معماری احیای گوتیک چیست؟

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

معماری احیا گوتیک

معماری احیای گوتیک به احتمال زیاد قوس های نوک تیز و استفاده مکرر از جزئیات پیچیده را به ذهن می آورد. شاید کلیسا های قدیمی یا بناهای تاریخی به ذهنتان خطور کند. اما واقعیت این است که سبک احیای گوتیک بر خانه‌های مسکونی و ساختمان ‌های معروف دولتی یا آموزشی نیز تأثیر گذاشته است. در این مقاله به اینکه چه چیزی این سبک فانتزی را تعریف می کند نگاهی خواهیم انداخت ، و  سپس به بررسی تاریخچه و نحوه شناسایی آن می پردازیم.

ویژگی های کلیدی

معماری احیای گوتیک به آسانی از طریق جزئیات پیچیده، برجسته، بلند، عمودی، پنجره‌ های بزرگ و انبوهی از طاق‌ های نوک تیز شناسایی می ‌شود. این سازه ها دارای شیروانی های شیب دار هستند که اغلب با تزئینات یا جزئیات تزئین شده همراه اند. طاق های نوک تیز نمادین، به شکل پنجره ها و درگاه ها دیده می شوند. در این سبک ، ستون های قوسی رایج هستند و نگه دارنده ی سقف های بلند می باشند.

خطوط عمودی و جزئیات ، به زیبایی بصری این سبک معماری می افزاید. سازه‌ های سبک احیای گوتیک از سنگ، شیشه، آهن و فولاد ساخته شده ‌اند تا حس  ساختار سنگی را که در قرن شانزدهم و قبل از آن استفاده می‌شد را به تصویر بکشند. تمام این ویژگی‌ ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا ظاهری قلعه ‌مانند را ایجاد کنند که یادآور معماری گوتیک قرون وسطی می باشد.

برخی از ساختمان‌ های معروف در این سبک منحصر به فرد عبارتند از: بیگ بن و خانه های پارلمان وست مینستر لندن ، کالج آل سولز در دانشگاه آکسفورد و خانه استرابری هیل.

تاریخچه

معماری احیای گوتیک در قرن‌ های 18 و 19 به وجود آمد و در انگلستان آغاز شد. در این برهه از تاریخ، با صنعتی شدن جهان ، حسی نوستالژی به قرون وسطی پدیدار شد. جامعه به عنوان یک کل، نگاه مدرن تری به جهان کرد و از استفاده و ساخت کارخانه ها و ماشین آلات حمایت کرد. احیای گوتیک نوعی یادداشت عاشقانه برای دوران قدیم بود و توسط کسانی که مخالف این تغییر صنعتی بودند حمایت می شد. اشتیاق برای ادغام دیدگاه ها و سبک زندگی دنیای قدیم در زندگی روزمره مردم را به طرح های معماری دوران قرون وسطی باز گرداند. استفاده از عناصر گوتیک و نگاه سنتی تر به جهان باعث احیای این سبک معماری دنیای قدیم شد.

در اواخر قرن نوزدهم، مصالح ساختمانی جدید و روش ‌های ساخت و ساز بیشتر بر عملکرد به جای تزئین تأکید داشتند. برج های تزیین شده و جزئیات دقیق دیگر مورد توجه نبودند. به همین دلیل، معماری احیای گوتیک کم کم از بین رفت.

معماری احیا گوتیک

تفاوت سبک احیای گوتیک و معماری گوتیک

از آنجایی که معماری احیای گوتیک عمدتاً از آثار اصلی گوتیک الهام گرفته شده است، این دو سبک معماری ویژگی ها و عوامل تعیین کننده بسیار مشابهی دارند. هر دو با جزئیات پیچیده، ارتفاعات بلند، پنجره های بزرگ و طاق های نوک تیز قابل شناسایی هستند. تفاوت اصلی بین معماری گوتیک و معماری احیای گوتیک در دوره های زمانی ساخته شده و مصالح و روش های ساختمانی موجود در آن زمان است.

معماری احیای گوتیک معماری گوتیک
در قرن 18 و 19 ساخته شده است

 

سنگ، شیشه، آهن و فولاد

 

روش های جدیدتر ساخت و ساز

ساخته شده در قرن شانزدهم یا قبل از آن

 

سنگ و شیشه

 

روش های ساخت و ساز در دنیای قدیم

معماری احیا گوتیک

خانه های سبک احیای گوتیک

معماری احیای گوتیک بیشتر به‌خاطر سازه ‌های بزرگ، گسترده و چشم ‌گیرش مانند برج‌ های ساعت، کلیساها، و ساختمان ‌های دولتی معروف است. با این حال، این سبک معماری سنگین به همین جا ختم نمی شود. معماری گوتیک راه خود را به ساختمان‌ های مسکونی نیز باز کرد که امروزه معماری گوتیک کارپنتر نامیده می‌شود.

این سبک خانه ها، معمولاً دارای جزئیات کمتری نسبت به احیای  گوتیک هستند که باعث می‌شود برای صاحبان خانه ملموس تر باشند. اما این بدان معنا نیست که ویژگی های اصلی سازه های گوتیک را حفظ نمی کنند. قوس های نوک تیز، تاکید بر عمودی بودن، و جزئیات پیچیده هنوز از ویژگی های کلیدی این سبک می باشند.

در  این سبک، این ویژگی‌ها کوچک‌تر و ساده‌تر به نظر می‌رسند. اغلب از سقف های شیب دار، گوشه های عمودی، پنجره های نوک تیز یا  طاق های نوک تیز استفاده می شود.تزئینات یا «جینجر برد» (تزیینات پیچیده انگلیسی آمریکایی در خارج از خانه، به خصوص در نزدیکی پشت بام)در اطراف شیروانی ‌ها استفاده می‌شود تا به این خانه‌ ها حسی شبیه به ساختارهای گوتیک دهد بدون اینکه کل ساختار را با جزئیات تزئینی پوشش دهد. اگرچه آن ها فاقد جزئیاتی هستند که ساختمان ‌های احیای گوتیک به آن شهرت دارند، گوتیک کارپنتر حسی از دنیای قدیمی را به قلمرو ساختمان‌ های مسکونی و طرح‌ های ساده‌تر می‌آورد.

اگر عاشق معماری احیای گوتیک هستید، این سبک را در فضای خود امتحان کنید تا حس این دوره زمانی منحصر به فرد معماری را تکرار کنید.

معماری احیا گوتیک

تهیه و ترجمه اختصاصی توسط سایت معماری آرک وب

 

 

فیلم بررسی سبک معماری احیا گوتیک ترجمه اختصاصی توسط سایت آرک وب

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

امتیاز بینندگان:5 ستاره

ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.