مهمترین نکات در چیدمان دکوراسیون مغازه

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این مطلب

چیدمان مغازه

مغازه های زیادی هستند که اجناس شبیه به هم می فروشند اما وقتی از کنار آن ها رد می شویم بعضی از مغازه ها همیشه شلوغ اند و بعضی ها خلوت ترند. پس یک سری جزییات است که اگر رعایت کنیم باعث می شود مشتری های بیشتری را جذب مغازه خودمان کنیم. چیدمان مغازه شامل قسمت های مختلفی می شود که در هر کدام باید یک سری نکته را رعایت کنیم. مثلا:

نقش در ورودی در دکوراسیون مغازه

برای اینکه ورودی مناسبی طراحی کنیم تا مشتری را جذب کند باید:

  • ورودی مغازه حتما نور پردازی مناسب و جذاب داشته باشد.
  • رنگ دیوار ها و کف پوش ها در جذب مشتری خیلی مهم است پس حتما در انتخابشان دقت کنیم.
  • بنر تبلیغاتی در قسمت در ورودی قرار ندهیم، چون مشتری فکر می کند که اجناس خیلی گران اند و اصلا وارد مغازه نمی شوند.
  • چیدمان مناسبی داشته باشیم چون در افزایش مشتری خیلی تاثیر می گذارد.
  • اجناس جدید تر و جذاب تر و زیباتر را در ویترین و جلوی مغازه قرار دهیم تا مشتری جذب آن شود و وارد مغازه بشود.
  • مسیر حرکت راحت و مناسب برای مشتری قرار بدهیم تا هم راحت وارد مغازه بشود و هم همه چیز به راحتی قابل دیدن باشد.
  • بخش صندوق را طوری طراحی کنیم که موقع حساب کردن مشتری با حجم زیادی از افراد رو به رو نشود و صف طولانی وجود نداشته باشد.
  • دیوار سمت راست مغازه که به آن دیوار قدرت هم می گویند را جذاب طراحی کنیم تا جلب توجه کند.

اصول نور پردازی در دکوراسیون مغازه

در طراحی دکور مغازه، تا زمانی که نور پردازی مناسبی نداشته باشد، باعث جذابیت و چشم گیر شدن آن نمی شود. پس نور پردازی از موارد مهمی است که باید آن را به بهترین صورت اجرا کنیم. اولین چیزی که مردم وقتی از کنار مغازه رد می شوند توجه آن ها را جلب می کند نور است. پس می توانیم از نور های عمودی استفاده کنیم که هم روشنایی مغازه را زیاد می کند و هم به مغازه حس وسعت می دهد. از لایه بندی نور استفاده کنیم که نور لایه ای یکی از کاربردی ترین ابزار در طراحی داخلی مغازه است.

طراحان نور پردازی نور را به سه لایه محیط، وظیفه و لهجه تقسیم می کند و با طراحی دقیق این نور پردازی، فضای مغازه متعادل و راحت می شود. نور پردازی تاکیدی را به کار ببریم، نوعی از نور پردازی است که با جلب توجه از طریق تضاد در روشنایی، بخش خاصی از مغازه را مورد هدف قرار می دهد و آن را برجسته تر می کند و این برای مغازه های کوچک خیلی مناسب است.

نور پس زمینه انتقال دهنده پیام به مشتری است پس استفاده از تابلو هایی که نور زمینه ای خوبی دارند یک راه عالی برای جلب توجه و دید مشتری به مغازه است. باید مراقب نحوه قرار گیری نور روی دیوار ها باشیم چون اگر مناسب قرار بگیرد هنگامی که مشتری در محیط مغازه می گردد حس خوبی در آن به وجود می آید و وقتی که نور ها و دیوار ها تاریک تر و تنگ تر به نظر بیایند احساس بدی دارد و تمایل مشتری کم تر می شود. این موارد یک سری از اصول نور پردازی بود که اگر رعایتش کنیم دکوراسیون مغازه بهتر دیده می شود.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون مغازه

تاثیر رنگ در دکوراسیونی که در مغازه وجود دارد به صورت علمی ثابت شده است پس باید در رنگی که در مغازه به کار ببریم دقت کنیم تا بتواند روی ذهن مشتری اثر مطلوب بگذارد. مثلا رنگ قرمز توجه افراد را به خود جلب می کند، ضربان قلب را بالا می برد و سرعت تصمیم گیری بیشتر می شود پس به همین دلیل از رنگ قرمز در بسته بندی، تابلوهای فروش و تخفیف های فوق العاده استفاده می کنند.

رنگ صورتی حس خوشبختی، آرامش و خوش دلی می دهد. پس اگر در دکوراسیون مغازه هایی مثل لباس ورزشی یا آن هایی که اجناسی برای تسکین درد می فروشند از این رنگ به کار ببریم. در فروش و جلب توجه افراد تاثیر دارد. رنگ نارنجی اشتیاق آور است و اگر در بخشی از دکور و جزییات مغازه به کار برده شود باعث افزایش شور و انرژی مشتری می شود. به طور کلی برای این که بگیم چه نوع رنگی در دکوراسیون بیشترین تاثیر را دارد باید به محصولات و جنسیت غالبی که وارد مغازه می شود توجه کنیم. مثلا اگر سیسمونی فروشی داریم بهتر است رنگ شاد استفاده کنیم.

انتخاب مبلمان و تجهیزات مناسب برای دکوراسیون مغازه

باید مبلمانی که برای مغازه انتخاب می کنیم چند نکته را در نظر بگیریم.

  • هدف از قرار دادن مبل ها در مغازه این است که مشتری ها وقتی خسته می شوند کمی بشینند و استراحت کنند تا بتوانند به ادامه خرید خود برسند. پس راحت بودن مبلمان خیلی مهم است.
  • چیدمان مبل ها هم خیلی اهمیت دارد. باید جوری مبل ها را بچینیم که تمامی اجناس را به خوبی ببینند و فضای کلی مغازه هم زیر نظر آن ها باشد.
  • در ابعاد و اندازه های مبلمان هم باید توجه کنیم که اگر مغازه متراژ بزرگی دارد مبلمان متناسب با محیط و اگر کوچک تر باشد، مبلمان کوچک تر انتخاب کنیم. برای انتخاب تجهیزات دیگر مغازه هم باید به نوع مغازه و اجناسی که میفروشیم دقت کنیم و آن لوازم و وسایلی که متناسب با آن سبک است به کار ببریم. مثلا در مغازه کفش فروشی استفاده از مبل های کوچک و کم جا با آیینه های به تعداد زیاد، لازم است تا هر مشتری بدون اینکه مزاحم مشتری دیگری شود خرید خوبی داشته باشد.

اصول چیدمان ویترین مغازه

ویترین مغازه اولین و مهم ترین عاملی است که مشتری آن را می بیند پس باید جوری چیدمان شود که باعث جلب توجه شود. یکی از مهم ترین اصول برای چیدمان ویترین این است که متفاوت عمل کنیم. اگر مغازه های اطرافتان از یک سبک استفاده کردند شما طور دیگر عمل کنید. مثلا اگر مغازه کناری از بادکنک در ویترین خود استفاده کرد شما از روبان استفاده کنید. اگر از وسایل خاص و جذاب در ویترین مغازه استفاده کنیم اثر زیادی در فروش دارد. مثلا از وسایل قدیمی و جالبی مثل رادیو، تلویزیون، بطری های قدیمی یا هر چیزی که به نوع مغازه مربوط می شود استفاده کنیم و این وسایل قدیمی را طوری چیدمان کنید که با محصولات و کالاهای خودمان هماهنگ باشد. یک سری اصول را رعایت کنیم تا چیدمان خوبی در ویترین داشته باشیم.

  • محصولاتمان را بر اساس ازتفاع کنار هم بچینیم.
  • چینش بر اساس اندازه داشته باشیم.
  • چیدمان بر اساس قیمت داشته باشیم.
  • ویترین همیشه ثابت نباشد.
  • سعی کنیم همیشه جدید ترین محصول را در ویترین برجسته کنیم.
  • از رنگ های شاد و جذاب به کار ببریم.
  • نور پردازی مناسب داشته باشیم.

نکات خلاقانه در چیدمان دکوراسیون مغازه

می توانیم از طرح های مدرن برای دکوراسیون مغازه خود به کار ببریم که به صورت ساده، کم جزء و منظم است. و از طرح ها با خطوط ساده و تمیز، رنگ های خنثی و جزییات ظریف و زیبا استفاده کنیم. طرح های مدرن برای دکوراسیون مغازه به ما فضایی شیک و مینیمال می دهد و باعث جذب مشتری و افزایش فروش می شود یا می توانیم از طرح های کلاسیک برای دکوراسیون مغازه استفاده کنیم و از طرح های سنتی الگو بگیریم و رنگ های گرم و ابزار چوبی و تزیینات مجسمه ای به کار ببریم. طرح های کلاسیک برای دکوراسیون مغازه به فضا حس گرما و شکوه می دهد. حتما باید این نکات را در طراحی دکوراسیون مغازه به کار ببریم.

  • از نور پردازی مناسب برای برجسته کردن کالای مغازه استفاده کنیم.
  • جدا کردن فضای مغازه با استفاده از دیوار ها آب نما و مبلمان مناسب.
  • انتخاب رنگ هماهنگ با نوع کالا و ایجاد حس آرامش.
  • نمایش کالاها و محصولات با استفاده از قفسه بندی مناسب.

معرفی نمونه هایی از دکوراسیون های جذاب مغازه

دکوراسیون مغازه هایی که با مناسبت های بزرگ هماهنگی دارند خیلی جذاب است. مثل اینکه وقتی در ایام آخر سال هستیم و دکور مغازه نمایی از بهار و سال نو داشته باشد و سفره هفت سین در آن به کار ببریم. یا مناسبت شب یلدا، وقتی در این شب مردم به خرید می آیند جذب مغازه هایی که این شب را به تصویر می کشند می شوند و هر وسیله ای که به کار ببریم تا این مناسبت را بیشتر نشان دهد برای مردم جذاب تر است یا دکوراسیونی که مربوط به تغییر فصل است، مثلا در بهار از رنگ سبز و گیاهان استفاده کنیم در تابستان از رنگ های پر انرژی و شاد استفاده کنیم. در پاییز از ریزش برگ ها و در زمستان از آدم برفی و برف برای جذب مشتری به دکوراسیون و ویترین استفاده کنیم.

خلاصه بندی

چیدمان دکوراسیون یک مغازه در افزایش جلب توجه مشتری و فروش آن خیلی تاثیر دارد. پس باید در انتخاب سبک توجه کنیم و ویترین را طوری چیدمان کنیم که هم زیبا باشد و هم متفاوت.

منبع: شرکت طراحی داخلی ویستا

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است و آرک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.