30 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان 

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

معماری ویلا 99 | استودیو معماری امبیانس

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

معماری ویلا 99 اثری از استودیو معماری امبیانس

معرفی پروژه

معماران: استودیو معماری امبیانس
سال ساخت: 2022
عکس ها: آرش اختران
معمار اصلی: آرش شهیدی
شهر: شیراز
کشور: ایران

ویلی 99 در آغوش طبیعت کهن، در حوالی شیراز

ویلا 99 در حومه شیراز و در کنار رودخانه رکنی که در اشعار حافظ نیز به آن اشاره شده، واقع شده است. ویلایی به وسعت تقریبی ۴۰۰ متر مربع در باغی به مساحت ۳۷۰۰ متر مربع با درختان قدیمی طراحی و ساخته شده است، به گونه ای که حتی یک درخت نیز قطع یا آسیب ندیده است. با توجه به اینکه قدمت درختان موجود حدوداً صد ساله است، طراح تصمیم گرفت ویلا را در یک حجم پیوسته در بدنه باغ و میان درختان قرار دهد به نحوی که تا حد ممکن مرز بین همه فضاها و فضای سبز بیرون به حداقل برسد. با هم در ارتباط باشند و به هم دسترسی داشته باشند.

معماری ویلا 99 اثری از استودیو معماری امبیانس

سلسله مراتب فضایی در ارتباط با طبیعت

محوطه از دو خط اصلی تشکیل شده که باغ را به دو نیم تقسیم می کند. اتاق خواب ها در سطح پایین و مشرف مستقیم به باغ قرار دارند. سپس یک جعبه شفاف وجود دارد که لابی و اتاق ها را به هم متصل می کند و راه پله بین دو طبقه را در خود جای داده است. پس از آن لابی اصلی قرار دارد که از یک طرف مشرف به استخر و باغ و از طرف دیگر به درب اصلی باغ منتهی می شود. تالار اصلی، مهمانسرا، آشپزخانه و اتاق نشیمن در طبقه بعدی به لابی متصل شده و در نهایت از طریق پنجره ای که راه پله مارپیچ در آن تعبیه شده، به حجم پایین تر راه پیدا می کند. کاربری این اتاق برای استراحت و مطالعه است و بالطبع، نمای کلی کل محوطه در نظر گرفته شده است.

معماری ویلا 99 اثری از استودیو معماری امبیانس

چالش های طراحی ویلای 99

یکی از چالش های طراحی ویلا 99، قرارگیری باغ در مسیر اصلی سیل بود. هدایت و انتقال آب به صورت غیر متعارف توسط کانالی قدیمی به باغ مجاور انجام شده است.  طراحی و اجرای سیل بند و هدایت آب به گونه‌ای که درخدمت طرح فضاسازی باغ باشد و دسترسی به آن جهت لای روبی و کنترل در هر لحظه امکان پذیرگردد از اقدامات مهم تیم طراحی و اجرا در این پروژه است.

مصالح و جزئیات

سنگ لاشه کرم رنگ که از نظر قدمت بسیار شبیه به قدمت باغ است به عنوان متریال اصلی بدنه و سیمان صاف به عنوان متریال دوم بر روی دیوارهای نما انتخاب شده است. استفاده از فلز با زنگ زدگی به گونه ای انجام شده که گویی در لحظه ای از تاریخ، زمان متوقف شده است و این فلزات برای همیشه به همان شکل در آن لحظه باقی مانده اند.

معماری ویلا 99 اثری از استودیو معماری امبیانس

طراح در طراحی و ساخت این احجام و همچنین دستگیره و قفل درها، لوسترها، باربیکیو، سینک و شیرآلات در فضای باز با استفاده از فلزات زنگ زده اما با رویکردی متفاوت و مکانیکی به عنوان اعضای مستقل به بدنه باغ افزوده است که تضاد ظریف و شیرینی در ذهن مخاطب ایجاد کرده است، گویی این کالبدها و اشیاء با وجود  استحکام ذاتی خود، به دامن باغ و طبیعت کهن آن پناه برده اند و حتی در تلاش برای خدمت به آن هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.