم برق ساختمان ارائه کرده است به شرح زیر می‌باشد:

  • برای کابل‌های اصلی که برق را از کنتور به جعبه فیوز واحدهای ساختمانی منتقل می‌کنند، سیم‌های برق ۳ رشته شماره ۶ مناسب هستند.
  • برای روشنایی‌ها مانند لامپ‌ها و لوسترها از سیم‌های برق شماره ۵  که به صورت ۳ رشته می‌باشند، استفاده کنید.
  • برای پریزهای برق آشپزخانه، اتاق خواب یا پذیرایی از سیم برق‌های شماره ۵  که به صورت ۳ رشته در بازار عرضه می‌شوند استفاده نمایید.
  • سیم کشی آیفون باید با سیم‌های برق شماره ۶ انجام شود.
  • در سیم کشی‌های سیستم‌های اعلان حریق سیم شماره ۵ کاربرد دارد.
  • برای سیم‌های تلفن هرکدام از واحدهای ساختمان نیز باید از سیم برق ۴ رشته شماره 0.6 انتخاب شود.

 مناسب ‌ترین سایز کابل برق برای ساختمان

کابل برق ساختمان هم اکنون در اندازه‌های متفاوت ارائه می‌شود. در ساختمان‌های مسکونی از سیم سایز  0.5 تا 16 میلی‌متر مربع استفاده می‌شود.

اندازه کابل برق در ساختمان‌های مسکونی براساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. افرادی که وظیفه سیم کشی ساختمان را دارند، می‌توانند از سیم یا کابل با اندازه مناسب برای بخش‌های متفاوت استفاده کنند.

سایز مناسب کابل برای کلید و پریزها  با توجه به میزان جریانی که از آنها عبور می‌کند، کابل دوقلو و ارت 2.5 میلیمتری است.

 سایز دیگر کابل برق که برای کلید و پریز استفاده می‌شود، کابل افشان 2*1.5 است که دارای دو رشته هادی با دو رنگ متفاوت می‌باشد.

سایز کابل برق سیستم‌های روشنایی نیز باید قابلیت عبور جریان ۲۰ آمپر تا ۳۲ آمپر را داشته باشد و معمولاً از کابل 1 تا 1.5 میلیمتری استفاده می‌شود.

در کنار توجه به سایز انواع سیم برق، جنس و رنگ سیم‌ها بسیار اهمیت دارد. برای خرید با کیفیت سیم و کابل مجموعه شکوه صنعت به شما مشتریان عزیز سیم و کابل مغان را پیشنهاد می‌کند. این برند دارای کیفیت و جنس بسیار مناسب می‌باشد و در قسمت‌های مختلف تاسیسات ساختمان می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای ثبت سفارش انواع سیم و کابل برق می‌توانید با کارشناسان مجموعه شکوه صنعت تماس بگیرید تا شما را در انتخاب بهترین نوع سیم و کابلی که می‌توانید برای بخش‌های مختلف ساختمان از آن استفاده کنید یاری نمایند.

سایز استاندارد انواع سیم برق

سیم برق باید براساس استانداردهای ارائه شده با سایز‌های گوناگونی که به آن سطح مقطع گفته می‌شود، ساخته شوند. واحد اندازه گیری سیم‌ها، متر مربع است که تولید کنندگان ابعاد تعیین شده را مطابق با این واحد تولید می‌کنند. در حال حاضر سایز انواع سیم برق در اندازه‌های 0.25، 0.50، 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4، 6، 10، 16، 25، 35، 50، 70، 95، 120، 150، 185، 240، 300  تولید می‌شوند.

تفاوت سایزهای مختلف سیم برق ساختمانی در میزان جریان مجاری است که در مسافت‌های مختلف قادر به پشتیبانی از جریان برق می‌باشد. هر چقدر سطح مقطع سیم یا کابل افزایش یابد، جریان بالاتری در مسافت طولانی‌تر پشتیبانی می‌شود.

توجه داشته باشید که افشان یا مفتول بودن هادی سیم‌های مسی تا حدی در میزان جریان عبوری از سیم تاثیرگذار است. در مجموع اگر قصد انجام سیم کشی راحت‌تری را دارید، باید از سیم برق افشان استفاده کنید اگر می‌خواهید سیم کشی با حداکثر استاندارد صورت بگیرد، حتماً از سیم برق مفتولی در سیم‌کشی‌های ساختمان استفاده نمایید. همچنین چنانچه قصد خرید انواع سینی کابل باکیفیت را دارید، می‌توانید با بخش فروش مجموعه شکوه صنعت تماس بگیرید و سفارش خود را در کوتاه‌ترین زمان ثبت کنید.

سؤالات متداول پیرامون سایزبندی سیم و کابل

  • چگونه می‌توان سایز کابل برق را به درستی تشخیص داد؟

 سایز کابل برق باید با محیطی که قرار است از آن استفاده شود تناسب داشته باشد، چراکه در صورت عدم رعایت کارکرد کابل مشکلات جبران ناپذیری به وجود می‌آید.

  • استانداردهای سایز کابل برق ساختمان چه هستند؟

در این مطلب به مهم‌ترین استانداردهای سایز کابل برق که توسط سازمان نظام مهندسی ارائه شده است اشاره کردیم.

  • برای خرید انواع سیم و کابل برق با کیفیت چه باید کرد؟

 برای داشتن تجربه خرید مناسب با مجموعه شکوه صنعت تماس بگیرید اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

سخن آخر

افرادی که کار برق کشی ساختمان را بر عهده دارند، باید با انواع مختلف سیم و کابل و سایز آنها آشنا باشند، چرا که سیم‌ها و کابل‌های مختلف براساس سایزبندی که دارند، مصارف متفاوتی خواهند داشت. اندازه کابل برق‌های مختلف براساس کارکرد با یکدیگر تفاوت دارد. برق کارانی که با سایز انواع سیم برق و کابل آشنایی دارند، راحت‌تر می‌توانند فرایند برق کشی ساختمان را انجام دهند و می‌دانند برای هر قسمت از چه سایز کابل و سیمی استفاده کنند.

در این مطلب سعی کردیم در ارتباط با سایز انواع کابل و سیم برق توضیحاتی ارائه کنیم. توجه داشته باشید که شما باید کابل و سیمی را انتخاب کنید که با نوع مصرف شما تناسب داشته باشد تا جریان برق در کل ساختمان به خوبی انتقال داده شود. چنانچه مایل به خریداری انواع سیم کابل و برق از مجموعه شکوه صنعت هستید، کافی است با شماره 02537152 تماس بگیرید تا همکاران ما مراحل ثبت سفارش را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است و آرک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.