مزایای سیستم روشنایی هوشمند ساختمان

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

مزایای سیستم روشنایی ساختمان هوشمند

یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های مصرف انرژی در هر ساختمان، سیستم روشنایی آن است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر هزینه‌ها و در نتیجه رفاه مالی کسب‌وکارها داشته باشد. بااین‌حال، پیامدهای بزرگ‌تری نیز دارد. طبق تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای انرژی در محیط‌های ساخته شده تا سال 2050 تا 50 درصد افزایش خواهد یافت، مگر اینکه اقدامات خاصی برای بهبود بهره وری انجام شود. سیستم های روشنایی هوشمند فرصتی خوب برای کاهش تقاضای انرژی و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ساختمان های تجاری هستند.

مزایای سیستم روشنایی ساختمان هوشمند

چگونه نورپردازی بر آسایش و سلامتی افراد تأثیر می‌گذارد

درحالی‌که هدف اصلی استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، این فناوری همچنین می‌تواند فضاهای ایمن، سالم و راحت‌تر را فراهم کند.

سیستم‌های روشنایی هوشمند از حسگرهای اینترنت اشیا و تجزیه‌وتحلیل پیشرفته برای تنظیم خودکار سطوح روشنایی برای ایجاد روشنایی سالم باتوجه‌به ترجیحات افراد، اشغال، دردسترس‌بودن نور روز و سایر عوامل استفاده می‌کنند. اگر در یک محیط نورپردازی مناسب نباشد، ممکن است مشکلات زیر ایجاد شوند:

  • هر شرایط نوری که باعث ناراحتی بصری شود احتمالاً منجر به خستگی چشم می‌شود که می‌تواند باعث سردرد، مشکلات تمرکز و تاری دید شود.
  • نوری که با زمان روز هماهنگ نیست (نورهای روشن در نیمه‌شب، نور ضعیف در وسط روز) می‌تواند ریتم شبانه‌روزی افراد را مختل کند. اختلال ریتم شبانه‌روزی با مجموعه‌ای از عوارض سلامتی از جمله اختلالات خواب، اختلالات خلقی، اختلالات متابولیک، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و حتی سرطان مرتبط است.

نورپردازی نامناسب همچنین می‌تواند منجر به خطرات ایمنی، ایجاد حوادث، کاهش کیفیت کار شود، به‌خصوص زمانی که یک فعالیت به‌دقت نیاز دارد. فقط سطح نور نیست که مهم است. نوع لامپ باید در نظر گرفته شود. مطالعه‌ای در سال 2008 تخمین زد که نور فلورسنت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی در 12 تا 14 درصد از جمعیت جهان شود، از جمله تهوع، نارساخوانی، استرس و میگرن. این امر به ویژه در میان کارگران در ساختمان های اداری رایج است.

سیستم‌های روشنایی هوشمند کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که نور مناسب برای محیط است، به نیازهای متغیر ساکنان پاسخ می‌دهد و سلامتی افراد را به خطر نمی‌اندازد.

مزایای سیستم روشنایی ساختمان هوشمند

مقاوم‌سازی سیستم‌های روشنایی قدیمی

امروزه بسیاری از ساختمان‌های تجاری جدید با درنظرگرفتن سیستم‌های روشنایی هوشمند طراحی می‌شوند. بااین‌حال، اکثر سیستم‌های روشنایی ساختمان‌های هوشمند شامل مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی با فناوری جدید هستند که می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند.

اگر سیستم روشنایی ساختمان به سیستم مدیریت ساختمان (BMS) متصل نباشد، نمی‌تواند داده‌های مربوط به سایر سیستم‌های ساختمان را به اشتراک بگذارد که به این معنی است که فرصت‌های مهمی را برای بهینه‌سازی از دست می‌دهید. سیستم‌های روشنایی ساختمان‌های هوشمند قدیمی نیز به‌مرورزمان نیاز به‌به روز رسانی دارند. سیستمی که 5 سال پیش پیشرفته به نظر می رسید ممکن است دیگر منسوخ شده باشد و نتواند قابلیت های پیشرفته مورد نیاز برای همگام شدن با بهترین شیوه های فعلی را ارائه دهد. به عنوان مثال، سیستم‌های جدیدتر به شما امکان می‌دهند تا نور را در چندین ناحیه با توجه به چندین متغیر سفارشی کنید، در حالی که بسیاری از سیستم‌های قدیمی‌تر فقط در یک منطقه قادر به سفارشی کردن نور هستند. این عملکرد محدود شما را از درک بسیاری از مزایای سیستم روشنایی ساختمان هوشمند باز می دارد.

مزایای سیستم روشنایی ساختمان هوشمند

بهترین راه‌حل برای روشنایی هوشمند

یک سیستم روشنایی ساختمان هوشمند راهی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها و همچنین ارتقای آسایش، سلامت ساکنان ساختمان ارائه می‌دهد؛ اما یک هشدار وجود دارد. هر سیستم یکپارچه، چه برای روشنایی یا سایر سیستم‌های خودکار، به معماری و اجرای دقیق و نرم‌افزار تخصصی نیاز دارد. پیچیدگی و ماهیت دائمی در حال تغییر سیستم‌های روشنایی خودکار مدرن به این معنی است که متخصصان این حوزه نه‌تنها به تجربه نیاز دارند، بلکه باید به طور مداوم در مورد پیشرفت‌های جدید در فناوری روشنایی و اتوماسیون ساختمان اطلاعاتشان را به‌روز کنند.

مزایای سیستم روشنایی ساختمان هوشمند

مشکلات سیستم‌های روشنایی ساختمان هوشمند

چه در یک ساختمان جدید و چه در مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی، دو مورد از رایج‌ترین مشکلات عبارت‌اند از:

1. نصب ضعیف

نصاب‌های بی‌تجربه اغلب فاقد تخصص لازم برای پیکربندی صحیح سیستم‌ها و کنترل‌های روشنایی پیشرفته هستند که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند کارنکردن سنسورهای حرکت یا تنظیم‌نشدن صحیح تایمر شود. مانند یک موتور، سیستم روشنایی یک ساختمان هوشمند نیاز به تنظیم دقیق دارد و تنها زمانی که به‌درستی نصب شود بیشترین کارایی را خواهد داشت.

2. LED و سیستم‌های روشنایی ساختمان هوشمند

درحالی‌که روشنایی LED یک گزینه کم‌مصرف است، گاهی اوقات می‌تواند با شبکه بی‌سیم ساختمان تداخل ایجاد کند. مشخص شده است که انواع خاصی از لامپ‌های LED با فرکانس‌های بی‌سیم تداخل دارند که بسیاری از ساختمان‌های هوشمند مدرن برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها و سیستم‌های مدیریت ساختمان به آن تکیه می‌کنند. این امر می‌تواند به معنای مشکلات در محیط‌های شبکه‌ای باشد و حتی ممکن است به یک تهویه کننده برق برای محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی نیاز داشته باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.