خانه کبوترخانه | اثری از استودیو معماری کیوانی

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

خانه کبوتر خانه

معرفی پروژه

معماران: معماران کیوانی
مساحت: ۲۱۰ متر مربع
سال: ۲۰۲۲
معماران اصلی: نیما کیوانی و سینا کیوانی
تیم طراحی: مهبوبه شاکری، سحر امین الشریعه نجفی
موقعیت: مازندران
گرافیک: مهسا کیانی و آذین حدیزاده
مدیر پروژه: نیما کیوان
کارفرما: مسعود عدنانی
مساحت زمین: ۳۳۲ متر مربع
تاریخ شروع پروژه: سپتامبر ۲۰۱۷
هزینه: ۲۲۰۰۰ دلار

ایده اصلی طراحی این پروژه ایجاد فضایی برای همزیستی بین انسان‌ها و پرندگان بود. تیم معماری پس از بازدید از محل پروژه، حضور گسترده پرندگان را در آنجا را مشاهده کرده و تصمیم گرفتند خانه ای را طراحی کنند که مردم در آن به همراه پرندگان زندگی کنند. با الهام از کبوترخانه‌های تاریخی ایران، بخشی از فضای داخلی به دلیل استفاده از شیشه‌ و شفافیت به عنوان یک پاسیو عمل می‌کند. این خانه به محلی برای بیش ترین تعامل با پرندگان تبدیل شده است. این یک خانه متعلق به انسان‌ها و پرندگان است. به همین منظور، با الهام از کبوترخانه‌های تاریخی ایران، بخشی از فضای داخلی برای این منظور اختصاص داده شده است. فضاهای داخلی اطراف پاسیو که پرندگان در آن زندگی می‌کنند، با بازی با مقاطع و تفاوت ارتفاع در فضاها و همچنین طراحی خاص پله‌ها و حفره های داخلی آن‌ها، شکل گرفته است.

 

با ایجاد توالی‌های مختلف نمای بیرونی و دید داخلی، نور از زوایای مختلفی تابیده و با تغییر زاویه برخورد، رقص نور ایجاد میشود. همچنین، چیدمان پنجره با زوایای مختلف، جریان هوایی در داخل بوجود می‌آورد که با اقلیم منطقه سازگار است. جعبه پله به گونه‌ای طراحی شده است که در هر طبقه متفاوت است و به‌عنوان مرکز گردش عمودی، به فضایی جذاب تبدیل شده است که شما را به کاوش در فضاها دعوت می‌کند. به دلیل اهمیت این فضا، حتی یک پنجره از یکی از اتاق‌ها به پله باز شده تا کاربر علاوه بر دیدن منظره، بازی قسمت راه پله را نیز ببیند.

همچنین  در جلوی این پنجره کوچک، یک پنجره بزرگتر به سمت بیرون پله نصب شده است که امکان دیدن درخت از طرف دیگر حیاط را فراهم می‌کند. به همین دلیل، برای حفظ حجم، یک سقف سبز شیب‌دار پشت دیوار‌ها نصب شده است تا به این مشکل پاسخ داده شود و همچنین فضای سبز سقفی متفاوتی را ایجاد کند که به یکی از بهترین فضاهای این پروژه تبدیل شده است. براساس اهداف طراحی و احترام به طبیعت، در این پروژه از مواد و مصالح ارزان و حتی بازیافت شده، استفاده شده است.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
تبلیغات
آخرین مطالب
آخرین محصولات
تبلیغات

محل تبلیغات متنی

تماس با ما

در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی میتوانید از طریق چت داخلی سایت و یا با آی دی تلگرام archwebadmin@ و پیج اینستاگرام archweb_ir@ با ما در ارتباط باشید.