آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان | مهندسین مشاور معماری موج نو

این محتوا را با شبکه های اجتماعی رو به رو به اشتراک بگذازید

امتیاز دهی به این محصول

آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان

معرفی پروژه

کاربری: فرهنگی، دانشگاه

موقعیت: سمنان، ایران

معماران: مهندسین مشاور معماری موج نو

مساحت: 14000 متر مربع

سال ساخت: 2023

آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان در سال 2007 در مساحتی بالغ بر 14000 متر مربع طراحی شده است. این پروژه شامل مجموعه ای از سالن های سخنرانی و آموزشی، یک سالن چند منظوره مرکزی و یک کتابخانه است که در مراحل مختلف ساخته و توسعه یافته است.

آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان

الهام‌گرفتن از معماری سنتی

این پروژه از معماری سنتی ایرانی به‌ویژه در بازشوها و نوارهای پیچیده‌ای که بر روی نما اعمال شده است، الهام گرفته است . این نوارها که بنا را تزیین می‌کنند، میراث غنی فرهنگی و هنری ایران را منعکس می‌کند و امکان استفاده از نور طبیعی را نیز فراهم می‌کنند.

این مجموعه شامل دو قسمت مجزا است: یک کتابخانه و آمفی تئاتر که از طریق یک راهرو به هم متصل شده‌اند و فضایی را ایجاد می‌کنند که اجازه می‌دهد نور طبیعی وارد ساختمان شود. معماری ساختمان شامل تنوعی از فضاهای خالی است که  ضمن ایجاد  فضایی منحصربه‌فرد، تعامل اجتماعی را تشویق و فضاهای جمعی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان

آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان

بازشوها

بازشوها چیزی بیش از یک پنجره هستند. آنها دهانه‌های مثلثی نامنظمی هستند که نور طبیعی را وارد ساختمان می‌کنند و منجر به تهویه طبیعی می‌شوند. رنگ فیروزه‌ای به‌کاررفته در این پروژه الهام گرفته از هنر سنتی ایرانی است.

آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان

طراحی پروژه

این ساختمان با درنظرگرفتن عملکرد و موقعیت آن در میان کوه‌های اطراف که از زمین بلند شده و با فضای داخلی ادغام می‌شوند و بازدیدکنندگان را به کاوش در داخل ساختمان دعوت می‌کند، طراحی شده است. سطوح پیوسته در کف، دیوار و سقف پروژه، مرزهای داخلی و خارجی را محو می‌کند و در نتیجه یک طراحی منسجم و پویا ایجاد می‌کند. پلکان به‌عنوان بخشی از ساختار ساختمان، مناظر خیره‌کننده‌ای از محوطه دانشگاه ارائه می‌دهد. این پروژه به‌عنوان مکانی پیش‌بینی‌شده است که افراد می‌توانند گرد هم آیند و به تبادل دانش بپردازند.

آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان

امکانات

این ساختمان شامل یک آمفی تئاتر مرکزی 1000 نفری، دو سالن آموزشی 200 و 150 نفری، یک اتاق جلسه، یک کتابخانه مرکزی، یک مرکز اسناد دانشگاه و یک کافه است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments