سبک معماری کلاسیک چیست؟

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

معماری کلاسیک

نمادین ترین سازه های کلاسیک ، معابد سنگی بزرگی هستند که بر اساس تقارن و نظم ساخته شده اند. به این ترتیب، این سبک یک سنت دیرینه معمارانه است که ارزش ها و آرمان های دنیای باستان را احیا می کند.

معماری کلاسیک چیست؟

معماری کلاسیک از یونان و روم باستان سرچشمه گرفته است و با تقارن، ستون‌ها، پنجره‌های مستطیل شکل و سنگ مرمر مشخص می‌شود. تا قرن‌ها، معماران از این سبک الهام می‌گرفتند و آرمان‌های سنتی را در سبک‌های بعدی جای می دادند.

در یک مفهوم گسترده، معماری کلاسیک می تواند تمامی عناصری که از معماری یونانیان و رومیان باستان گرفته شده است را در بر گیرد. جنبش احیای کلاسیک، واقعی ترین سبک معماری کلاسیک است که امروزه وجود دارد.

سبک معماری کلاسیک

تاریخچه

معماری کلاسیک در قرن پنجم قبل از میلاد در یونان و در حدود قرن سوم پس از میلاد در رم ترویج یافت. این سبک در طول سال ها بارها احیا شد. در دوران رنسانس در کشور ایتالیا، معماران برای احیای معماری کلاسیک رومی تلاش می کردند.

قرن ها بعد در اروپا، با حفاری در پمپئی،اشتیاق به سبک  معماری یونان باستان  پس از سال ها شعله ور شد. سبک معماری مربوطه به عنوان احیای سبک کلاسیک یونانی شناخته شد. این معماری به شدت بر یکپارچگی ساختاری متمرکز بود.

یکی از رایج ترین انواع معماری کلاسیک در ایالات متحده به عنوان نئوکلاسیک شناخته می شود. این نوع معماری در پاسخ به معماری باروک آمد و متاثر از  طراحی روم باستان است. این سبک در قرن هجدهم در اروپا شکل گرفت و به سبک نمادین بسیاری از ساختمان‌های دولتی در واشنگتن دی سی تبدیل شد.

احیای کلاسیک سبکی است که در اواخر قرن نوزدهم وارد صنعت مد شد و تفسیر آزادانه تری  نسبت به سبک کلاسیک داشت. این سبک پس از نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو در سال 1893 شهرت زیادی کسب کرد.ساختمان‌های نمایشگاه فرم‌های کلاسیک داشتند که الهام‌بخش معماران در سراسر کشور بودند. بسیاری از خانه ها، دادگاه ها، بانک ها، مدارس و کلیساها در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به این سبک ساخته شدند.

معماری کلاسیک

مشخصات

معماری کلاسیک مفاهیمی مانند جسارت، فروتنی و عقل را ارزشمند می دانست.برخی از این عناصر کلیدیاین سبک  شامل موارد زیر می باشند.

تقارن و تناسب

ساختمان‌های کلاسیک معمولاً متقارن هستند و دارای عناصری مانند ستون‌ها و پنجره‌ها هستند که به طور مساوی از هم فاصله دارند.

ستون ها در یک سبک خاص (یا ترتیب مشخص)

این چیدمان (ستون ها) در آثار رومی ها و یونانی ها به وفور دیده می شود.

 ایوان

بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های این سبک، دارای ایوان هایی  هستند که در بالای آن یک پایه کلاسیک قرار می گیرند. درب ها معمولا در مرکز خانه قرار می گیرند.

مصالح ساختمانی بادوام

 معماری کلاسیک شامل مصالحی مانند سنگ مرمر، بتن و آجر است.

نقوش طراحی کلاسیک

این خانه‌ها اغلب دارای سقف‌های شیب‌دار ، پیش آمدگی لبه بام، درب های تزئینی و نقش های تزئینی (اکثرا در بالای درب ها)هستند.

پنجره های مستطیلی

پنجره ها در این سبک یک شکل، یک اندازه و در سراسر نما به صورت متقارن هستند.

ستون های معماری کلاسیک

حقایقی جالب

معماری کلاسیک احیا شده شبیه به سبک(هنر های زیبا) Beaux-Arts است.

این دو سبک تقریبا در یک دوره رایج بودند و سبک هنر های زیبا، بسیاری از عناصر طراحی کلاسیک را در خود جای داده است. یکی از راه هایی که می توانید بین این دو سبک تمایز قائل شوید، بررسی جزئیات است. سبک کلاسیک  احیا شده،به طور قابل توجهی تزئینات کم تری دارد.

با رونق گرفتن سبک معماری مدرن،سبک کلاسیک احیا شده تقریبا از بین رفت.

احیای سبک کلاسیک در قرن نوزدهم، تلاشی بود برای پیوند مجدد معماری با آرمان های سبک کلاسیک. بسیاری از معماران جوان از نمایشگاه شیکاگو که در سال 1893 متاثر از  این سبک برگزار شد، ناامید شدند و قاطعانه با ایده های جدید و بدیع در پی  ایجاد تغییرات در طراحی بودند. این پاسخ مسلماً آغاز شکل گیری معماری مدرن بود که فرم های  کلاسیک را با طرح های فعلی و مدرن جایگزین کرد.

معماری کلاسیک

شما هنوز هم  می توانید یک خانه به سبک معماری کلاسیک احیا شده پیدا کنید.

اگرچه این سبک به اندازه سبک های دیگر محبوب نبود، تعداد زیادی از خانه های مسکونی ساخته شده با این سبک همچنان پابرجا هستند. ستون های رو به جلو و ایوان تمام قد بزرگترین سرنخ هایی هستند که نشان می دهد خانه ای به این سبک وجود دارد.

به طور خلاصه، معماری کلاسیک سبکی است که از یونان و روم باستان سرچشمه گرفته است. این سبک بارها احیا شده است و بسیاری از سبک های معماری فرم های کلاسیک را در خود جای داده اند. معماران کلاسیک بر روی ستون‌ها، تقارن و تناسب، تمرکز زیادی دارند تا ساختمان‌هایی مانند ساختمان کنگره ایالات متحده و ساختمان دیوان عالی ایالات متحده ساخته شوند.

سبک معماری کلاسیک

تهیه و ترجمه اختصاصی توسط سایت معماری آرک وب

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.