مرکز فنون به درد بخور | طراحان و بناکنندگان زاو

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

مرکز فنون به درد بخور

معرفی پروژه

معماران اصلی: محمدرضا قدوسی, فاطمه رضایی فخر, گلناز بهرامی, هانیه علی زاده (طراحان و بناکنندگان زاو)
کارفرما: احسان رسول اف
تیم طراحی: شیلا احصایی, سروش مجیدی, پیمان برخورداری, آذین روایی
گرافیک و تصویر سازی: سمیه سعیدی
نطارت: پیمان برخورداری
اجرا: امیر تهرانی نوبهاری
تیم اجرائی: اسد گدری, ایوب هرمزی, جواد ایراندگانی, جواد گدری, حرمت قاسمی, حمید خزر, خسرو حب, داوود میمندی, ذبیح زرنگاری, رامین کولغانی, رحمت قلندری, عارف غلامی, عباس گدری, فرزاد محرمی, کمبوجیه پشتگل, مجتبی معلمی, محمد معلمی, مهدی رحیمی, نبی تیماس
سازه: جلال طباطبایی
تاسیات مکانیکی: غلامرضا ملکی
تاسیات الکتریکی: پژمان مرادیان
عکاسان: سروش مجیدی, پیمان برخورداری، پرهام تقی اف

مرکز فنون به درد بخور، پلتفرم آموزشی نوآورانه در قلب جزیره هرمز

“مرکز فنون به درد بخور” در جزیره هرمز قرار دارد، هرمز در حال تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری بین‌المللی است. مردم هرمز امیدوارند از این تحول سود ببرند، ولی آن‌ها برای انطباق با شرایط تازه نیاز به کسب مهارت‌های جدیدی دارند. مرکز فنون به درد بخور یک پلتفرم فضایی منعطف برای اقدام در زمینه آموزش همین مهارت‌هاست: مهارت‌هایی که به درد مردم بخورد. آموزش در تراز همکف و در ارتباط با شهر برنامه ریزی و اجرا می شود، در همین حال آموزش‌دهندگان که از بیرون جزیره می‌آیند در تراز اول اسکان داده می‌شوند، فضاهای نیمه‌باز هم در هر دو تراز پیش‌بینی شده‌اند به طوری که این بنا مثل یک محله کوچک از فضاهای آموزشی، سکونتی، معابر و فضاهای باز است. فضاهای باز در طبقه همکف مناسب برگزاری برخی کارگاه‌ها هستند در حالی که فضای باز مرکزی، همچون مرکزی برای این محله‌ی آموزشی کار می‌کند و در تمام اوقات پذیرایی کاربران بناست. با توجه به هدفی که این مرکز دارد که به “درد” مردم بخورد، امکان افزودن، کم‌کردن یا هرگونه تغییر در ابعاد و جانمایی فضاهای باز و بسته و نسبت آن‌ها یک مزیت برای انطباق با شرایط پیش‌بینی نشده‌ی آینده است. به این منظور فضاها می‌بایست از قیدهای مربوط به ثقل، بارش، انرژی و دسترسی رها شوند.

برای خواندن مقاله اقامتگاه ماجرا (حضور در هرمز ۰۲) اثر دیگر این گروه معماری در جزیره هرمز کلیک کنید.
مرکز فنون به درد بخور

الگوی نوین برای ایجاد فضاهای آموزشی منعطف در جزیره هرمز

آزادی تغییر با مستقل کردن فضاها از سازه، عایق رطوبتی، تاسیسات و محدودیت‌های دسترسی فراهم می‌شود، چرا که ارتباط فضای قابل استفاده با شبکه سازه، شفت‌های تاسیساتی، عایق رطوبتی و عناصر عمودی و افقی، ارتباطی است که یک ساختمان را صلب می‌کند و امکان تغییر را دشوار می‌سازد. در این الگو یک سازه بتنی که قادر به انتقال وزن دال‌های بتنی پیش ساخته باشد، وزن واحدهای فضایی مختلف را تحمل می‌کند. یک سازه داربستی نیز سقف سایبانی را که از واحدهای فضایی در برابر بارش محافظت می‌کند بر پا می‌دارد و دسترسی به واحدها را به صورت مستقل امکان‌پذیر می‌کند. واحدهای فضایی از کانال تاسیساتی تغذیه می‌شوند و آسایش در آنها فراهم می‌آید. عناصر برقی و مکانیکی فضاها می‌توانند آزادانه خود را به منشاء برق، آب و فاضلاب که به تعداد کافی پیش‌بینی شده است، برسانند و خود حتی‌الامکان در فضاهای داخلی متحرک هستند تا انعطاف را برای تطبیق‌پذیری به حداکثر برسد. تغییر در سناریو استفاده فضاهای باز و بسته از لحاظ سیمای بنا نیز انطباق‌پذیر است.
مرکز فنون به درد بخور

زیبایی شهری در جزیره هرمز

فضاها مانند دانه‌های مستقلی از بافت شهری هستند که با تکنیک ساخت مرسوم در شهر هرمز بنا شده‌اند و به شکلی متنوع رنگ‌‌آمیزی شده‌اند و بدون وسواس از تاسیسات برقی و مکانیکی تغذیه می‌شوند، پذیرش این ظاهر خودجوش اجازه می‌دهد تغییرات آتی نیز راحت‌تر پذیرفته شوند. پدید آمدن این نوع از زیبایی‌شناسی است که در عین حال مخاطب را به وجد می‌آورد و برای او سودمند هم هست. پس شاید قدم‌هایی که در توسعه موضوع استتیک در رشته معماری برداشته شده به علت سودمندی به پذیرش مخاطب بی انجامد.
مرکز فنون به درد بخور

جایزه‌ها

Grand Prix du Design | 2021 | مدال نقره
Architizer A+Awards | 2021 | فینالیست

Longlisted – Dezeen Awards 2023

مدرسه فنون به درد بخور در فهرست طولانی‌ بخش ساختمان‌های پایدار جوایز Dezeen 2023 قرار گرفته است.
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.