30 درصد تحفیف برای محصولات شیت لایه باز و مقررات ملی ساختمان 

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

  کد تخفیف: ZMB5P

معماری ساختمان مسکونی دریا | اثری از گروه معماری هوبا دیزاین

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

ساختمان مسکونی دریا اثری از گروه معماری هوبا دیزاین

معرفی پروژه

معماران:گروه معماری هوبا دیزاین
مساحت: 1230 متر مربع
سال: 2023

تحولی نو در معماری مسکونی تهران: نمای دوپوسته و فضاهای سبز

ساختمان مسکونی دریا اثری از گروه معماری هوبا دیزاین

در سال‌های اخیر، تهران مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، شاهد افزایش ساخت‌وساز شهری بوده است که عمدتاً بر ساختمان‌ها در بافت شهری متمرکز است. آپارتمان‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و اغلب فقط ازیک‌طرف نور می گیرند. در ساختمان مسکونی دریا، نمای ساختمان به‌عنوان یک سطح سبز و نورگیر طراحی شده است که با ایجاد یک نمای دوپوسته به‌دست‌آمده است. لایه داخلی که از مواد شیشه‌ای مرتبط با فضاهای خالی ساخته شده است، نور مسی رنگی را به فضاهای داخلی منعکس می‌کند و نمای پروژه را به یک دیوار سبز تبدیل می‌کند. در این پروژه، ایده فضاهای سبز، پنجره‌ها و فضاهای داخلی برای ایجاد یک ساختار واحد باهدف بهبود فضاهای داخلی و خارجی ادغام شده‌اند.

شکل‌گیری فضایی پروژه

ساختمان مسکونی دریا اثری از گروه معماری هوبا دیزاین

شکل‌گیری فضایی پروژه از دو مفهوم اصلی «تهی» و «جرم» نشئت می‌گیرد که هر کدام با مصالح پروژه ترکیب شده‌اند. هدف نهایی ایجاد یک الگوی قابل‌تکرار برای این نوع آپارتمان مسکونی است که می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی در آپارتمان‌های شهری کمک کند و عناصر فضایی پروژه را با حس پایداری همراه کند. ساختاری که در نمای خارجی ایجاد می‌شود، از طریق عناصری با فرم ظریف برای حفظ وضوح در تفسیر پروژه، یک کل منسجم را تشکیل می‌دهد.

مصالح مورداستفاده در ساختمان مسکونی دریا

ساختمان مسکونی دریا اثری از گروه معماری هوبا دیزاین

مصالح مورداستفاده در این پروژه بر اساس استفاده از سنگ‌های بازیافتی از معادن اطراف تهران شکل‌گرفته است. سنگ‌های بازیافتی در اشکال و اندازه‌های مختلف در این پروژه استفاده شده اند. از سوی دیگر، سطح فضاهای خالی با آجرهای لعاب‌دار سنتی که در کوره‌های برقی تولید شده‌اند ساخته شده است تا از روش‌های سنتی و پایدارتر در تولید مصالح ساختمانی حمایت شود. ویژگی بازتابنده آجرهای لعاب‌دار مسی کیفیت فضاها را در این فضاهای خالی به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. این رویکرد سازمانی می‌تواند گردش هوا و نور را در آپارتمان‌ها به حداکثر برساند و به فضاهای نیمه‌باز اجازه می‌دهد نقش مهم‌تری در زندگی روزمره ساختمان‌های آپارتمانی شهری ایفا کنند.

کیفیت محیط داخل

ساختمان مسکونی دریا اثری از گروه معماری هوبا دیزاین

یکی از اهداف اصلی این پروژه افزودن کیفیت فضایی به فضاهای فراموش‌شده در آپارتمان‌های مسکونی و ایجاد یک راهرو هوای آزاد در داخل ساختمان برای تأمین تهویه طبیعی و همچنین ایجاد منظره بصری دلپذیر بین فضاهای نیمه‌باز ساختمان (بالکن‌ها، پله‌ها و فضای داخلی خالی) بود. تعریف نما به‌عنوان لایه‌ای که فضاهای سبز، پنجره‌ها، نفوذ نور و همچنین نیازهای داخلی ساکنان را در بر می‌گیرد، یکی از اهداف این پروژه بود که با ضخیم‌شدن پوسته نما به دست آمد. نما اکنون مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف است که نه‌تنها کیفیت فضاهای داخلی را افزایش می‌دهد؛ بلکه میزان نفوذ نور خورشید جنوبی را از طریق لایه پوشش گیاهی روی این لایه کنترل می‌کند.

ساختمان مسکونی دریا اثری از گروه معماری هوبا دیزاین

ساختمان مسکونی دریا اثری از گروه معماری هوبا دیزاین

طراحی تیپ‌شناسی این ساختمان به صورتی است که تهویه طبیعی را در فضاهای بسته و نیمه‌باز آپارتمان‌ها افزایش دهد و مصرف انرژی سرمایشی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. ایجاد فضاهای نیمه‌باز قابل‌استفاده در تیپ‌شناسی مسکونی کوچک‌مقیاس در ارتقای کیفیت زندگی در چنین ساختمان‌هایی ضروری است. هدف در این پروژه ایجاد نمونه‌ای با قابلیت تکثیر در پروژه‌های مختلف در سطح شهر بوده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.