30 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان 

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

خانه شماره 10 جلفا | اثری از USE Studio

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

خانه شماره 10 جلفا

معرفی پروژه

معماران: USE Studio

مساحت: 400 متر مربع

سال ساخت:2022

موقعیت: اصفهان

عکس‌ها از: محمد سروش جوشش

پیمانکاران: شرکت عمران انصاری‌پور

خانه شماره 10 جلفا

تحولات مفهوم خانه

هدف این پروژه بررسی “خانه” نه‌تنها به‌عنوان نوعی ساختمان، بلکه به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره و هویت ما است که فراتر از هر مکان فیزیکی می‌رود و نشان‌دهنده رابطه ما با خودمان، دیگران و جهان اطراف است. مفهوم “خانه” در ایران و جهان طی چند دهه گذشته دست خوش تغییرات قابل‌توجهی شده است، اما می‌توان گفت که در ایران نقطه عطف این تغییرات در دهه ۱۹۵۰ بود. در آن زمان به دلیل افزایش جمعیت شهری، “خانه” به کالایی سودآور برای تولید سرمایه تبدیل شد. این روند در دهه ۷۰ بیشتر شد.

خانه شماره 10 جلفا

اهداف طراحی خانه شماره 10 جلفا

بااین‌حال، برای معماران در فرایند طراحی “خانه شماره ۱۰ جلفا”، فرصتی برای جستجوی معنای معاصر عمیق‌تر “خانه” وجود دارد؛ بنابراین، این پروژه به دنبال تعامل مؤثر با بافت خود و تبدیل‌شدن به مکانی امن و آرام است که بتواند بخشی از آرامش ازدست‌رفته ساکنان خود را بازگرداند. حال سؤال این است که آیا بازیابی معنای معاصر “خانه” در پاسخ به شرایط فعلی می‌تواند فضای زندگی بهتر و انعطاف‌پذیری را برای انسان‌های امروزی به کمک معماری معاصر فراهم کند؟

خانه شماره 10 جلفا

موقعیت تاریخی محله جلفا

“خانه شماره ۱۰” در محله جلفا در کنار کلیسای جامع وانک واقع شده است، مکانی که ۴۰۰ سال پیش به دستور شاه‌عباس صفوی برای جابه‌جایی ارمنیان از زاینده‌رود به اصفهان تعیین شده بود. کلیسای جامع وانک، کلیسای مریم، میدان جلفا و خانه‌های تاریخی به‌عنوان شواهدی ملموس از معماری و شیوه زندگی این مردم باقی‌مانده‌اند. امروزه ارمنی‌ها اکثریت ساکنان این محله را تشکیل نمی‌دهند؛ زیرا جمعیت قابل‌توجهی از آن‌ها در دهه‌های اخیر مهاجرت کرده‌اند. از سوی دیگر باتوجه‌به موقعیت مکانی و پتانسیل گردشگری این محله، فضاهای بسیاری به کافه و رستوران تبدیل شده و این محله را به محلی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و گردشگران تبدیل کرده است.

خانه شماره 10 جلفا

در طی این فرایند، “خانه” و اقامتگاه‌های دائمی، کاهش‌یافته و فضاهای تجاری و توریستی ایجاد شده‌اند. اگرچه ایجاد فضاهای عمومی و زیرساخت‌های گردشگری جنبه‌های مثبت زیادی برای شهر دارد، اما این روند اگر بدون برنامه‌ریزی و درنظرگرفتن همه جوانب موضوع ادامه یابد، پیامدهای منفی خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین پیامدهای آن ازبین‌رفتن “بافت اجتماعی” است که با حذف ساکنان دائمی و زندگی روزمره آن‌ها از این بافت به دست می‌آید. حال سؤال این است که “خانه” و مسئله سکونت، به‌عنوان مهم‌ترین مولفه‌های شهر، چگونه می‌تواند در تغییرات فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی بافت پیرامونی مؤثر باشد؟

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
علی

کامل نیست کامل نیست

آرمان شریف

چه چیزی کامل نیست؟

تبلیغات
آخرین مطالب
ویلا حیاط مرکز تغابنی
معماری ویلا حیاط مرکز | نکست آفیس-علیرضا تغابنی
دانلود مبحث 11 مقررات ملی ساختمان | ویرایش سال 1400
استادیوم اتحاد منچستر سیتی
استادیوم اتحاد، نگاهی بر معماری خانه‌ تیم منچستر سیتی
گالری‌های هنری در بافت شهری
گالری های هنری چگونه در بافت شهری ترکیب می شوند؟ (معرفی 5 گالری هنری)
طراحی ساختمان اداری سرو
طراحی ساختمان اداری سرو | دفتر معماری و ساخت تموز
آخرین محصولات
شیت لایه باز مدرسه
دانلود شیت لایه باز معماری | مدرسه
شیت لایه باز معماری وبلا 2
دانلود شیت لایه باز معماری | ویلا 2
پاورپوینت مبحث 3 مقررات ملی ساختمان-ویرایش سال 1395
پاورپوینت مبحث 3 مقررات ملی ساختمان تمامی فصل ها
دانلود پاورپوینت مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان
پاورپوینت مبحث 4 مقررات ملی ساختمان تمامی فصل ها
پاورپوینت مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان
پاورپوینت مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان تمامی فصل ها
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

محل تبلیغات متنی

محل تبلیغات متنی

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.