معماری معاصر چیست؟

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

معماری معاصر

در حالی که هیچ تعریف روشنی از آنچه معماری معاصر را تشکیل می دهد وجود ندارد، این معماری شامل طیف وسیعی از سبک های ساختمانی امروزی است که اغلب به طور اساسی با یکدیگر و گاهی اوقات با هر چیزی که قبلاً آمده است متفاوت به نظر می رسد. این به لطف نوآوری‌ های بی‌ شماری در مصالح و تکنیک ‌های ساختمانی است که معماری معاصر را در تمام تکرار های بی ‌نهایت آن ممکن ساخته است.

معماری معاصر

معنای لغوی معماری معاصر

معماری معاصر اساساً به سبک فعلی معماری اشاره دارد. به عنوان مثال، خانه ای که امسال مطابق با روندهای فعلی ساخته شده است، معماری معاصر محسوب می شود.

معماری معاصر

معماران معماری معاصر

برخی از معماران برجسته معاصر قرن بیست و یکم عبارتند از: فرانک گری، ژان نوول، تادائو آندو، شیگرو بان، سانتیاگو کالاتراوا و مرحوم زاها حدید، که در سال 2016 در 65 سالگی درگذشت، اما آثارش هنوز توسط شرکتی که او پشت سر گذاشته در حال ساخت است. این «معماران و طراحان با سابقه درخشان» معاصر به‌ خاطر ساختمان ‌های برجسته ‌ای که به شکل ‌های غیر متعارف و خلاف آنچه در رخ داد جهان است از خود در سراسر جهان بر جای می گذارند، شناخته شده ‌اند.

در حالی که همه آنها ساختمان های بزرگ با مقیاس بلند پروازانه ای مانند تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس یا فیلارمونی نوول پاریس ساخته اند، بسیاری از آنها اقامتگاه های خصوصی همچون آپارتمان های مجلل طراحی شده  توسط زاها حدید در خیابان 28 که مشرف به های لاین نیویورک است  نیز ساخته اند.

اما معماری معاصر به ساختمان ‌های با مقیاس بزرگ که توسط معماران شناخته شده طراحی شده محدود نمی‌ شود. همچنین می ‌توان آن را در یک خانه کپسولی با طراحی معماری پایدار (spheroid-shaped sustainable Ecocapsule) در اسلواکی که یک خانه  با سیستم غیر متصل به شبکه (off-grid) است که برای زندگی در هر نقطه از جهان طراحی شده است بیان کرد. همچنین می ‌تواند یک خانه خانوادگی مسکونی پیش‌ ساخته در حومه آمریکا، یک اقامتگاه درختی آینه‌ کاری‌ شده (mirrored cube treehouse hotel) در جنگل سوئد، یا ساختمان آپارتمانی طره شده و مشرف به یک کانال اروپایی باشد.

معماری معاصر

تاریخچه معماری معاصر

معماری معاصر با یک سبک تعریف نمی‌ شود، اما در ضرورت غیر متعارف بودن و گسستن از گذشته با استفاده از نوآوری و تخیل به جای تکرار سبک‌ های قدیمی ‌تر، بیش از پیش متحد تر شده است.

به طور کلی تصور می شود که عصر معماری معاصر زمانی پس از دوره مدرن تقریباً نیمه اول قرن بیستم و دوره پست مدرن که واکنشی به آن از دهه 1960 آغاز شد و تا دهه 90 ادامه یافت آغاز شده است. بنابر این، بناهایی از اواخر قرن بیستم تا امروز را می توان آثار معماری معاصر نامید.

معماران معاصر دیگر محدود به فرم های خطی نیستند، زیرا آنها اکنون زرادخانه ای از مصالح نو آورانه و روش های ساختمانی را در اختیار دارند. این شامل توانایی طراحی منحنی های تولید شده توسط کامپیوتر یا استفاده از فناوری برش لیزری و چاپ سه بعدی برای ساخت اشکال چالش برانگیز، دقیق و بی سابقه است.

رندر های کامپیوتری نما هایی از آینده را با جزئیات بیش از حد واقع گرایانه تداعی می کنند، اما چیزی که به نظر می رسید زمانی غیرممکن ، آینده نگرانه  و کاملاً مفهومی به نظر برسد ، اکنون در نسل جدیدی از ساختمان ها قابل دستیابی است که به نظر می رسد منطق، گرانش، و اغلب مرز هایی از آنچه که مرسوم تلقی می شد را در سراسر جهان نادیده می گیرند.

پایداری یکی از ویژگی‌ های مهم معماری معاصر است. استفاده از مواد بازیافتی و طبیعی و توجه به سیستم‌ های ساختمانی کنترل ‌کننده دما و آب که به طور یکپارچه با ساختمان در نظر گرفته می‌ شود که با توجه به شرایط اضطراری تغییرات آب و هوایی که تا حدی نتیجه آسیب های زیست محیطی ناشی از ساختمان ها است، حیاتی به نظر می رسد.

معماری معاصر

ویژگی های معماری معاصر

 در اینجا چند عنصر کلیدی وجود دارد که ممکن است به شما در شناسایی یک ساختمان معاصر در طبیعت کمک کند:

  • خطوط منحنی
  • فرم های گرد
  • حجم های غیر متعارف
  • عدم تقارن
  • اشکال آزاد
  • پلان باز
  • پنجره های بزرگ و فراوان
  • بام های سبز
  • منظر اطراف یکپارچه با ساختمان
  • فناوری خانه هوشمند یکپارچه با ساختمان
  • روشنایی LED قابل تنظیم یکپارچه با ساختمان

معماری معاصر

حقایق جالب

در سال 2017، رویال میل مجموعه ای از تمبر شامل 10 مورد از شناخته شده ترین ساختمان های عمومی در 20 سال گذشته را به منظور جشن گرفتن “رنسانس معماری معاصر” در بریتانیا سفارش داد. این تمبرها عکس ‌های عکاسان معروف معماری (Hufton + Crow) از ساختمان‌ هایی مانند مرکز ورزش ‌های آبی لندن (London Aquatics Centre) ، پارلمان اسکاتلند ادینبورگ (Edinburgh’s Scottish Parliament) و تیت مدرن لندن(Tate Modern in London) را نشان می‌داد.

یک ساختمان جدید بدون معاصر بودن می تواند مدرن باشد و یک ساختمان معاصر می تواند به معنای زمانی کلمه مدرن باشد. و البته یک ساخت جدید می تواند مدرن، معاصر یا به سادگی هیچکدام نباشد، اگر صرفاً یک کپی از سبک دوره قبلی باشد. این واقعیت که متخصصان املاک، برای نمایش خانه های بازسازی شده و تازه ساخت و بسیاری دیگر… از این کلمات به اشتباه استفاده می کنند کمکی بر فروش آن ها نمی کند.

معماری معاصر

تهیه و ترجمه اختصاصی توسط سایت معماری آرک وب

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.