35 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان تا پابان روز پنج شنبه 4 مرداد ماه   

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

جوشکاری آلومینیوم با 5 روش اصولی و تخصصی

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

جوشکاری آلومینیوم

فلزات هر کدام رفتار خاصی در برابر جوشکاری دارند و از این رو باید روش‌های خاصی نیز برای جوشکاری مناسب و بادوام هر نوع فلزی در نظر گرفت. در این بین یکی از فلزاتی که جزئیات زیادی برای جوشکاری آن وجود دارد، آلومینیوم است. جوشکاری این فلز بسیار پر کاربرد در صنعت، کار سختی است و از این رو باید با روش‌های اصولی انجام شود.
در صورتی که مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، تا انتهای نوشته همراه ما باشید تا همراه یکدیگر به بررسی جوشکاری آلومینیوم با 5 روش اصولی و تخصص بپردازیم.

دلیل حساسیت جوشکاری آلومینیوم

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، آلومینیوم فلزی بسیار پرکاربرد در صنعت است که به واسطه ویژگی‌های فنی جالب، در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. اما چنین ویژگی‌هایی به خصوص رفتار این فلز در مقابل حرارت باعث شده است تا جوشکاری آلومینیوم قدری سخت شود.

در صورتی‌که جوشکاری آلومینیوم با روش‌های غیر استاندارد و به شکل نامناسب صورت بگیرد علاوه بر اینکه می‌تواند برای سیستم خطرساز باشد، به خود ورق‌های آلومینیومی نیز آسیب وارد می‌کند. با توجه به قیمت ورق آلومینیوم بهتر است برای جوشکاری از روش‌های مناسب استفاده شود.

روش‌های جوشکاری آلومینیوم

در بین تمامی روش‌هایی که برای جوشکاری فلزات وجود دارد، پنج روش برای جوشکاری آلومینیوم مناسب است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

جوشکاری آلومینیوم با قوس الکتریکی

محبوب‌ترین روش برای جوشکاری آلومینیوم، قوس الکتریکی است. در این روش از یک قوس الکتریکی با شرایط خاص جهت تولید حرارت مورد نیاز ذوب فلز استفاده می‌شود و یک منبع تغذیه با استفاده از جریان مستقیم و یا متناوب این قوس را ایجاد می‌کند. این روش، خود، به دو صورت انجام می‌شود که عبارتند از:

  • جوشکاری قوس الکتریکی تحت حفاظت گاز تنگستن: جوشکاری قوس الکتریکی TIG یا جوشکاری با الکترودهای ثابت، یکی از روش‌های موثر و پرکاربرد در جوشکاری آلومینیوم است. در این روش، نیازی به دستگاه تغذیه سیم که خود چالشی در جوشکاری آلومینیوم است، وجود ندارد و به همین دلیل مناسب تلقی می‌شود.
  • جوشکاری قوس الکتریکی تحت حفاظت گاز (GMAW/MIG‎‌): جوشکاری آلومینیوم در این شیوه به صورت دستی و نیمه اتوماتیک انجام می‌شود. استفاده از سیم جوش یا الکترود در روش مذکور بسیار مهم است. الکترود جوشکاری آلومینیوم به عنوان فلز پرکننده شناخته می‌شود.

هر کدام از روش‌های مذکور در شرایط خاصی به کار گرفته می‌شوند و مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال جوشکاری آلومینیوم با روش اول، برای ورق‌های با ضخامت 1 تا 6 مناسب میلی‌متر است، اما از روش دوم برای ورق‌هایی با قطر 1 تا 4 میلی متر بهره می‌برند. همچنین در روش اول از جریان متناوب و در روش دوم از جریان مستقیم استفاده می‌شود.

جوشکاری آلومینیوم با گاز Co2

جوشکاری با گاز Co2 نوعی دیگر از جوشکاری قوسی است که در آن از گاز Co2 به عنوان محافظ استفاده می‌شود. این گاز خواص محافظتی بالاتری نسبت به سایر گاز‌ها خصوصا آرگون دارد و از همه مهم‌تر، استفاده از آن به صرفه‌تر است. موارد مورد اشاره باعث شده‌اند تا این روش به یک شیوه بسیار متداول و رایج برای جوشکاری آلومینیوم تبدیل شود.

جوشکاری آلومینیوم با پرتوی الکترونی

این روش جوشکاری، روشی هزینه‌بر و تخصصی است که برای اجرای آن به دستگاه‌های دقیق و مخصوص نیاز دارید. این جوشکاری در فضای خلاء صورت می‌گیرد و به همین واسطه نیازی به گاز محافظ ندارد. در این شیوه، پرتوی الکترونی، حوضچه جوش کوچکی ایجاد می‌کند که با نفوذ به عمق فلز، در نهایت یک خط جوش باکیفیت ایجاد می‌شود.

جوشکاری آلومینیوم با لیزر

از آنجایی که آلومینیوم دارای مقاومت کمی نسبت به ترک‌خوردگی است، یکی از بهترین روش‌ها برای جوشکاری این فلزی، استفاده از لیزر است. در جوش لیزر حوضچه مذاب کم‌عمقی ایجاد می‌شود و از این رو احتمال ترک‌خوردگی به شدت کاهش می‌یابد. از آنجا که قیمت قوطی آلومینیوم و سایر محصولات مشابه خیلی ارزان نیست و از طرفی هم دسترسی به حجم پایین این محصولات دشوار است، بهتر اینکه از روش‌های کم‌خطر‌تر و دقیق‌تر مانند جوش لیزر استفاده شود.

انتخاب سیم جوش برای جوشکاری آلومینیوم

از هر روشی که برای جوشکاری آلومینیوم استفاده می‌کنید، انتخاب سیم جوش یکی از مهم‌ترین نکات است. برای افزایش مقاومت و ماندگاری خط جوش باید از سیم جوشی استفاده کرد که از خواصی نزدیک به خواص فلز پایه برخوردار است. همچنین دمای ذوب سیم جوش باید نزدیک به دمای ذوب فلز پایه باشد تا در فرایند جوشکاری اختلال خاصی به وجود نیاید.

انواع سری‌های آلومینیوم و الکترودهای مناسب برای هر کدام عبارتند از:

  • آلیاژ‌های سری 1000: الکترود 1100
  • آلیاژ‌های سری 2000: الکترود 2319 و 4043
  • آلیاژهای سری 3000: الکترود 4043 و 5356
  • آلیاژهای سری 4000: الکترود 4043
  • آلیاژهای سری 5000: الکترود 5356 و 6183 و 5556
  • آلیاژهای سری 6000: الکترود 4043 و 5356
  • آلیاژهای سری 7000: الکترود 5356

نکات مهم برای جوشکاری انواع آلومینیوم

تا به اینجای روش‌های جوشکاری آلومینیوم را به شکل کامل بررسی کردیم اما در این بین باید توجه داشته باشید که نکات زیادی هم وجود دارند که در صورت رعایت نکردن آنها، جوشکاری با هیچ روشی موفق نخواهد بود. اولین موضوعی که باید رعایت کنید تهیه ورق‌های آلومینیومی با کیفیت است.

حتی اگر از بهترین روش‌ها و بهترین دستگاه‌ها برای جوشکاری استفاده کنید، باز هم جوش‌ها مستحکم نخواهند بود. بنابراین توصیه می‌شود که با بررسی اختلاف قیمت ورق آلومینیوم آجدار یا هر نوع دیگری از این محصول، مناسب‌ترین نمونه را پیدا کرده و استفاده کنید.

کلام آخر

جوشکاری آلومینیوم به واسطه برخی حساسیت‌های فنی، باید با دقتی بالا انجام شود. جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری با Co2، جوشکاری با پرتوی الکترونی و جوشکاری با لیزر بهترین روش‌ها برای جوشکاری انواع آلومینیوم به شمار می‌روند که البته باید بسته به نوع آلومینیوم، یک‌سری نکات مانند انتخاب الکترود را نیز در نظر داشت.

نکته مهمی که برای جوش آلومینیوم وجود دارد و پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، استفاده از ورق‌ها و مقاطع آلومینیومی با کیفیت است. برای خرید چنین محصولی می‌توانید از خدمات فروش ویژه آیرومارت استفاده کنید. در آیرومات محصولات معتبر‌ترین تولیدکنندگان کشور، بدون واسطه و با قیمت مناسب در اختیار شما مشتریان گرامی قرار می‌گیرد.

بازرگانی آیرومارت با ارائه قیمت رقابتی و مشاوره رایگان، به شما عزیزان کمک می‌کند تا خرید موفقی را تجربه کنید. برای بررسی قیمت محصولات و خرید کافی است به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

#رپورتاژ_آگهی

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است و آرک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.