استادیوم آلیانتس آرنا که به آن (استادیوم آلیانز آرنا) نیز گفته میشود، سومین ورزشگاه خانگی بایرنمونیخ در تاریخ طولانی بوندسلیگا است که پس از ورزشگاههای گرونوالد و المپیک ساخته شده و بدون شک جذابترین آنهاست. این ورزشگاه مدرن اروپایی، با معماری مدرن و ظرفیتی بیش از ۷۰ هزار نفر، بهسرعت جایگاه خود را در ذهن فوتبالدوستان سراسر جهان تثبیت کرده است.
نمای استادیوم آلیانتس آرنا (آلیانز آرنا)
بازدیدکنندگان تحتتأثیر نمای این سازه قرار میگیرند. ۲,۷۶۰ بالشتک الماسی شکل، بزرگترین پوسته پوششی جهان را به مساحت ۶۶,۵۰۰ مترمربع تشکیل دادهاند و در شب از بیرون کاملاً قرمز به نظر میرسد.
فضای داخلی استادیوم آلیانتس آرنا (آلیانز آرنا)
فضای داخلی استادیوم سهطبقهی آلیانتس آرنا دارای آکوستیک فوقالعادهای است که در هنگام میزبانی مسابقات هیجانانگیز، به سرعت ورزشگاه را به یک دیگ جوشان تبدیل میکند. جای تعجب نیست که آلیانتس آرنا تقریباً همیشه مملو از جمعیت است. هر فصل حدود دو میلیون نفر به استادیوم میآیند و تمامی ۷۱ هزار صندلی و جایگاههای ایستاده برای ۱۷ مسابقه خانگی بوندسلیگا فروخته میشود. این رکورد حضور قابل توجه شامل ۶۸ هزار نفر در بازیهای اروپایی نیز میشود (ظرفیت در این حالت ۳ هزار نفر کاهش مییابد). به طور معمول، کمی پس از اعلام برنامههای بوندسلیگا در اوایل ژوئیه، بیش از نیمی از مسابقات خانگی بایرن در آلیانتس آرا بلافاصله فروخته میشود.
چه چیزی باعث میشود که هواداران به این استادیوم سرازیر شوند؟ ستارگان بایرن مونیخ، بدون شک! اما هواداران میتوانند انتظار خدمات باکیفیتی قبل و بعد از بازی را نیز داشته باشند. ۶۰۰۰ متر مربع فضا برای پذیرایی و بزرگترین پارکینگ چندطبقه اروپا با حدود ۱۰ هزار فضای پارک به این خدمات اضافه میشوند.
از ماه مه ۲۰۱۲، موزه باشگاه بایرنمونیخ که در آلیانتس آرنا قرار گرفت و به جاذبهای پرطرفدار تبدیل شده است. این موزه که بزرگترین موزه باشگاهی در آلمان است، داستان جذاب باشگاه بایرن مونیخ را در محیطی تعاملی با مساحت بیش از ۳۰۰۰ متر مربع بازگو میکند.
در طبقه سوم آلیانتس آرنا، این نمایشگاه بیش از هزاران یادگاری جذاب شامل جامها، کفشها و پیراهنهایی که توسط ستارگان بایرنمونیخ پوشیده شدهاند را در بر دارد. تاریخ ۱۱۳ساله یکی از مشهورترین و موفقترین باشگاههای اروپا، با ترکیبی از اطلاعات، جذابیتهای مدرن و احساسی، اما به شکلی کاملاً واقعی بازگو میشود. بیش از ۵۰۰ نمایشگاه با تکنولوژیهای برنده جوایز و عناصر تعاملی برای عاشقان فوتبال، دوستداران ورزش و بازدیدکنندگان کنجکاو بهنمایشدرآمده است.
پس از بازدید از موزه، بازدیدکنندگان وارد فروشگاه بزرگ باشگاه بایرنمونیخ میشوند که بهروز شده و بیش از همیشه جذاب است. محصولات رسمی باشگاه آلمان، در مساحتی حدود ۱۰۰۰ مترمربع با بیش از ۵۰۰ نوع محصول برای هواداران ارائه میشود.
ویژگیهای استادیوم آلیانتس آرنا (آلیانز آرنا)
یکی از مزیتهای بزرگ این استادیوم، پاسخگویی به نیازهای طیف گستردهای از هواداران است. در بازیهای بوندسلیگا، ۱۳,۵۰۰ بلیت مقرونبهصرفه برای جایگاههای ایستاده، ۲۲۰۰ صندلی بیزینسی و ۱۰۶ جعبه اجرایی با مجموع ۱۳۷۴ صندلی برای مهمانان ویژه وجود دارد. همه چیز برای کاربران ویلچر نیز فراهم است؛ دسترسی بهتمامی ۱۶۵ صندلی مخصوص بهصورت یکسطحی در نظر گرفته شده است.
معماران استادیوم آلیانتس آرنا (آلیانز آرنا)
این شگفتی معماری توسط معماران معروف ژاک هرتزوگ و پیر دو مورون طراحی شده است. سنگ بنای استادیوم در ۲۱ اکتبر ۲۰۰۲ گذاشته شد و کمتر از سه سال بعد، در ۳۱ مه ۲۰۰۵، بایرنمونیخ با تیم ملی آلمان در اولین مسابقه افتتاحیه در این ورزشگاه به میدان رفت.
بایرنمونیخ اکنون تنها مالک آلیانتس آرنا است و تیم TSV 1860 مونیخ که در ابتدا بهصورت مشترک از این استادیوم استفاده میکرد، تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۵ بهعنوان مستأجر باقی میماند.