گواهینامه لید (LEED) چیست؟

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

گواهینامه لیید

سیستم رتبه‌بندی ساختمان سبز شورای ساختمان سبز ایالات متحده که به‌عنوان LEED شناخته می‌شود، از سال 1998، پیوسته در حال تکامل بوده است تا معماران را به سمت طراحی با روش‌های مسئولانه‌تر نسبت به محیط زیست سوق دهد. این تکامل به دلیل عوامل زیادی است که از جمله آنها می توان به صنعت ساختمان سازی هوشمندانه تر، مطالعات جدیدتر، دسترسی بهتر به منابع انرژی تجدیدپذیر و مصالح ساختمانی بهتر اشاره کرد. در این مقاله در مورد برخی از مهم ترین ویژگی های ساختمان های LEED صحبت خواهیم کرد.

مزایای داشتن گواهینامه لید برای یک ساختمان چیست؟

برای صاحبان ساختمان، گواهینامه LEED تأیید شخص ثالثی را ارائه می‌دهد که پروژه با استاندارد بالاتری از طراحی پایدار مطابقت دارد. برای ساکنان ساختمان، گواهینامه LEED آرامش خاطر را ارائه می‌دهد که ساختمانی که 90 درصد وقت خود را در آن صرف می کنند، سلامت و رفاه آنها را حفظ می کند. ساختمان‌های دارای گواهینامه LEED نیز کمکی به تلاش‌های جهانی برای ساختن به شیوه‌ای مسئولانه‌تر هستند و تضمین می‌کنند که ساختمان‌های ما کمترین تأثیر را بر روی کره زمین دارند.

امتیاز بندی لید

۱. پایداری سایت (۲۶ امتیاز)

انتخاب سایت پلان نیز یک عامل مهم در فرایند ساخت‌وساز پایدار است. به‌عنوان‌مثال، انتخاب سایتی که قبلاً توسعه‌یافته و دارای حداقل 25٪ فضای باز و پوشش گیاهی است، منجر به طراحی ساختمانی با مسئولیت بیشتر محیط زیستی و در نتیجه امتیاز LEED بالاتر می شود. در حالی که همیشه برای معماران ممکن نیست که در این بخش از فرآیند نظر داشته باشند، مشارکت در انتخاب سایت می‌تواند پایداری ساختمان و تأثیر کلی آن بر محیط زیست را بهبود بخشد.

٢. کارایی آب (۱۰ امتیاز)

استفاده مسئولانه از آب در داخل و خارج از خانه کلید طراحی یک ساختمان پایدار باشد. صرفه‌جویی در مصرف آب داخل ساختمان را می‌توان از طریق راهبردهای کم‌مصرف، مانند استفاده از وسایل لوله‌کشی کارآمد به دست آورد. کارایی آب را می‌توان از طریق استراتژی‌های مانند استفاده از آب خاکستری به دست آورد. انتخاب‌ محوطه سازی مهم است و تأثیر زیادی بر مصرف آب درازمدت پروژه خواهد داشت. معماران در طراحی در اقلیم گرم و خشک باید در مورد گیاهانی که برای محوطه‌سازی استفاده می‌کنند، فکر کنند. استفاده از آبپاش برای آبیاری قطره‌ای یکی از راه‌های کاهش مصرف آب است. ایجاد مناظری است که نیازی به آبیاری منظم ندارند، راه دیگری برای کاهش مصرف آب است. گیاهان بومی نیز می‌توانند به‌عنوان ابزار آموزشی برای پروژه‌های مدرسه یا جامعه عمل کنند؛ زیرا به آبیاری کمتری نیاز دارند.

٣. انرژی و جو (۳۵ امتیاز)

چهار روش اصلی وجود دارد که معماران برای بهینه‌سازی استفاده از انرژی ساختمان از آن استفاده می‌کنند. اولین مورد کاهش مصرف انرژی داخلی (EUI) با تمرکز بر روی پوسته ساختمان است. این امر نوسانات دما را کاهش می‌دهد که تأثیر زیادی بر مصرف انرژی دارد. در روش دوم، اندازه مناسب سیستم HVAC مهم است. سیستمی که خیلی کوچک است نمی‌تواند تقاضا را برآورده کند، درحالی‌که سیستمی که خیلی بزرگ است مصرف انرژی را بالا می‌برد. طراحی سیستمی که برای طراحی کارآمد سفارشی شده باشد، اطمینان حاصل می‌کند که ساختمان به طور بهینه انرژی مصرف می‌کند. روش سوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و سیستم‌های زمین گرمایی است. روش چهارم ذخیره انرژی است که اغلب در ارتباط با سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود. برای مثال، باتری‌ها ساختمان‌ها را قادر می‌سازند تا انرژی تولید شده از یک سیستم تجدیدپذیر مانند پانل‌های خورشیدی را ذخیره کنند تا بتوان از آن در ساعات شب استفاده کرد.

۴. مواد و منابع (۱۴ امتیاز)

منابع مورداستفاده برای ایجاد یک پروژه در ساختمان‌های LEED بسیار مهم هستند. استفاده از موادی که دارای محتوای بازیافتی بالایی هستند، موجود در منطقه پروژه هستند و به روش‌های زیست‌محیطی استخراج می‌شوند، همگی به اطمینان از اینکه ساختمان از مواد دوستدار محیط‌زیست تشکیل شده است کمک می‌کند. LEED از تولیدکنندگان می‌خواهد که اعلامیه‌های محصول زیست‌محیطی (EPD) را ارائه کنند که تأثیر زیست‌محیطی محصول را تأیید می‌کند. به‌این‌ترتیب، معماران می‌توانند محصولاتی را انتخاب کنند که به بهترین نحو با اهداف پایداری آنها هماهنگ باشند.

۵. کیفیت محیط داخل (۱۵ امتیاز)

این دسته به عوامل محیطی مانند کیفیت هوا، کیفیت نور، طراحی آکوستیک و کنترل کاربر در فضاهای داخلی می‌پردازد که همگی بر نحوه یادگیری، کار و زندگی افراد در داخل ساختمان‌ها تأثیر می‌گذارند. با فراهم‌کردن سطوح نور طبیعی برای فضاهای مختلف و ایجاد فضاهایی که از نظر حرارتی دلپذیر هستند باعث می‌شود راحتی و آسایش ساکنین در داخل محیط افزایش می‌یابد. انتخاب محصولات، مواد با ترکیبات آلی فرار کم یا بدون ترکیبات آلی فرار (VOCs) سلامت افراد ساکن در ساختمان حفظ می‌کند.

۶. خلاقیت در طراحی (۶ امتیاز)

این دسته طراحان را به چالش می‌کشد تا خلاقانه‌تر از همیشه فکر کنند. با استفاده از بازسازی ساختمان دانشگاه به‌عنوان یک آزمایشگاه زنده که به ساکنان خود در مورد فضایل طراحی پایدار آموزش می‌دهد یا با اجرای یک روش ساخت‌وساز نوآورانه مانند استفاده از بیودیزل برای همه وسایل نقلیه ساختمانی، می‌توان امتیاز این دسته را کسب کرد. به‌عنوان‌مثال، طراحی یک ساختمان باانرژی صفر خالص یک امتیاز اضافی در دسته نوآوری به دست خواهد آورد.

٧. اولویت منطقه ای (۴ امتیاز)

این دسته بر اساس محل قرارگیری پروژه و قابلیت دسترسی آن به حمل‌ونقل عمومی تعریف می‌شود. انتخاب سایتی که در منطقه‌ای با دسترسی به انواع مختلف حمل‌ونقل (عابر پیاده، دوچرخه یا حمل‌ونقل عمومی) و دسترسی مناسب به مکان‌های خدماتی مانند کتابخانه‌ها، رستوران‌ها و سایر امکانات رفاهی قرار دارد، می‌تواند از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کند.

گواهینامه لیید

شورای ساختمان سبز ایالات متحده گواهی LEED را به عنوان “معیار پذیرفته شده ملی برای طراحی، ساخت و بهره برداری از ساختمان های سبز با عملکرد بالا” توصیف می‌کند و ابزارهایی را در اختیار مالکان و سازنده‌های ساختمان قرار می دهد تا تاثیر فوری و قابل اندازه گیری بر عملکرد ساختمان ها داشته باشند.

سیستم رتبه‌بندی لید چگونه است؟

سیستم رتبه بندی LEED برای انواع ساختمان از جمله مدارس، مراکز خرده فروشی و مراقبت های بهداشتی کاربرد دارد. این سیستم هم برای طراحی و هم برای ساخت ساختمان های جدید و هم برای بازسازی ساختمان های موجود به کار می‌رود.

این استاندارد برای اطلاع رسانی و راهنمایی متخصصانی طراحی شده است که در تلاشند ضمن طراحی و اجرای پروژه، اصول معماری پایدار را نیز پیاده کنند.

گواهی نامه LEED چهار رتبه دارد که بر اساس مقدار امتیازی که ساختمان کسب می‌کند اعطا می‌شود.

مورد تایید (40 -49 امتیاز)

نقره (50-59 امتیاز)

طلا  (60-79 امتیاز)

پلاتین (80+ امتیاز)

از مزایای ساختمان های سبز این است که عمر اقتصادی طولانی‌تری دارند و از نظر جلب نظر خریدار و فرسودگی از ریسک کمتری برخوردارند.

معماری پایدار-گواهی LEED

چه کسانی از مدرک لید استفاده می‌کنند؟

افرادی که در حرفه‌ی صنعت و ساختمان مشغول به کار هستند، افراد اصلی علاقه مند به سیستم گواهینامه LEED هستند. این افراد شامل معماران، متخصصان املاک، مدیران تاسیسات، مهندسان، طراحان داخلی، معماران منظر، مدیران ساخت و ساز، کارشناسان انتشار گازهای گلخانه ای، مدیران بخش خصوصی و مقامات دولتی می‌باشند.

پروژه های LEED در بیش از 167 کشور و منطقه در سراسر جهان وجود دارند.این گواهینامه پرکاربردترین مدرک ساختمانی پایدار در جهان محسوب می‌شود و LEED v۴.۱ آخرین نسخه این برنامه است در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.