معماری پست مدرن چیست؟

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

معماری پست مدرن

معماری پست مدرن جنبشی در قرن بیستم است که با ترکیبی از سبک‌ های کلاسیک و مدرن برای خلق آثار منحصر به ‌فردی از معماری مشخص می ‌شود که می‌ خواهند شبیه هیچ چیز قبلی به نظر نرسند. برخی از جنجالی‌ ترین، تحریک ‌آمیز ترین، خاص ‌ترین و به یاد ماندنی ‌ترین ساختمان‌ های جهان از جنبش معماری پست مدرن بیرون آمده‌اند.

تاریخچه معماری پست مدرن

پست مدرنیسم در دهه های 1960 و 1970 به عنوان یک واکنش انتقادی معمار محور و پاسخ به معماری مدرن غالب در اواسط قرن بیستم ظهور کرد که معماران پست مدرن آن را بی مکان و سفت و سخت می دانستند که از مصالح مدرن براق مانند فولاد و شیشه ساخته شده بود و فاقد هرگونه زینت و احساس بود.

 معماران پست مدرن بر این باور بودند که آرمان ‌های اتوپیایی مدرنیسم به ‌عنوان شکلی دموکراتیک از معماری قابل دسترس برای توده‌ ها شکست خورده است و لحظه‌ی فرهنگی آن گذشته است (ادعای که با قضاوت بر اساس محبوبیت ماندگار زیبایی شناسی مدرنیستی در قرن بیست و یکم، آزمون زمان را پشت سر نگذاشته است). در حالی که مدرنیسم به نظم و سادگی اختصاص داشت، پست مدرنیسم پیچیدگی و تضاد را پذیرفت، همانطور که در کتاب تأثیرگذار رابرت ونتوری، معمار پست مدرن آمریکایی در سال 1966 با عنوان: “پیچیدگی و تضاد در معماری” استدلال شده است.

موفق‌ترین ساختمان ‌های پست مدرن شخصیت، شوخ طبعی و برداشتی کنایه ‌آمیز از عناصر و حرکات معماری گذشته دارند، و از زیبایی متعارف و تصورات مربوط به آنچه که طعم خوب را تشکیل می‌دهد، اجتناب می‌کنند. با استفاده از مجموعه ای از سبک های متفاوت، ساختمان های پست مدرن می توانند برای افراد ناآشنا چالش برانگیز باشند و به سمتی بی محتوا و تبلیغاتی گرایش پیدا کنند.

پست مدرنیسم در طول رونق اقتصادی دهه 1980 شکوفا شد و تا دهه 1990 ادامه یافت، و هر تعداد از بناهای معماری پر سر و صدا، غرور آفرین و ژانر مخالف را به دنبال خود بر جای گذاشت، ابتدا در ایالات متحده، و سپس در سراسر جهان در جاهایی مانند اروپا، ژاپن، و استرالیا از جمله کشور هایی بودند که نفوذ این معماری در آن گسترش یافت .پست مدرنیسم بر معماری معاصر تا به امروز تأثیر می گذارد.

ویژگی های معماری پست مدرن

1-پیچیدگی و تناقض

در طراحی پست مدرن هیچ چیز ساده نیست و تقریبا همه چیز به فرم ها و نمادگرایی وابسته است. یک مثال اولیه از این موضوع خانه وانا ونتوری (۱۹۶۴، پنسیلوانیا) اثر رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون است. در محله ای پر از خانه های سنگی و عمارت های ویکتوریایی، خانه وانا ونتوری یک بنای برجسته است. این یک واکنش در برابر قوانین سخت معماری مدرنیسم با خطوط شکسته، تزیینات غیرضروری، زوایای نامناسب، فرم نامتقارن و  است.

2-رنگ های تند و الگوهای زشت

طراحی پست مدرن اغلب با رنگ های اشباع شده، الگوهای بلند و کنتراست های قوی مشخص می شود. طراحان هرگز قصد نداشتند که اشیایشان بخشی از یک مد همیشگی باشند؛ بلکه آن ها پر زرق و برق، رنگ پریده و زودگذر بودند. مانند این پله ها، پست مدرنیسم توجه شما را جلب می کند.

3-تبدیل امور عادی و روزمره

طراحان پست مدرن از رنگ، الگو و تزئینات استفاده می کردند تا اشیاء معمولی و روزمره را به اشیایی برای تفکر بصری تبدیل کنند.

این درب بسیار ساده که توسط یک قاب قرمز احاطه شده است با پنجره‌هایی مربع و به رنگ آبی، یک نمای معمولی را به یک نمای جذاب‌تر تبدیل می‌کند.

4-فرم از عملکرد پیروی نمی کند

عناصر و اجزای معماری و اشیا اغلب زاید هستند و تنها برای تزیین یا ایجاد یک بیان بصری وجود دارند به عنوان مثال، این خرپای های فیروزه ای کاملا زینتی هستند و هیچ توانایی ساختاری برای تقویت سقف ندارند.

5-تبدیل مواد ارزان قیمت به اشیا گران قیمت

در طراحی پست مدرن مواد ارزان و روزمره در یک تغییر به اشیا گران قیمت تبدیل می شوند. پلاستیک، لمینت و مقوا برخی از مواد کلیدی مورد استفاده هستند و از طریق طراحی منحصر به فرد بسیار گران قیمت می شوند. فرانک گری از مقوا برای صندلی “Wiggle” خود استفاده کرد (۱۹۷۲). در حالی که به نظر نمی رسد کسی بتواند روی آن بنشیند اما بسیار قوی و محکم است فقط به این دلیل که مقوا است،

6-فرهنگ عامه و فرهنگ عالی را در هم می آمیزد

طراحان پست مدرن همچنین به دنبال برهم زدن سلسله مراتب فرهنگ عامه و فرهنگ عالی با ترکیب منابع، تصاویر و اشکال هر یک با هم بودند.در اینجا، Dust Furniture ‘Trophy Wife’ (2012) یک کابینت سنتی را با یک واحد قفسه ای مانند دیزنی در ترکیبی از اشکال متناقض و نوستالژیک ترکیب می کند.

7-اشارات نمادین و تاریخی

فرم همان چیزی بود که طراحان پست مدرن می خواستند چون ارتباط کمی با عملکرد داشت. آن ها نمادگرایی را دوباره به معماری بازگرداندند و با اشکالی که توسط طراحان مدرنیست رها شده بود بازی کردند. آن ها تاریخ را برای اشکال عجیب و غریب استخراج می کردند و آن ها را برای اشیا غیر منتظره به کار می بردند، مانند این نرده که با ستون های مناره مانند قرون وسطایی تزیین شده است که به نظر می رسد باید یک کلیسا را به جای خانه تزئین کنند.

8-طنز، کنایه، هوس، شوخ طبعی و تقلید

یک کلمه از هر یک از موارد بالا انتخاب کنید. طراحی پست مدرن به این منظور است که شما را به فکر وادار کند و حتی شما را بخنداند.

این تخت گربه دارای چهار پایه انتزاعی به شکل شطرنج است که برای طراحی آن کاملا غیر ضروری است. با این حال، آنها آن را به یک “تخت چهار پایه” بزرگ تبدیل می کنند زیرا همانطور که می دانیم، گربه همیشه پادشاه قلعه است.

۹-تجلیل از سطحی نگری

پست مدرنیسم به جای معنا، ارزش و محتوا، بر ظواهر و سطحی نگری تاکید می کند، همانطور که در این طرح فلزی با درب های شیشه ای بافت دار متصل به قاب در اتاق ناهارخوری دیده می شود.پس، همه چیز را کنار هم بگذارید. یک شاهکار پست مدرن، نامتعارف، التقاطی و بی محتوا برای تفکر زیبایی شناختی و لذت بصری شما است.

 یکی از نمونه های محبوب اشیا پست مدرن کتری پرنده سوت زن مایکل گریوز است که در سال ۱۹۸۵ توسط آلسی به بازار عرضه شد و در سال ۱۹۹۹ (در نسخه ارزان تر) توسط تارگت دوباره به بازار عرضه گردید. شکل نقره ای و رینگ های آن به یک سرویس چای زیبا که توسط طراح معروف آلمانی، جوزف هافمن طراحی شده است اشاره دارد (۱۹۱۰) در حالی که پرنده قرمز بر روی آن لمسی ناآشنا بر روی کتری است.

نمونه موردی های قابل توجه از معماری پست مدرن

ساختمان پورتلند

ساختمان پورتلند، طراحی شده توسط معمار فقید مایکل گریوز، ساختمان اداری شهرداری در پورتلند، شهر اورگان است که به دلیل استفاده نا معمول خود از رنگ، متریال های مورد استفاده در سطوح  و خلاقیت در تزیینات در هنگام افتتاح در سال 1982، موجی جدید ایجاد کرد و تمام تعاریف را از آن چه از ساختمان اداری انتظار می رفت را به چالش کشید. این بنا در سال 2011 در فهرست ملی اماکن تاریخی ثبت شد.

خانه وانا ونتوری

خانه وانا ونتوری در چستانت هیل، فیلادلفیا، در سال 1964 توسط معماران رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون تکمیل شد. این بنا که برای مادر ونتوری ساخته شده بود، با مقیاس غیر معمول و سقف شیروانی شکسته، یکی از اولین آثار شناخته شده معماری پست مدرن بود. معمار در رابطه با این موضوع بیان میکند: : «من عناصری را دوست دارم که ترکیبی باشند تا خالص، سازش‌کننده باشند تا واضح، تحریف شده‌اند تا ساده.»

نئویو ساست گالری

نئویو ساست گالری در اشتوتگارت آلمان در سال 1984 پس از پنج سال ساخت و ساز افتتاح شد. این بنا توسط جیمز استرلینگ، مایکل ویلفورد و همکاران طراحی شده است و مجموعه ای از هنر مدرن قرن بیستم را در خود جای داده است.

دفتر مرکزی ساختمان سرویس اطلاعات مخفی

دفتر مرکزی ساختمان سرویس اطلاعات مخفی (SIS) یا ساختمان M16 در لندن، که در سال 1994 تکمیل شد، توسط تری فارل و شرکا طراحی شد. طراحی عجیب و غریب آن از همه چیز، از نیروگاه های صنعتی دهه 1930 بریتانیا گرفته تا معابد مایاها و آزتک ها الهام گرفته شده است. این ساختمان عملاً شخصیتی در فیلم های جیمز باند مانند چشم طلایی (1995)، جهان کافی نیست (1999)، سقوط آسمان (2012) و اسپکتر (2015) است.

پمپیدو سنتر

پمپیدو سنتر که در دهه 1970 در پاریس با هیاهو و جنجال های زیادی برپا شد، اکنون یکی از جاذبه های اصلی شهر است. این موزه هنر معاصر که توسط معماران رنزو پیانو و ریچارد راجرز طراحی شده است، یک ساختمان پست مدرن است که عناصر عملکردی آن، از جمله لوله کشی و آسانسورها، به وضوح به بیرون منتقل شده اند تا فضای بیشتر تا جایی که ممکن است در داخل ، برای مردم و هنر باقی بماند. این ناهنجاری رنگارنگ در قلب پاریس باشکوه قرن نوزدهمی ، حتی امروز آن را بیش از پیش چشمگیر می کند.

سالن کنسرت والت دیزنی

فرانک گری به لطف ساختمان های برجسته ای مانند سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس که بین سال های 1999 تا 2003 ساخته شده است، به عنوان استاد پست مدرن در نظر گرفته می شود که به نظر می رسد از بال های فولادی ضد زنگ یک کشتی خارق العاده ساخته شده است.

تهیه و ترجمه اختصاصی توسط سایت معماری آرک وب

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات
تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.