30 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان 

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

آیا نرده شیشه ای امن است؟

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

نرده شیشه ای

با ظهور تکنولوژی مدرن در صنعت ساختمان و محبوبیت طرح های مینمال و شفاف، پای شیشه به ساختمان باز شد. یکی از کاربرد های جدید و محبوب شیشه، نرده شیشه ای است. نرده شیشه ای به دلیل شفافیت و تطبیق پذیرای آسان با سایر المان های طراحی نما و داخلی در اکثر پروژه های مدرن مسکونی، تجاری و اداری استفاده می‌شود. اما یک سوال مهم که بسیاری از کسانی که اولین بار میخواهند از این سازه شیشه ای مدرن استفاده کنند، این است که:

  • آیا نرده شیشه ای چه میزان امن است؟‌
  • چه مواردی میتواند به افزایش امنیت نرده شیشه ای بیانجامد؟

در این مقاله به بررسی پاسخ این سوالها به صورت جامع میپردازیم.

نرده شیشه ای چیست؟

نرده شیشه ای ترکیب بست‌های فلزی دکوارتیو شیشه گیر و شیشه های ایمن با ضخامت حداقل 10 میل است. نرده شیشه ای با این متریال، ترکیبی از امنیت، مدرنیته و شفافیت را ارائه می‌دهد. برای ایمنی نرده شیشه ای، می‌بایست هم شیشه و هم اتصالات از متریال مناسب و ایمن استفاده شود. برای شیشه جانپناه، از شیشه های سکوریت و لمینت استفاده می‌شود.

شیشه سکوریت

شیشه سکوریت یا tempered glass طی یک فرایند حرارتی خاص تولید می‌شود. این فرایند حرارتی شامل گرم کردن شیشه تا دمای حدودا 700 درجه و سپس خنک کردن سریع آن است. نتیجه این عملیات افزایش مقاومت شیشه تا حدود 5 برابر است، یعنی یک شیشه 10 میل سکوریت مقاومتی حدودا برابر شیشه معمولی با ضخامت 50 میل است. البته این فرایند حرارتی یک نتیجه دیگر را دارد، امنیت شیشه پس از شکست. زمانی که شیشه سکوریت می‌شکند، پودر شده و به قطعات ریز تقسیم می‌شود که برنده و خطرناک نیست. از ویژگی های دیگر شیشه سکوریت نیز باید به ماندگاری و تحمل در برابر دماهای بالا تا 300 درجه و پایین تا دمای 70 درجه منفی است که امکان استفاده از شیشه سکوریت را در آب و هوایی بسیار گرم و یا سرد فراهم می‌کند.

شیشه لمینت

شیشه لمنیت از ترکیب چند لایه شیشه سکوریت با لایه های میانی پلمیری، طی عملیاتی با اعمال فشار و حرارت تولید می‌شود که طی این فرایند یک ترکیب یکپارچه ایجاد می‌شود. در نتیجه، شیشه حاصل، ویژگی های مثبت شیشه سکوریت را دارد و همچنین در صورت شکست شیشه لمینت، قطعات شیشه به طلق میچسبد و نمیریزد. در واقع شیشه های لمینت بسته به تعداد لایه،‌ ایمنی افزوده دارد. مثلا اگر یک لایه بشکند، لایه های دیگر، قاب شیشه ای را در جای خود نگه می‌دارد.

موارد استفاده از شیشه سکوریت و لمینت برای نرده شیشه ای

اکنون که با شیشه های لمینت و سکوریت آشنا شدید، میتوان موارد استفاده از این شیشه های ایمن را برای نرده بررسی کرد.

شیشه های سکوریت هزینه کمتری نسبت به شیشه لمینت دارند و برای قسمت هایی که بر روی زمین هستند، مناسب هست، مثلا نرده شیشه ای دور استخر و نرده های ترافیک کنترل. در این موارد ایمنی شیشه میبایست طوری باشد که در صورت شکست شیشه آسیبی به افراد وارد نشود.

برای نرده شیشه ای راه پله یا تراس ، بالکن، جلوی پنجره و روف گاردن و سایر مکان ها که پرتگاه وجود دارد، جانپناه شیشه ای می‌بایست از سقوط افراد جلوگیری کند و دیگر شیشه سکوریت به اندازه کافی ایمن نیست. به منظور تامین امنیت نرده، می‌بایست از شیشه لمینت که ایمنی افزوده دارد، استفاده شود. همانطور که قبلا گفته شد، شیشه های لمینت در صورت شکستن در جای خود باقی میماند و لایه های سالم نرده شیشه ای را در جای خود نگه میدارد.

شیشه های لمینت با طلق های متفاوت پلمیری و در ضخامت متفاوت تولید و عرضه می‌شود. رایج ترین نوع طلق که در شیشه نرده استفاده می‌شود، طلق PVB با ضخامت 1.52 میل است. این طلق با دولایه شیشه سکوریت 6 یا 8 میل برای اکثر پروژه ها مناسب است و مورد تایید آتش نشانی نیز است. اما گاهی امنیت نرده اهمیت بیشتری به سه دلیل پیدا می کند:

  1. حجم تردد زیاد مثلا نرده محیط های عمومی
  2. ارتفاع بالای پرتگاه مثل تراس و روف گاردن برج های مسکونی و تجاری
  3. وسواس کارفرما یا سازنده

در این موارد میبایست به دنبال گزینه مقاوم تر بود که به سه طریق این امر صورت می‌گیرد.

  1. افزایش ضخامت شیشه
  2. افزایش تعداد لایه شیشه لمینت
  3. استفاده از طلق های پیشرفته تر به نام sentryglas

افزایش ایمنی نرده شیشه ای

ضخامت شیشه

در محیط های مسکونی با حجم تردد پایین معمولا از شیشه ها با ضخامت حدودا 12 میل استفاده میکنند. هر چه تردد افزایش یابد یا ارتفاع پرتگاه زیاد شود، ضخامت شیشه به منظور افزایش مقاومت شیشه افزایش می‌یابد. برای پروژه های مسکونی یا تجاری با تردد متوسط از دو لایه شیشه لمنیت سکوریت 8 میل استفاده می‌شود. اگر حجم تردد بیشتر باشد، برای افزایش اینمی نرده شیشه ای، از شیشه های دولایه 10 یا 12 میل سکوریت استفاده می‌شود.

افزایش تعداد لایه شیشه لمینت

تعداد لایه های شیشه لمینت را می‌توان به عنوان ایمنی افزوده در نظر گرفت. به این معنی که، مثلا در شیشه های سه لایه اگر دو لایه بشکند لایه سوم امنیت را فراهم میکند و از سقوط افراد جلوگیری می‌کند. از شیشه های سه لایه در برج های اداری و یا پروژه های تجاری مانند بازار بزرگ ایران یا ایرانمال برای نرده شیشه ای دور وید استفاده شده است.

استفاده از طلق های پیشرفته SentryGlas

طلق های سنتری گلس نوع پیشرفته طلق و لایه های پلیمری است که مقاومت خمشی و tear module بالایی دارد. این ویژگی‌ها این طلق را گزینه بسیار ایمن برای نرده شیشه ای تبدیل می‌کند و در اکثر پروژه ها در کشور های پیشرفته این طلق جایگزین طلق های رایج مثل PVB شده است. طلق سنتری گلس حتی اگر تمامی لایه های شیشه لمینت شکسته شود، شیشه را در جای خود نگه میدارد و حالت پتویی مانند شیشه لمینت با طلق PVB پیدا نمیکند. این طلق ها با دو ضخامت ۱٫۵۲ و ۲٫۲۸ میلی متر موجود است. تصویر زیر بهتر تفاوت طلق PVB و SentryGlas را نشان می‌دهد.

مکانیزم شکست شیشه سکوریت، شیشه لمینت طلق pvb و sgp در نرده شیشه ای

همچنین ترکیب روش های فوق را میتوان برای افزایش مقاومت شیشه نرده و ایمنی کلی نرده شیشه ای نیز در نظر گرفت.

پارامتر های دیگر امنیت نرده شیشه ای

علاوه بر ساختار شیشه و ضخامت آن موارد دیگری میتواند در امنیت نرده شیشه ای تاثیر گذار باشد.

ارتفاع نرده شیشه ای

به صورت استاندارد حداقل ارتفاع نرده شیشه ای برای راه پله از لبه پله 90 سانتی متر و برای سطوح مثل بالکن و تراس می‌بایست 110 سانتی متر  از قسمت پاخور لحاظ شود. اگر چه این موارد برای پروژه های پرتردد نیز میتوان بیشتر در نظر گرفت مثلا نرده شیشه ای راه پله های تجاری می‌بایست با ارتفاع 110 سانتی متر و نرده های شیشه ای تراس و روف گاردن برج های بلند 120 الی 140 سانتی متر لحاظ شود.

با افزایش ارتفاع نرده شیشه ای، می‌بایست اتصالات به گونه ای باشد که بتواند ممان و لنگر اضافه بابت افزایش ارتفاع را تحمل کند.

نوع اتصالات و جنس آن

اتصالات نرده شیشه ای با سه متریال در بازار عرضه می‌شود. استیل، آلومینیوم و فولادی

استیل و فولاد مقاومت بالاتری نسبت به آلومینیوم دارند، اما استیل از نظر ماندگاری و دوام در برابر رطوبت و همچنین جذابیت بصری، گزینه ایده آل تری است. علاوه بر جنس ساختار و مقاومت اتصالات نیز اهمیت بالایی در امینت نرده شیشه ای دارد که بتواند شیشه را به درستی در جای خود نگه دارد. بسته به نیازمندی پروژه میبایست از اتصالات مناسب برای نرده شیشه ای استفاده کرد.

زیر سازی محل نصب نرده شیشه ای

زیر سازی مناسب نرده نقش خیلی مهمی در ایستایی و استقامت نرده شیشه ای دارد. برای نصب نرده های شیشه ای معمولا از رول بلت استفاده می‌شود که نیازمند آن است، ملات پر سیمان برای نصب رول بولت ها در نظر گرفته شده باشد. شایان به ذکر است که گاهی اتصالات به صورت جوش یا قلاویز نصب می‌شود، که ضخامت مناسب ورق یا پروفیل و جوش استاندارد را نیاز دارد. بهترین کار برای اطمینان از زیر سازی، بهتر است با مجری نرده شیشه ای مشورت شود.

هندریل و تاپریل

مورد دیگری که در مورد امینت نرده شیشه ای میبایست در نظر گرفت، استفاده از تاپریل یا پروفیل روی ضخامت و یا هندریل استیل که به کنار نرده نصب می‌شود. تاپریل از ضربه خوردن ضخامت شیشه جلوگیری میکند و هندریل برای تردد آسان کاربران بر روی نرده شیشه ای نصب می‌شود.

استفاده از هندریل برای نرده شیشه ای به منظور تردد آسان کاربران

مجری نرده شیشه ای

مورد دیگری که نقش بسیار پررنگی در امنیت نرده شیشه ای دارد، اجرای اصولی و استاندارد است. مجری نرده شیشه ای، شما را در تامین متریال مناسب،‌ زیر سازی و دیتیل اجرایی مناسب برای نرده شیشه ای کمک میکند.

نتیجه‌گیری
نرده شیشه ای اگر با استفاده از شیشه‌های ایمن و اتصالات مناسب و با توجه به استانداردهای لازم نصب شوند، می‌توانند به اندازه هر نوع نرده دیگر، امن و قابل اطمینان باشند. آراد استیل به عنوان تولیدکننده اتصالات استیل درجه یک و مجری حرفه ای نرده شیشه ای فعالیت میکند، میتواند در این امر کنار شما باشد.

اطلاعات بیشتر

www.aradsteel.co

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است و آرک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.